قلبی سرشار از محبت

متن زیر از نعیمه جلالی نژاد در مورد محبت و مهرورزی و جایگاه والای قلب برای عشق و دوستی اشاره دارد.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
قلبی سرشار از محبت
خداوند قلب را جایگاه مهر و محبت خلق کرد. شاید قلب را شایسته ­تر از اعضای دیگر می ­دانست و به همین دلیل آن را سرشار از محبت و دوستی قرار داد. از روزگاران قدیم مردم به جایگاه قلب پی برده بودند و همیشه آن را با نماد تیری که از قلبی گذشته، نشان می­ دادند. یا وقتی کسی از چیزی ناراحت می­ شد قلبش را شکسته رسم می­ کرد.

قلب از همان دوران گذشته مکان مقدسی برای عشق به خداوند معرفی شد. جایگاه قلب تا حدی برجسته است که می­ تواند ما را به دیگران معرفی کند؛ یعنی به نوعی می­ توان گفت همه ­ی ارزش ­های انسانی به اعتبار محتویات قلبش بستگی دارد. این­که چه محتویاتی داخل قلب­مان جای داده ­ایم و تا چه اندازه آن را برای ورود افراد مختلف و احساسات ناشایست قفل زده ­ایم.  قلب ما از موقعیت ویژه ­ای برخوردار است که با تصمیمات مثبت یا منفی می ­تواند سرشار از نور باشد، یا فساد و ناپاکی.

حرکات و اعمال انسان­ ها ریشه در عشق و محبت نسبت به خلق خدا دارد. مثلا وقتی از مسیری عبور می­ کنی و سنگ یا شِی ­ای آزار دهنده را می ­بینی که در راه مردم قرار گرفته، بدون این­که به موقعیتت فکر کنی بَرش می ­داری تا باعث صدمه به دیگران نشود. این همان عشق به هم نوع است که از قلبت سرچشمه می­ گیرد.

برخورد گرم و صمیمی که با دوستان و اطرافیانت داری، باعث نزدیک شدن قلب­ ها و افزایش محبت می ­شود. خیلی وقت ­ها یک احوال­پرسی ساده و صمیمی، باعث ارتباط افرادی می ­شود که از هم ذهنیت­ های منفی داشته ­اند و با همین عمل ساده نهال محبت در قلب­شان کاشته می ­شود.

محبت و مهرورزی در سیره­ ی رفتاری پیامبر مهربان ما بسیار برجسته و پررنگ است؛ تا جایی­که اگر با کسی دست می ­داد هیچ­گاه دستش را از دست طرف مقابل برنمی­ داشت تا خود شخص دستش را جدا می­ کرد. اگر ساعت­ ها با او صحبت می­ کردند، هرگز سخن کسی را قطع نمی­ کرد و با دقت گوش می ­داد تا صحبتش تمام شود. محبت پیامبرصلی ­الله­ علیه ­و­آله به اندازه ­ای زیاد بود که از هزاران سال پیش تا کنون زبانزد مردم تمام دنیا است.

حالا که در آستانه ­ی ولادت پیامبر مهربان­مان هستیم، خوب است در صفحه­ ی تقویم کنار نام این روز دوست داشتنی بنویسم: امروز روز محبت است می­ خواهم به تمام موجودات از انسان گرفته تا مورچه­ های ریزی که در زیر قدم­ هایم تلاش می­ کنند، محبت کنم. می­ خواهم از امروز هر روزم را با پیشوند محبت نام ­گذاری کنم. محبت به خانواده، محبت به دوستان، محبت به مردم رهگذر، محبت به پرندگان، محبت به...

 
نویسنده: نعیمه جلالی نژاد


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.