بیت المقدس، قدس الشریف، أولى القبلتین و اورشلیم، نام هایی است که برای شهری در سرزمین فلسطین بیان شده است. اهمیت قدس شریف، به جایگاه آن در طول تاریخ بر می گردد. این شهر از حکومت با شکوه داوودی (ع) و سلیمانی (ع) هموراه مورد توجه خداجویان و موحدان عالم بوده است. مسجد الاقصی (واقع در شهر قدس) اولین قبله مسلمانان و محل عروج نبی مکرم اسلام (ص) به شمار می رود.
در سال های متوالی، مسلمانان، مسیحیان و یهودیان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم، ساکن است شهر بوده اند، تا اینکه در سال 1948 میلادی صهیونیست ها اشغال سرزمین فلسطین را آغاز کرده و کوشیدند با کشتن و اخراج اعراب ساکن فلسطین از سرزمین هایشان، شرایط اسکان یهودیان سایر کشورها را در آن سرزمین فراهم آورند. در جنگ ژوئن 1967 رژیم جدید صهیونیستی بیشتر سرزمینهای فلسطین را اشغال کرد تا به بیت المقدس نخستین قبله مسلمانان دست یابد. در طی سال های گذشته رژیم اشغال گر صهیونیست، تمام تلاش خود را به کار گرفته است با به بهانه حفاری برای یافتن آثار باستانی، مسجد الاقصی را تخریب نموده و در عین حال از هیچ تلاشی برای انتقال مرکزیت خود به قدس و تغییر چهرۀ این شهر مقدس فرو گذار نکرده است.
در سال های متوالی، مسلمانان، مسیحیان و یهودیان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم، ساکن است شهر بوده اند، تا اینکه در سال 1948 میلادی صهیونیست ها اشغال سرزمین فلسطین را آغاز کرده و کوشیدند با کشتن و اخراج اعراب ساکن فلسطین از سرزمین هایشان، شرایط اسکان یهودیان سایر کشورها را در آن سرزمین فراهم آورند. در جنگ ژوئن 1967 رژیم جدید صهیونیستی بیشتر سرزمینهای فلسطین را اشغال کرد تا به بیت المقدس نخستین قبله مسلمانان دست یابد. در طی سال های گذشته رژیم اشغال گر صهیونیست، تمام تلاش خود را به کار گرفته است با به بهانه حفاری برای یافتن آثار باستانی، مسجد الاقصی را تخریب نموده و در عین حال از هیچ تلاشی برای انتقال مرکزیت خود به قدس و تغییر چهرۀ این شهر مقدس فرو گذار نکرده است.
مواضع امام خمینی (ره) و به هم ریختن نقشه های اشغال گران
در حالی که جهان عرب، تقریبا در مقابل دشمن صهونیست ـ که کیان اسلامی تجاوز و قبله اول مسلمانان را به اشغال خود در آورده بود ـ دچار انفعال محض شده و از هر گونه اقدام مناسب مأیوس بودند، امام خمینی (ره) رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، مواضع شفاف و بسیار محکمی در مقابل رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در مناسبت های مختلف، ضمن محکوم کردن اقدامات اشغال گران، مسلمانان را به مقابله با این «غده سرطانی» فرا می خوانند. برجسته ترین اقدام امام (ره) بنیان گذاری «روز قدس» است. ایشان در پیامی که در 16 مرداد 1358 خطاب به همه مسلمانان جهان، صادر می کنند ضمن بر شمردن بخشی از جنایت های رژیم اشغال گر در حق فلسطین و فلسطینیان، از جمیع مسلمین دعوت می کنند در هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» طی مراسمی همبستگی بینالمللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. متن پیام امام خمینی (ره) به شرح می باشد:
بسمالله الرحمن الرحیم
من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن،به هم بپیوندند، و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و میتواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بینالمللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.
والسلام علیکم و رحمةالله برکاته
روحالله الموسوی الخمینی
بسمالله الرحمن الرحیم
من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن،به هم بپیوندند، و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و میتواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بینالمللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.
والسلام علیکم و رحمةالله برکاته
روحالله الموسوی الخمینی
کابوس رژیم صهیونیستی
امسال، چهل و یکمین سالی است که در جمعه آخر ماه رمضان، مسلمانان با مذاهب و قومیت های مختلف، در قالب اجتماعات و راهپیمایی های با شکوه، در سرتاسر جهان، یک رنگ و یک صدا فریاد برائت از رژیم اسرئیل و حامیان مستکبر آن را سر می دهند و این کابوسی است که خواب اشغال گران را آشفته کرده است. از ایران، عراق، بحرین، یمن، لبنان، افغانستان، پاکستان، اندونزی و سایر ممالک اسلامی گرفته تا کشورهای اروپایی و آمریکایی هر ساله شاهد فریاد حمایت از مظلومان و نفرت از ستمگران هستند. آنگونه که در برخی اخبار آمده است در سال 1397، شانزده شهر ایالات متحده، صحنه برگزاری مراسم روز قدس بوده است. فراموش نشدن مسئله فلسطین و اشغال بیت المقدس، مسئله ای است که آرامش را از صهیونیست ها گرفته و هر ساله ایشان را آشفته تر می کند.
مقام معظم رهبری با اشاره نقشه های اشغال گران برای به فراموشی سپردن روز قدس می فرمایند: «چقدر سعی کردهاند در طول این سالها که روز قدس را که نماد صفبندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشاندهندهی صفبندی حق و باطل، صفبندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشندهی صهیونیزم است که به وسیلهی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهای استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست.»[1] ایشان روز قدس را زمینه ساز شکست غاصبان دانسته و می فرمایند« اگر انشاءاللَّه دنیای اسلام روز قدس را به معنای درست کلمه گرامی بدارد و برای فریاد کشیدن بر سر صهیونیستهای غاصب، مغتنم بشمارد، به میزان زیادی دشمن را شکست خواهد داد و به عقبنشینی وادار خواهد کرد.»[2]
مقام معظم رهبری با اشاره نقشه های اشغال گران برای به فراموشی سپردن روز قدس می فرمایند: «چقدر سعی کردهاند در طول این سالها که روز قدس را که نماد صفبندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشاندهندهی صفبندی حق و باطل، صفبندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشندهی صهیونیزم است که به وسیلهی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهای استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست.»[1] ایشان روز قدس را زمینه ساز شکست غاصبان دانسته و می فرمایند« اگر انشاءاللَّه دنیای اسلام روز قدس را به معنای درست کلمه گرامی بدارد و برای فریاد کشیدن بر سر صهیونیستهای غاصب، مغتنم بشمارد، به میزان زیادی دشمن را شکست خواهد داد و به عقبنشینی وادار خواهد کرد.»[2]
روز قدس، جلوه ای از تشکیل امت واحده اسلامی
نکتۀ حائز اهمیت در تدبیر حکیمانۀ امام راحل (ره)، صنفی نکردن روز قدس و دعوت از همه مسلمانان جهان برای برگزاری این مراسم با شکوه است. در این روز، امت اسلام که با نقشه های استعماری، دچار تشتت و جدایی و تفرقه شده اند، بسان یک امت واحده، هماهنگ و یکپارچه به دفاع از کیان اسلامی برخواسته و فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر می دهند. رهبر عزیز انقلاب، مراسم روز قدس را به منزله تزریق خون در پیکرۀ جهان اسلام معرفی کرده می فرمایند: «این فقط یک راهپیمائی نیست؛ خونی است که در این روز در رگهای امت اسلامی میدود؛ علیرغم کسانی که میخواهند مسئلهی فلسطین و ملت فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، این مسئله را روزبهروز زندهتر میکند.»[3]
بنیان گذار روز قدس، امام خمینی در فرازی تاریخی روز قدس را حتی فراتر از مسئله فلسطین اعلام و این روز را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) دانسته اند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمیتوانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم میدانم، روزی است که بایدما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.»[4] ایشان روز قدس را روز حیات اسلام نامیده و می فرمایند: «روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همهی ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطرهی شما، به واسطهی عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حیات اسلام است.»[5]
این نگاه دقیق و حکیمانه بر گرفته از آموزه های دین مبین اسلام است. خداوند در سوره فتح می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیمَاهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً»؛ محمّد، فرستاده خداست و کسانى که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود مىبینى که پیوسته فضل و خشنودى خدا را مىطلبند؛ نشانه آنان در چهرهشان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتى است که جوانههاى خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقههایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طورى که دهقانان را [از رشد و انبوهى خود] به تعجب مىآورد تا خدا به وسیله [انبوهى و نیرومندى] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. [و] خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند، آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است.[6]
روز قدس، تجلی «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» است و روزی است که امت پیامبر (ص) با پیروی از ایشان و تاسی به دستورات حیات بخش قرآن کریم، فریاد برائت از مشرکان و متجاوزان به حریم اسلام و مسلمانان را سر می دهند و جلوه ای با شکوه از تشکیل «امت واحده» را به نمایش می گذارند.
بنیان گذار روز قدس، امام خمینی در فرازی تاریخی روز قدس را حتی فراتر از مسئله فلسطین اعلام و این روز را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) دانسته اند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمیتوانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم میدانم، روزی است که بایدما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.»[4] ایشان روز قدس را روز حیات اسلام نامیده و می فرمایند: «روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همهی ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطرهی شما، به واسطهی عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حیات اسلام است.»[5]
این نگاه دقیق و حکیمانه بر گرفته از آموزه های دین مبین اسلام است. خداوند در سوره فتح می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیمَاهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً»؛ محمّد، فرستاده خداست و کسانى که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود مىبینى که پیوسته فضل و خشنودى خدا را مىطلبند؛ نشانه آنان در چهرهشان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتى است که جوانههاى خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقههایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طورى که دهقانان را [از رشد و انبوهى خود] به تعجب مىآورد تا خدا به وسیله [انبوهى و نیرومندى] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. [و] خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند، آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است.[6]
روز قدس، تجلی «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» است و روزی است که امت پیامبر (ص) با پیروی از ایشان و تاسی به دستورات حیات بخش قرآن کریم، فریاد برائت از مشرکان و متجاوزان به حریم اسلام و مسلمانان را سر می دهند و جلوه ای با شکوه از تشکیل «امت واحده» را به نمایش می گذارند.