تفاوت میان بدافزار، تبلیغ افزار و جاسوس افزار

نفوذ انگل‌های مجازی به کامپیوتر به اندازه ابتلاء به آنفولانزای خوکی مهم و هراس آور است. بدافزارها، تبلیغ افزارها، جاسوس ‏افزارها و سایر ویروس‌ها می‌توانند صدمات بسیاری به کامپیوترهای شما وارد سازند بطوریکه رفع این مشکلات می‌تواند گران تمام ‏شود. این مقاله به تفاوت میان آنها پرداخته است.‏
جمعه، 22 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوت میان بدافزار، تبلیغ افزار و جاسوس افزار
طی تحقیقات صورت گرفته در ژانویه 2004، برآورد خسارت وارد شده توسط ویروسهای کامپیوتری به مشاغل جهانی در سال 2003 حدود 55 میلیارد دلار بوده است. به همین منظور جهت جلوگیری از آلوده شدن لپ تاپ خود به یک بسته نرم افزاری خوب تشخیص و حذف ویروس نیاز دارید. برخی از مشکلات را بدافزارها، تبلیغ افزارها، جاسوس افزارها و ویروس‌های کامپیوتری بوجود می‌آورند، بنابراین لازم است که جهت اطلاع از میزان آسیب دیدگی لپ تاپ خود، تفاوت میان این سه نوع را درک نمایید.
 

بدافزار

به عقیده شرکت امنیتی اف سکیور (F-secure)، در سال 2007 شاهد تولید بدافزارها به اندازه مجموع 20 سال گذشته بوده‌ایم. بدافزار از دو واژه «بد یا مخرب» و «نرم افزار» تشکیل شده است. این نرم افزارها با هدف آسیب رساندن به سیستم کامپیوتری از طریق یک نفوذ پنهانی طراحی شده‌اند. این برنامه‌های مخرب، کدهای کامپیوتری خصمانه و آزار دهنده‌ای هستند که بدون رضایت صاحب کامپیوتر، در کار سیستم آن تداخل ایجاد می‌کنند. آنها از طریق مسیرهای شبکه جهانی وب وارد یک سیستم کامپیوتری می‌شوند.

این نرم افزارهای مخرب در ابتدا تنها یک شوخی به حساب می‌آمدند، اما کمی بعد هدف خصمانه به خود گرفته و دست به خرابکاری‌های زیادی زدند. آنها به کامپیوتر آسیب رسانده و این امر منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود. این بدافزارها قادر به تخریب فایلهای ذخیره شده در دیسک سخت کامپیوتر هستند. برخی از آنها حتی کامپیوتر را تحت کنترل خود قرار داده و کامپیوتر کاربر را به میزبان داده‌های متناقض خود تبدیل کرده و به ارسال خودکار ایمیل‌های اسپم یا هرزنامه و غیره می‌پردازند. آنها همچنین در صورتی که سازنده یک کی لاگر (key logger ) را در کد برنامه نویسی خود وارد نماید، خطرناک خواهند بود. این برنامه مخرب کلیدهای فشرده شده صفحه کلید توسط کاربر را به هنگام وارد کردن گذرواژه‌ها، اطلاعات شخصی و حرفه‌ای، اطلاعات بانکی و غیره، ضبط می‌نماید. این امر می‌تواند به کلاهبرداری اینترنتی و سرقت منجر شود.
ویروسها با به اجرا درآوردن نرم افزار آلوده گسترش می‌یابند، در حالی که کرم‌ها به طور فعال تکثیر شده و خود را از طریق شبکه منتقل می‌سازندبه آنها همچنین کدهای مخرب گفته می‌شود که ویروس‌ها، کرم‌ها، اسب تروا یا تروجان هورس و غیره را شامل می‌شوند. ویروس‌ها و کرم‌ها دو نوع از معروف‌ترین نرم افزارهای مخرب به شمار می‌روند. آنها در سرعت آلوده سازی با یکدیگر تفاوت دارند، به گونه‌ای که ویروسها با به اجرا درآوردن نرم افزار آلوده گسترش می‌یابند، در حالی که کرم‌ها به طور فعال تکثیر شده و خود را از طریق شبکه منتقل می‌سازند.کراکن بات ‌نت (Kraken Botnet)، کرم طوفان یا استورم وُرم (Storm Worm) و زوتوب (Zotob) چند نمونه شناخته شده از این نرم افزارهای مخرب به حساب می‌آیند.
 

تبلیغ افزار

تبلیغ افزارها نرم افزارهایی هستند که تبلیغات ناخواسته را به صورت گاه به گاه در پنجره‌های پاپ آپ ظاهر کرده و کاربر را به ستوه می‌آورند. برخی از آنها همچنین از انواع جاسوس افزار هستند، به ویژه در صورتی که تاریخچه یا سوابق وبگردی یا گشت و گذار کاربر در اینترنت را رمزگشایی کرده و تنها تبلیغات مرتبط با آن را نمایش ‌دهند. آنها همچنین سایر خصوصیات رفتاری خاص مانند گزارش بازدیدهای کاربر از یک وب سایت و غیره را نشان می‌دهند. این اطلاعات جمع آوری شده اغلب جهت نمایش تبلیغات اثر گذار به منظور مورد هدف قرار دادن کاربر بکار برده می‌شوند.

گرچه هدف سازندگان این نرم افزارها تخریب نیست، اما می‌توانند با این کار خود کاربر را خشمگین سازند. بهترین راه مقابله با آنها کلیک نکردن بر روی پنجره تبلیغاتی، حذف پیوست‌های ایمیل‌های ناشناخته و عجیب و نصب نرم افزار مناسب حذف یا مسدود سازی بر روی کامپیوتر خود است. بونزی بادی (Bonzi Buddy)، کازا (Kazza) و زانگو (Zango) برخی از معروف‌ترین این نرم افزارها به شمار می‌روند.
 

جاسوس افزار

به زبان ساده عموماً به نرم افزارهای ناقض حریم خصوصی اطلاق می‌شود. جاسوس افزار یک بدافزار به شدت منفعت طلبانه است که جهت ردیابی وب سایتهایی که کاربر معمولاً به آنها سر می‌زند و نمایش تبلیغات ناخواسته با هدف هدایت کاربران به سایر وب سایتها رمزگذاری شده است. آنها به طور مستقیم به کسب درآمدهای بازاریابی برای سازندگان خود کمک می‌کنند.

جاسوس افزارها مانند ویروسها گسترش نمی‌یابند و در واقع با سوء استفاده از نقطه ضعف‌های امنیتی و نقص‌های طراحی سیستم عامل بر روی کامپیوتر کاربران نصب می‌شوند. آنها حتی به صورت بسته با سایر نرم افزارهای کاربرپسند ارائه شده و به هنگام نصب نرم افزار به طور خودکار بر روی کامپیوتر کاربر فعال می‌شوند.

جاسوس افزارها بدون رضایت و اطلاع کاربر بر روی سیستم‌های کامپیوتری نصب می‌شوند. برخی از آنها می‌توانند با نصب نرم افزارهای جدید و با تغییر مسیر فعالیت مرورگر وب، کنترل کاربر بر روی کامپیوتر خود را مختل سازند.

جاسوس افزارها می‌توانند در تنظیمات کامپیوتر تغییر ایجاد کرده و منجر به کند شدن سرعت اینترنت، از دست رفتن عملکرد اینترنت و همچنین تغییر در تنظیمات صفحه اصلی شوند. جاسوس افزارها بر خلاف ویروسها و کرمها، خود را تکثیر نمی‌کنند بلکه دقیقاً مانند آنها از کامپیوترهای آلوده جهت اهداف تجاری سوء استفاده می‌کنند.

مشکل اینجاست که این نرم افزارها اغلب در سیستم کاربران بی دقت دانلود می‌شوند به این دلیل که سازندگان این نرم افزارها آنها را به عنوان ابزارهای مفید و بی ضرر معرفی می‌کنند. متأسفانه جاسوس افزارها با ایجاد حفره‌های وردی در سیستم، راه را برای حملات دیگر باز می‌کنند.

مخاطراتی که توسط این نرم افزارهای مخرب ایجاد می‌شود شامل رفتار ناخواسته و غیرعادی کامپیوتر، فعالیت ناخواسته سی‌پی‌یو (CPU)، استفاده مازاد از حافظه و افزایش غیر ضروری ترافیک شبکه همراه با مشکلاتی نظیر ضعف در بوت شدن، فریز برنامه‌های کاربردی و غیره می‌شود.
فیشیگ شبیه به جاسوس افزار است و به عنوان جرم اینترنتی به حساب می‌آیدفیشیگ شبیه به جاسوس افزار است و به عنوان جرم اینترنتی به حساب می‌آید، بطوریکه از مهندسی اجتماعی استفاده کرده تا کاربران را بر آن دارد داوطلبانه در حین پر کردن فرم‌ها اطلاعات شخصی خود را در اختیار هکر قرار دهند. نمونه‌های معروف آن کول وب سرچ (CoolWebSearch)، بهینه ساز اینترنت و مووی لند (Movieland) را شامل می‌شود.
 

مقایسه این سه با یکدیگر

تبلیغ افزارها بهترین راه برای ارائه اپلیکیشن‌های مجانی یا کم قیمت هستند. جاسوس افزارها تبلیغات هدفمندتری را تولید می‌کنند. بدافزارها ایمیل‌های اسپم خودکار را ارسال کرده و کاربران را به سایتهای ناخواسته هدایت می‌نمایند.

تمامی این سه نوع نرم افزار برای سیستم‌های کامپیوتری شما مخرب هستند. در حالی که برخی تنها مزاحمت ایجاد می‌کند، برخی دیگر انگلهای فعالی هستند که می‌توانند به کامپیوتر شما آسیب جدی وارد سازند. بهترین کار نصب هر چه زودتر برنامه‌های حذف ویروس بر روی سیستم‌تان است.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.