تاثیرات شیمی درمانی بر عملکرد مغز

بر اساس آخرین تحقیقات مشخص شده است که آثار جانبی شیمی درمانی تقریبا حدود ده سال بعد از درمان بر روی مغز باقی خواهد ماند و به همین دلیل بسیاری از بیماران طی سالها بعد از بهبودی، همچنان از مشکلات ادراکی شکایت دارند. مطالعاتی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام گرفته است نشان می دهند که عامل مشکلات مغزی پس از شیمی درمانی تغییرات در متابولیسم مغز می باشد
دوشنبه، 16 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیرات شیمی درمانی بر عملکرد مغز
تاثیرات شیمی درمانی بر عملکرد مغز
تاثیرات شیمی درمانی بر عملکرد مغز






بر اساس آخرین تحقیقات مشخص شده است که آثار جانبی شیمی درمانی تقریبا حدود ده سال بعد از درمان بر روی مغز باقی خواهد ماند و به همین دلیل بسیاری از بیماران طی سالها بعد از بهبودی، همچنان از مشکلات ادراکی شکایت دارند.
مطالعاتی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام گرفته است نشان می دهند که عامل مشکلات مغزی پس از شیمی درمانی تغییرات در متابولیسم مغز می باشد که سب بروز اختلالاتی در قدرت حافظه و توانائی انجام کارهای پیچیده می گردد.

تاثیرات شیمی درمانی بر عملکرد مغز

در شیمی درمانی از داروهای بسیار قوی که مانع رشد و گسترش سلولهای سرطانی در بدن می گردند استفاده می شود. اما یک چهارم از بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند از مشکلات مغزی شکایت دارند و اظهار میدارند که کارکرد مغز آنان کاهش بافته و مانند گذشته قدرت تمرکز ندارند.
آخرین تحقیقات بیانگر اینست که حدود ۸۲ % از بیماران درگیر اینگونه مشکلات هستند.
بر اساس گفته دکتر دانیال سیلورمن (Daniel Silverman) در دانشکده پزشکی لوس آنجلس این تاثیرات بر روی بیماران نسبی است بطور مثال ضریب هوشی افراد از ۱۲۰ به ۸۰ تنزل پیدا نمی کند، اما بیماران عموما شکایت دارند که از انجام کارهای پیچیده قاصر هستند.
سیلورمن و همکارانش ۲۱ بیماری که بعلت ابتلا به سرطان سینه تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دادند. شانزده نفر از این زنان بعد از جراحی تحت معالجات شیمی درمانی نیز قرار گرفته بودند.
در حالیکه از این افراد تست قدرت حافظه کوتاه مدت به عمل می آمد دستگاهی نیز به مغز آنان متصل بود تا میزان گردش خون در مغز آنان را اندازه گیری کند ، در اصطلاح این عمل اسکن از مغز را توموگرافی می نامند.
بالا بودن میزان جریان خون در سلولهای مغز نشاندهنده متابولیسم بهتر و در نتیجه فعالیت بیشتر سلول های مغزی میباشد.
محققین فعالیت مغز این افراد را با ۱۳ زن سالم مورد مقایسه قرار دادند. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند میزان متابولیسم مغزشان در نقاطی که مخصوص عملکرد حافظه است کمتر از افراد سالم بود.

تاثیرات سم

نتایج تحقیقات نشان داد زنانی که اسکن مغزیشان نشانگر غیر طبیعی بودن متابولیسم مغز آنان بود در تست حافظه ضعیف تر عمل کرده و به گفته سیلورمن این تحقیق نشان داد که آثار سمی معالجات شیمی درمانی بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سلولهای مغز آسیب رسانده و سبب نقصان در کارکرد آنها می شود.
به عقیده سیلورمن نتیجه این آزمایشات به متخصصین کمک میکند تا تاثیرات معالجات شیمی درمانی بر روی مغز بیمارانشان را دقیقا مورد بررسی قرار داده تا بتوانند با تغییراتی در نوع و چگونگی شیمی درمانی از صدمه زدن به سلولهای مغز آنان جلوگیری نمایند.
منبع:http://www.academist.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.