ابداع، نوجویی و تصرفات شخصی در خوشنویســـی
ابداع در خوشنویسی، ذوق ورزی، نوجویی و تصرفات شخصی در عالم هنر همزاد هنرمند و، تفنن روشی است که با تکیه بر ذوق و پسند شخصی تجربه میشود. مرزبندی و تفکیک انواع تفننکاری دشوار است، اما مشاهده آثار میتواند رهنمونی برای طبقهبندی آنها باشد. در این مقاله از جنبههای هنری و ذوقی به فنون خوشنویسی در ایام متعدد میپردازیم.
روز گذشته، ساعت 22:36
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده :
ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
در این مقاله از جنبههای هنری و ذوقی به فنون خوشنویسی در ایام متعدد میپردازیم.
تعریف ابداع در خوشنویسی
ابداع در خوشنویسی، ذوقورزی، نوجویی و تصرفات شخصی در عالم هنر همزاد هنرمند و، ابداع روشی است که با تکیه بر ذوق و پسند شخصی تجربه میشود. مرزبندی و تفکیک انواع تفننکاری دشوار است، اما مشاهده آثار میتواند رهنمونی برای طبقهبندی آنها باشد.
سرآغاز ورود نوجویی و تصرفات شخصی
آثار به جامانده از خط کوفی در سالهای نخست، ساده بودند و محیط اجتماعی و فرهنگ جامعهای را منعکس میکردند که این خط در آن رشد کرده بود.
با گسترده شدن دامنه دعوت مسلمانان، خط کوفی نیز با افزوده شدن آرایههای تزیینی تغییر کرد. بدینترتیب، خطا نیست اگر اوایل قرن دوم را سرآغاز ورود تفننها به خوشنویسی اسلامی بدانیم.
بنابر اقوال گوناگون، از سده سوم تا ششم، تا ۴۲ نوع کوفی تزیینیِ ذوقی و تفننی پدید آمد، از جمله، کوفی مورق (برگدار)، مزهَّر (گلدار)، موشّح (تزیین هم در خط و هم در فاصله خطوط)، معقّد (گرهدار)، معشّق (گرهدار پیچدار)، مشبّک.
این گونهها گهگاه با یکدیگر ترکیب میشدند و فروعی را تشکیل میدادند و بر هر سطحی اعم از کاغذ، آجر، سنگ، گچ، کاشی، چوب، فلز، شیشه، عاج، پارچه و پوست نوشته میشدند .
گونههای مذکور در کلیات به هم شبیهاند اما اجزایشان بسته به جغرافیا، نوع مواد مورد استفاده و ذوق هنرمند متفاوتاند.
از سده ششم به بعد، تفنن در خوشنویسی بیش از گذشته شناسایی شد که میتوان آن را در سه گروه کلی بررسی کرد:
روشهای تفننآمیز با ساختار خطوط معروف
در آثاری از این دست، تصرفات شخصی هنرمندانه، مخل شناسایی صورت اولیه اثر نیست. معروفترین تجربههای این دسته، کتابت آیه شریفه «بسم اللّه الرحمن الرحیم» به شکل پرنده (معروف به مرغ بسمله)، عبارت «ناد علیا مُظهِرالعجایب...» یا عبارات دینی دیگری در قالب شیر و ببر و گل و برگ و غیره است. که در عین حال خوشنویسی آنها، مثلا به خط ثلث و تعلیق، هویداست.
شیوه دیگر بهکارگیری خط گلزار، صورتی از خط نستعلیق، است. در این گونه، درون خط (جایی که معمولا با سیاهی مرکّب پوشانده میشود) اغلب با تصاویر گیاهی و گاه حیوانی و انسانی آرایش میشود.
شمار دیگری از ذوقیات خوشنویسانه عبارتاند از:
طغرا و شبه طغرانویسی
خطی قوسی شکل توأم با خطوط پیچیده و به شکل کمانچه که در حکم امضای سلاطین بود و بالای فرمانها و منشورها نوشته میشد.
قِصار یا مُقَطَّعنویسی
جایدادن یک متن مشخص ادبی در شکلی هندسی بهگونهای زیبا.
خط لَرزْه
خوشنویس هنگام نوشتن دستش را میلرزاند و درنتیجه امواجی ریز و زیبا در خط ایجاد میشود که دارای ظرافت و تناسب است.
رنگهنویسی
تحریر عبارت یا قطعهای بر زمینه رنگین (تقریبآ تیره رنگ) با مرکّبهای الوان.
وارونهنویسی
تحریر عبارت در خلاف جهت مرسوم، از چپ به راست.
متعاکس یا برگردان یا مثّنی یا متقابل
در اصطلاح خطاطان عثمانی «آیین هلی»، نوشتن آیین هگون یا سامان دادن عبارت همزمان از راست بهچپ و از چپبهراست، به طوری که شکل نهایی صورتی زیبا ایجاد کند.
ذوقیات شاذ و نادر
تحریر متن ادبی با ترکیبی نادر که گاه با صعوبت در قرائت همراه میشود، یا استفاده از ابزاری که بهطور معمول در کتابت رایج نیست، مانند خط ناخنی که حروف بدون هیچ رنگی و تنها با فشار ناخن بر کاغذ به صورت سایه روشن دیده میشوند. یا نوشتن در ابعاد غیرمتعارف مانند قلم بسیار ریز (خفی) مشهور به غُبار، و اقلام بسیار درشت (جلی). فضائلی سیاهمشق را نیز در زمره تفننها در خوشنویسی دانسته است.
خط بشقاب دایرهای
خط بشقابی که غالبآ به صورت دایره و فشرده بر روی بشقابها نوشته میشد.
خوشنویسی روی وسایل و اشیای خاص
مانند خوشنویسی با طلا روی برگهای خشک درخت و خطاطی روی دانههای گندم و برنج.
خط قَطاعی
در این شیوه قطعه یا عبارت خوشنویسی شده با برش از کاغذ جدا شده و حروف بریده شده بر کاغذ دیگری الصاق میشود.
روشهای تفننآمیز با ساختار جدید
برای نمونه میتوان به خطوط اسلامی تحریرشده در چین اشاره کرد که گاه به قالب خط چینی نزدیک است و گاه تقلیدی آزاد از شیوه اقلام رسمی اسلامی است. در هند نیز، گرایشهای مختلفی وجود داشته، از جمله خط کوپال که منسوب به منطقهای است و بیشتر اهالی این ناحیه به شیوه مخصوص، متون را با خطوط اسلامی (نزدیک به ثلث) و با تصرفاتی به نگارش درمیآورند.
این شیوه بیشتر در حجّاری روی سنگهای قیمتی و نگین انگشتری کاربرد دارد. همچنین خط دیگری در هند رایج است به نام زلف عروس، که برگرفته از نستعلیق و شکسته و تصرفات دیگر است.
در ایران، فراوانی ذوقآزماییها عمدتاً بر محور خطوطِ شناختهشده بود، لیکن خطوط مایل و خطوط تلفیق شده از سایر خطوط، با تزیین و آرایه، نیز در این دسته جای میگرفتند، مانند آثار ملک محمد قزوینی در قرن سیزدهم.
اگرچه هنرمندان دیگری هم آثاری مشابه وی پدید آوردهاند، اما این ابتکار به نام وی رقم خورده است. در دوره معاصر هم نمونههایی ابداع و اینگونه نامگذاری شده است: مُعَلّی، خطی برگرفته از اقلام ستّه و کوفی قدیم با شمایل جدید؛ مِهر؛ کرشمه و غیره، که از این میان معلّی نسبتا فراگیر شده است. این خطوط همچنان با ابزارهای سنّتیِ قلم و مرکّب کتابت میشوند.
گرایشهای نو در خوشنویسی
از تفننهای بسیار جدی خوشنویسی در نیم قرن اخیر، نقاشیخط یا «خط نقاشی» است که اصول یا ساختار از پیش تعیینشدهای ندارد و میتوان به عدد صاحبان ذوقی که در این عرصه کار میکنند، برای آن شیوههای گوناگونی برشمرد. این گونه عمری فراتر از نیمقرن دارد و از تمام تجربههای تاریخی پشت سر سامان گرفته است. امروز با بررسی آثار نقاشیخط، آنها را میتوان به چند گروه با ویژگیهای نزدیکتر تقسیم کرد:
بررسی آثار نقاشیخط
نقاشی وفادارانه شکلهای شناختهشده خوشنویسی با بهرهگیری از ابزارهای نقاشی. در این روش، هنرمند اقلام رسمی مانند ثلث و نستعلیق را تحت قواعد و ضوابط همان خط (حداکثر با تصرفاتی اندک) با رنگ نقاشی میکند. از قدیمترین نمونههای این حوزه، آثار اسماعیل جلایر (نیمه دوم قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم) است که با بهرهگیری از خط خوشنویسان نامدار، به نقاشیخط پرداخته است (جلایر، اسماعیل). این سبک را هنرمندانی نظیر رضا مافی، سیدمحمد احصایی و جلیل رسولی در ایران و شاکر حسن، هنرمند عراقی، و کمال بُلّاطه، نقاش فلسطینی،
ادامه دادهاند.
اثر هنری با اشکال خط
استفاده از اشکال خط (حروف) برای آفرینش اثر هنری، بدون اصرار به رعایت قواعد خوشنویسی. برای نمونه، میتوان از آثار گروهی از هنرمندان مکتب سقاخانه همچون سیدمحمد احصایی، فرامرز پیلارام، حسین زندهرودی و صادق بریرانی نام برد. در این شیوه، حروف متعلق به قلمی خاص نظیر نستعلیق، ریحان یا شکسته نیستند، بلکه شکلی جدید و ترکیبی بدیع یافتهاند.
اشکال حروف در سایر هنر
بهرهگیری از شکل حروف و کلمات در سایر عرصههای هنری با تلمیحی به خوشنویسی؛ برای نمونه، آثار حجمی پرویز تناولی.
فهرست منابع
علی ایمانی، سیر خط کوفی در ایران، تهران ۱۳۸۶ش.
عفیف بهنسی، معجم مصطلحات الخطّالعربیّ و الخطّاطین، بیروت ۱۹۹۵.
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «تفنن در خطاطی»، شماره۷۱۲۱
مهدی بیانی، احوال و آثار خوشنویسان، تهران ۱۳۶۳ش. حبیب الله فضائلی، اطلس خط، اصفهان ۱۳۵۰ش.
حمیدرضا قلیچخانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران ۱۳۷۳ش.
نجیب مایل هروی، کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد ۱۳۷۲ش.
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «تفنن در خطاطی»، شماره۷۱۲۱
حمیدرضا قلیچخانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، ذیل «قطّاعی»، تهران ۱۳۷۳ش.
عفیف بهنسی، معجم مصطلحات الخطّالعربیّ و الخطّاطین، ذیل «الصینی»، بیروت ۱۹۹۵.
مهدی بیانی، احوال و آثار خوشنویسان، ج۳، ص۹۲۰، تهران ۱۳۶۳ش.
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
معرفی خط نسخ
دوشنبه، 6 فروردين 1403
معرفی خط ثلث
دوشنبه، 6 فروردين 1403
معرفی خط ریحان
دوشنبه، 6 فروردين 1403
معرفی خط محقق
دوشنبه، 6 فروردين 1403
پیدایش اقلام سته (خطوط ششگانه)
شنبه، 26 اسفند 1402
خطوط رایج اسلام پس از خط کوفی
جمعه، 25 اسفند 1402
خط کوفی در دوران حکومت امام علی(ع)
يکشنبه، 24 دی 1402
معرفی خط کوفی بنایی و انواع سبک آن
يکشنبه، 24 دی 1402
تاریخچه پیدایش خط کوفی
دوشنبه، 11 دی 1402
آشنایی با خطوط عربی پیش از اسلام
پنجشنبه، 7 دی 1402
تازه های مقالات
متن کامل سوره انسان با خط درشت + صوت و ترجمه
نگاهی به دستاوردهای خون پاک شهدا در پرتو بیانات رهبری
هزینه راه اندازی کلینیک کاشت مو چه قدر است؟
تفریحات شبانه در وان ترکیه
ماههای حرام: فلسفه، تاریخچه و احکام
متن کامل حدیث کسا با خط درشت + صوت و ترجمه
چه کار کنیم در سن بلوغ جوش نزنیم؟
چگونه در سفر کربلا بیشترین بهره مندی را ببریم؟
بهترین خوشنویسان تاریخ ایران
نکات ضروری برای سفر به نجف در ایام شلوغی
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
پیش شماره شهر های استان گیلان
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
متن کامل سوره انسان با خط درشت + صوت و ترجمه
نگاهی به دستاوردهای خون پاک شهدا در پرتو بیانات رهبری
تاریخچه اختلافات میان پاکستان و افغانستان
هزینه راه اندازی کلینیک کاشت مو چه قدر است؟
سنسورها و نقش آنها در فناوریهای پیشرفته
تفریحات شبانه در وان ترکیه
السدودانی: شهید سلیمانی در مسیر صالحین گام برداشت
آزمایش سامانههای پدافندی جدید
اعلام زمان تقریبی تشییع شهید سید حسن نصرالله
رزمایشهای اقتدار از امروز تا ۲ ماه دیگر ادامه خواهد داشت
سردار تنگسیری: دیپلماسی همراه با میدان جواب میدهد
ماجرای بازرسی از کیفهای دیپلماتهای ایرانی در لبنان
جزئیات سند جدید همکاری ایران و روسیه از زبان بقایی
اسکورت بالگردی ستون تجهیزات اعزامی به رزمایش سپاه
عراقچی: خون شهید نصرالله حزبالله را قویتر خواهد کرد