سلول‌هایی بنیادی از جفت که می‌توانند بعد از حمله قلبی، قلب را بازسازی کنند

سلول های بنیادی گرفته شده از جفت، شناخته شده تحت عنوان سلول های Cdx2، می توانند سلول های قلب سالم را بعد از حمله قلبی در مدل های حیوانی بازسازی کنند.
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
سلول‌هایی بنیادی از جفت که می‌توانند بعد از حمله قلبی، قلب را بازسازی کنند
قلب انسان
 
محققان در مدرسه طب ایکان کوه سینا نشان داده اند که سلول های بنیادی گرفته شده از جفت، شناخته شده تحت عنوان سلول های Cdx2، می توانند سلول های قلب سالم را بعد از حمله قلبی در مدل های حیوانی بازسازی کنند. یافته های منتشر شده در نشریه آکادمی ملی علوم (PNAS) ممکن است یک روش جدید برای بازسازی قلب و سایر ارگان ها باشد.
 
هینا چودری، محقق ارشد، و معاون تحقیق و پژوهش در زمینه پزشکی احیای قلب و عروق در دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا، گفت: "سلولهای Cdx2 به لحاظ تاریخی تصور می شد که فقط  جفت را در توسعه اولیه رویان تولید می کنند، اما هرگز تا پیش از این نشان داده نشده بود که توانایی تولید مجدد دیگر ارگان ها را هم داشته باشند، و همین علت این است که چرا این موضوع این قدر هیجان انگیز است. این یافته ها همچنین ممکن است راه درمان بازسازی دیگر ارگان ها را علاوه بر قلب هموار کند." "آنها تقریباً به نظر می رسد که یک جمعیت کاملاً بالغ از سلول های بنیادی هستند که می توانند محل آسیب را هدف قرار دهند و از طریق سیستم گردش خون خود را به طور مستقیم به آسیب برسانند و قادر به جلوگیری از رد سیستم ایمنی میزبان باشند."
 
این تیم از محققان کوه سینا قبلا کشف کرده است که جمعیت مخلوطی از سلولهای بنیادی جفت موش می تواند کمک کند که قلب موش های ماده باردار بعد از آسیبی که می توانست به نارسایی قلب منجر شود ترمیم شود. در این مطالعه، آنها نشان دادند که سلول های بنیادی جفت به قلب مادر و به طور مستقیم به محل آسیب های قلب مهاجرت می کنند. سپس سلول های بنیادی خود را به عنوان سلول های تپشی قلب برای کمک به روند تعمیر برنامه ریزی کردند.
 
این مطالعه جدید برای تعیین نوع سلول های بنیادی که سلول های قلب را احیا می کنند، هدف گیری شد. محققان با نگاه کردن به سلولهای Cdx2، شایع ترین نوع سلول های بنیادی در جمعیت ترکیبی که قبلا شناسایی شده اند، شروع کردند و دریافتند که آنها در بر دارنده بیشترین درصد (40 درصد) آنهایی هستند که به قلب از جفت کمک می کنند.
 
برای آزمایش خواص بازسازی سلولی Cdx2، محققان حملات قلبی را در سه گروه موشهای نر ایجاد کردند. یک گروه درمان های سلول بنیادی Cdx2 گرفته شده از جفت های موش انتهای بارداری را دریافت کردند، یک گروه سلول های جفتی را دریافت داشتند که Cdx2 نشان نمی دادند، و گروه سوم یک کنترل نمکی دریافت کردند. این تیم با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی به تجزیه و تحلیل همه موش ها بلافاصله پس از حملات قلبی و سه ماه پس از القاء با سلول ها یا نمک، اقدام کرد. آنها دریافتند که هر موش در گروه با درمان سلول های بنیادی Cdx2 بهبود قابل توجهی یافته و بازسازی بافت سالم در قلب را دارد. تا مدت سه ماه، سلول های بنیادی به طور مستقیم به محل آسیب های قلب مهاجرت کرده و رگ های خونی جدید و سلول های جدیدی از سلول های عضلانی تپشی قلب را تشکیل دادند. موشهای تزریقی با محلول نمکی و سلولهای جفت عاری از Cdx2 به نارسایی قلب وارد شدند و قلب آنها هیچ نشانه ای از بازسازی نداشت.
 
محققان دو خاصیت دیگر سلولهای Cdx2 را ذکر کرده اند: آنها حاوی تمام پروتئین های سلول های بنیادی جنینی هستند که دانسته شده است که تمام اعضای بدن را تولید می کنند، بلکه همچنین حاوی پروتئین های اضافی‌ای نیز هستند که به آنها اجازه می دهند به طور مستقیم به محل آسیب برسند، در حالی که سلول های بنیادی جنینی نمی توانند این کار را انجام دهند و نیز به نظر می رسد که آنها از پاسخ ایمنی میزبان اجتناب می کنند. سیستم ایمنی این سلول ها را هنگام تزریق از جفت به حیوان دیگر رد نمی کند.
 
دکتر چاودری توضیح داد: "این خواص برای توسعه یک استراتژی درمان با سلول های بنیادی انسان حیاتی است که ما آن را آغاز کرده ایم، زیرا این می تواند یک درمان امیدوار کننده در انسان باشد. ما قادر به جداسازی سلول های Cdx2 از جفت انسانی هم هستیم؛ بنابراین ما در حال حاضر امیدوار هستیم که می توانیم درمان سلول های بنیادی بدن انسان را برای قلب بهتر از آنچه که قبلا داشته ایم، طراحی کنیم،"  جفت ها به طور معمول در سراسر جهان دور انداخته می شوند و بنابراین تقریبا منبع نامحدودی از آنها وجود دارد. "استراتژی های گذشته آزمایش شده در انسان مبتنی بر انواع سلول های بنیادی نبود که در واقع نشان داده شده است که سلول های قلب را تشکیل می دهند، و استفاده از سلول های بنیادی جنینی برای این هدف تنها با نگرانی های مربوط به مسائل اخلاقی و امکان پذیری همراه است. جفت ها به طور معمول در سراسر جهان دور انداخته می شوند و بنابراین تقریبا منبع نامحدودی از آنها وجود دارد."
 
اولین نویسنده، دکتر سنگیتا واداک ماداتیل، دانشجوی پسادکترا در طب (کاردیوگرافی) در مدرسه طب ایکان در کوه سینا، گفت: "این نتایج بسیار برای ما شگفت انگیز بود زیرا هیچ سلول دیگری که در آزمایشات بالینی بیماری قلب انسان مورد آزمایش قرار گرفت هرگز نشان نداد که در ظرف کشت سلول تبدیل می شود به سلول های تپنده قلب، اما آنها این کار را کردند، و وقتی که آنها را به گردش خون تزریق کردیم دقیقا میدانستند کجا باید بروند."
 

سلول های بنیادی جنینی از جفت، ممکن است به ترمیم آسیب وارد به قلب مادر کمک کنند

محققان از دانشکده پزشکی کوه سینا، اثرات درمانی سلول های بنیادی جنین را در کمک به قلب مادر پس از حمله قلبی و یا آسیب های دیگر کشف کردند. این تحقیق که پیشرفت قابل توجهی در پزشکی احیا کننده قلب است، در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا  در اورلاندو (فلوریدا) ارائه شد و همچنین در مجله AHA منتشر شده است.
 
در اولین مطالعه از نوع خود، محققان دریافتند که سلول های بنیادی جنین از جفت به قلب مادر مهاجرت می کنند و در محلی که آسیبی مثل حمله قلبی رخ داده است خانه می کنند تا به ترمیم آسیب بپردازند.
 
منبع: بیمارستان کوه سینا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما