از ماساژ درمانی و اسپا استفاده کنید

بایدها و نبایدها در دوران بارداری

با وجود تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدنتان، موضوع پیچیده تر می شود. البته این اتفاق خیلی عجیب نیست. برای بسیاری از خانم های باردار این احساسات شیرین در دوران بارداری نگرانی ها و تغییرات خلق و خو رخ می دهد. بیشتر مراقب سلامت خود باشید.
دوشنبه، 13 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدها در دوران بارداری
استفاده از ماساژ درمانی و اسپا برای خانم های باردار بسیار مفید خواهد بود. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات کمک می کند. از یک ماساژور متخصص که گواهینامه معتبر در زمینه ماساژ مادران باردار دارد، کمک بگیرید و از آنجاکه ماساژ خانم های باردار نیازمند آشنایی به شرایط خاص بدنی آنهاست، قبل از اقدام حتما با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید. البته بیشتر درمان های اسپا، بی خطر هستند؛ اما در صورتی که منجر به بالا رفتن دمای بدنتان شود، از ادامه آن خودداری کنید. به طور مثال حمام گل ماسک‌های گل یا جلسات سونا به علت بالا رفتن دمای بدن چندان توصیه نمی شود. با توجه به این که پوست در دوران بارداری، نسبت به زمانهای دیگر حساس تر است، باید با دقت بیشتری از درمان های اسپا استفاده کرد.
 

تمرین های کششی و تمدد اعصاب

تمریناتی مانند یوگا، آرامش ذهن و جسم شما را به همراه خواهد داشت و باعث می شود، بدن از تعادل بیشتری برخوردار شود. از DVDهای آموزشی یوگا در دوران بارداری استفاده کنید و یا به دنبال کلاس های معتبر در این خصوص باشید. یک مربی متخصص و حرفه ای، حرکت های متناسب با این دوران را به شما آموزش داده و شما را با حرکات انطباقی زمان نزدیک شدن به وضع حمل، آشنا خواهد کرد. باز هم تاکید می شود که قبل از هر گونه فعالیت و ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
 

آیا نوسانات خلقی در این دوران امری طبیعی است؟

ممکن است در این دوران احساسات متغیری داشته باشید. از یک طرف نسبت به آینده و نوزاد کوچکتان بسیار هیجان زده و خوشحال هستید و از طرف دیگر نسبت به زایمان و مسئولیت ها و وظایف ناشی از نقش مادری، نگران هستید. با وجود تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدنتان، موضوع پیچیده تر می شود. البته این اتفاق خیلی عجیب نیست. موهایتان ممکن است پر پشت تر و ضخیم تر شود. یکی از مزایای هورمونهای دوران بارداری آن است که موجب کاهش ریزش مو می شود. استفاده از داروهای تقویت کننده مو و حتی رنگ موهای دائمی اشکالی ندارد.برای بسیاری از خانم های باردار این احساسات شیرین در دوران بارداری نگرانی ها و تغییرات خلق و خو رخ می دهد. بیشتر مراقب سلامت خود باشید. زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهید و از تمرینات کاهش استرس مانند ورزش کردن و مصاحبت با دوستان استفاده کنید. اگر احساس افسردگی و فشار عصبی داشتید، حتما با پزشکتان در میان بگذارید.
 

بایدها و نبایدها در مورد مراقبت از موها

موهایتان ممکن است پر پشت تر و ضخیم تر شود. یکی از مزایای هورمونهای دوران بارداری آن است که موجب کاهش ریزش مو می شود. استفاده از داروهای تقویت کننده مو و حتی رنگ موهای دائمی اشکالی ندارد. البته پزشکان معمولا پیشنهاد می دهند، در سه ماهه اول بارداری از مصرف رنگ مو اجتناب کنید. بعد از زایمان، ممکن است ریزش موها شدت گیرد، اما بعد از گذشت شش ماه از زایمان، رشد موها به شکل عادی در می آید.
 

آرایش صورت و تغییرات پوست در دوران بارداری

در این دوران وضعیت پوست به شدت متغیر است و شاید لازم باشد در طول روز چند بار آرایشتان را تجدید کنید. اگر پوستتان خشک تر از قبل شده، از محلولها یا کرمهای نرم کننده، استفاده کنید. اما اگر در این دوران پوستتان چرب تر از قبل شده، از پنکیک های پودری و رژ گونه های خشک استفاده کنید. از کرم پودرها برای پوشش لکه های ایجاد شده و برجستگی های روی پوست کمک بگیرید. از سایه های رنگ روشن و براق برای آرایش چشم ها استفاده کنید. از راهنمایی های یک آرایشگر خبره در خرید مواد آرایشی کمک گرفته و از مصرف مواد آرایشی که حاوی جیوه اند، پرهیز کنید.
 

استفاده از لباس های بارداری

اگر قبل از بارداری از وزن طبیعی برخوردار بودید، در این دوره، بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم، وزن اضافه خواهید کرد. حتی در این دوران نیز می توانید لباس های مد روز، راحت و با قیمت مناسب تهیه کنید. چند عدد شلوار جین مخصوص بارداری یا شلوارهای راحتی تهیه کنید. لباس ها و دامن های زیبا بپوشید و چند عدد بلوز راحت بخرید. از سوتین های راحت با بند یدک استفاده کنید. کفشهای پاشنه بلند را کنار بگذارید و کفش با پاشنه کوتاه و کف پهن را جایگزین کنید. در صورت امکان لباس های بارداری استفاده شده دوستانتان را از آنها قرض بگیرید.
 

تغذیه مناسب برای دو نفر

در این دوران قطعا لازم است ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری بیشتر به بدنتان برسد، چرا که شما باید کالری مورد نیاز دو نفر را تامین کنید. این کالری اضافه را از انواع خوراکی ها می توانید دریافت کنید. مانند غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات. هرگز صبحانه را از وعده های غذایی اصلی خود حذف نکنید. از انواع اسنکها و ساندویچهای ساده برای میان وعده های غذایی استفاده کنید. از مصرف تخم مرغ و گوشت، به صورت خام و نیم پز پرهیز کنید. همچنین انواع ماهی ها که حاوی مقادیر زیاد جیوه هستند نیز، مناسب شما نمی باشد. از مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و تکه های گوشت نپخته، خودداری کنید، مگر زمانی که به اندازه کافی حرارت دیده باشند.
 

مصرف ویتامین در دوره بارداری واجب است

زمانی که باردار هستید، بدن شما نیاز به اسید فولیک، کلسیم و آهن اضافه دارد. بهترین راه دریافت این مواد از خوراکی‌های طبیعی است. اما می توانید از داروهای تقویتی و مکمل‌های غذایی مخصوص بارداری که توسط پزشک تجویز می شود، استفاده کنید. این ویتامین ها حاوی مواد مغذی هستند که برای رشد مادر و جنین لازم است. برخی از مادران به علت کمبود برخی مواد، نیاز به مکمل های خاصی از جمله آهن یا ویتامین B۱۲ دارند.
 
آب کافی، تضمین سلامت دوره بارداری آب کافی بدن، باعث افزایش سطح انرژی می شود. همچنین مانع بروز عفونت های مثانه و یبوست می گردد. پس به میزان زیاد آب و مایعات مصرف کنید. مراکز تحقیقی پزشکی، معمولا مصرف ۱۲ لیوان آب را در روز توصیه می کنند. (۲۰٪ از آب مورد نیاز بدن از غذاهایی که می خوریم تامین می شود). همیشه قبل از اینکه احساس تشنگی کنید، آب بنوشید. از آب ساده، آب میوه، و نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید. اگر ادرار شما زرد روشن است، به این معنی است که به اندازه کافی آب می نوشید.
 
منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.