چه کنیم تا نوزاد، ناقص متولد نشود؟

عوامل مؤثر برسلامت نوزاد

همه اختلالات ژنتیکی در بدو تولد ظاهر نمی شوند و بعضی از آنها به مرور، با بزرگ شدن نوزاد معلوم می شوند؛ به طور مثال اختلال در هضم شیر و حساسیت به لاکتوز شیر در ظاهر نوزاد قابل تشخیص نیست.
دوشنبه، 13 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل مؤثر برسلامت نوزاد
امروزه با پیشرفت علوم ثابت شده، حتی اگر در خانواده‌ای یک نوزاد با اختلالات ژنتیکی متولد شود، باز هم می توان امیدوار بود که نوزاد سالم دیگری به دنیا بیاید؛ البته بعد از انجام مشاوره‌های ژنتیک اطمینان بخش. وجود ۳۰ هزار نوع ژن در بدن انسان تأثیر بسزایی در عملکرد ارگانهای بدن دارد.
 
یک سری از ژنها تأثیر بیرونی روی بدن دارند، مثلا در تعیین شکل ظاهری اعم از چهره، رنگ پوست، شکل دستها و ناخن ها و... تأثیر می گذارند و یک سری از ژنها، عملکرد درونی دارند. به عنوان نمونه بالا و پایین بودن بعضی از هورمونها و میزان ترشح غدد را تعیین می کنند.
 
بعضی دیگر از اختلالات ظاهری نوزادان که ژنتیکی نیست و مربوط به دوران بارداری یا مصرف بعضی داروها و شرایط محیطی است در شکل ظاهری قابل مشاهده است، مثلا بعضی داروهای بیماری صرع را در صورتی که مادر به صورت ناخواسته باردار شده و بدون اطلاع از حاملگی مصرف کند، روی سیستم رشد بافت ها تأثیر می گذارد و نوزاد ظاهر طبیعی نخواهد داشت.
 
نخستین راه پیشگیری از ناهنجاری های بدو تولد در نوزاد، انجام مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و قبل از بارداری است. در مواردی مانند اختلالات ژنتیکی وابسته به کروموزوم ها یا ژنها یا عوامل محیطی اعم از تغذیه مادر در دوران جنینی، مواجهه با موارد بیماری زا و ویروسی مثل اوریون و سرخجه)، والدین باید احتمال ابتلای جنین را بدهند و ارزیابی و بررسی های لازم صورت گیرد. در این موارد و بعد از انجام آزمایش های لازم ممکن است حکم خاتمه حاملگی (سقط جنین) صادر شود.
 
اگر مادر به هر شکلی در معرض ضربه و آسیب بدنی قرار گیرد، مثلا تصادف کند یا رادیولوژی انجام دهد، وضعیت جنین باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. به خانواده ای که یک فرزند با ناهنجاری های ژنتیکی به دنیا می آورد، نباید اتهام بیهوده و بی اساس وارد کرد تا از حاملگی مجدد جلوگیری شود. چه بسا بعد از انجام مشاوره ژنتیک و آزمایش های لازم مشخص شود این خانواده توانایی داشتن بچه های سالم را دارد.با کمترین هزینه در این دوران هر ماه وزن و سایز شما تغییر می کند و مسلما تمایلی ندارید هر ماه برای خرید لباس جدید هزینه کنید. برای برطرف کردن این مشکل باید روی خرید مواردی هزینه کنید که با رشد شما قابل تغییر باشند. امروزه با پیشرفت علوم ثابت شده، حتی اگر در خانواده ای یک نوزاد با اختلالات ژنتیکی متولد شود، باز هم می توان امیدوار بود که نوزاد سالم دیگری به دنیا بیاید؛ البته بعد از انجام مشاوره های ژنتیک اطمینان بخش.
 
افرادی که با ناهنجاری‌های بدو تولد به دنیا آمده اند، در صورتی که این ناهنجاری به عوامل ژنتیکی مربوط نباشد و ناشی از عوامل محیطی یا دوران بارداری مادر باشد (عوامل تراتوژنتیک) باشد، می توانند ازدواج کنند و فرزند سالم و طبیعی داشته باشند.
 
یک ژن معیوب ۵۰ درصد احتمال انتقال به جنین را دارد و اگر ماهیت آن غالب باشد، بیماری را نشان می دهد، اما در صورتی که یکی از زوجین ژن معیوب نداشته باشد و ژن معیوب دیگر زوج نیز مغلوب باشد، ممکن است ژن منتقل شود، اما ایجاد عارضه نمی کند که این مسئله در آزمایش ها قابل تشخیص است.
 
برخی بیماری های ژنتیکی قابل انتقال، از لحاظ عوامل بیماری قابل پیشگیری هستند، مثلا در بیماری فنیل کتونوری، با محدود کردن رژیم غذایی نوزادریال علائم بیماری ظاهر نمی شود. در صورت ابتلای جنین به این ناهنجاری ها اجازه ختم حاملگی داده نمی شود.
 
اگر اختلالات شدید باشد، مثل اختلالات سیستم عصبی مرکزی (در صورتی که نوع ژن و بیماری معلوم باشد) می توان از راهکار لقاح خارج از رحم (IVF) استفاده کرد و ژن معیوب را ارزیابی کرد. در هفته دوزادهم تا چهاردهم بارداری، بعد از انجام تست های غربالگری در صورت ابتلای جنین به ناهنجاری، اجازه خاتمه حاملگی داده می شود.
 
وقتی صحبت از لباس در طول بارداری می‌شد باید علاوه بر راحتی به شیک بودن آن نیز توجه کرد. اما گذشته از اینها باید بدانید که مثلا در هفته نهم چه لباسی بپوشید و با پوشیدن لباس مثلا هفته چهاردهم تیپ و ظاهر خود را خراب نکنید. به طور مثال، باید بدانید در دو ماه نخست باراداری چه لباسی بپوشید که انحنای شکم شما را نشان ندهد.
 

سه ماه اول

بسیاری از مردم دوست ندارند تا پیش از دو ماهگی دیگران متوجه بارداری آنها بشوند. بنابراین، بهتر است کمد خود را نگاهی بیندازید و لباس های خیلی تنگ و چسبان را کنار بگذارید. بهتر است بیشتر لباس هایی را استفاده کنید که روی شکم، باسن و ران های شما را می پوشانند. مثلا تونیک های بلند. این لباس ها باعث می شوند تا چند کیلو اضافه وزن شما خیلی به چشم نیاید. ژاکتهای ریزبافت، دامن هایی که در بالا تنگ و پایین گشاد هستند، پیراهن و تی شرت های پوشیده بپوشید.
 
از دیگر گزینه های مناسب برای سه ماه نخست بارداری می توان به تاپهای بلوز دار یا بلوزهایی اشاره کرد که کمربند دارند. پارچه لباس شل روی شکم شما می افتد اما کمربند باعث می شود تا لباس خوش دوخت تر به نظر برسد و خیلی گشاد و آویزان نباشد. با این نوع بلوزها می توانید شلوار جین بوت کات بپوشید تا بسیار شیک دیده شوید.
 
برخی از لباس‌های بارداری بزرگ و گشاد هستند و مشکل اینجاست که شاید شکم خانم باردار به قدری بزرگ شده باشد که لباس های پیش از بارداری نیز دیگر اندازه اش نیستند. برای این منظور باید گزینه های جدیدی به کمد لباس های خود اضافه کنید. به طور مثال، کمربندهای کشی همچون باندهای مخصوص بارداری خریداری کنید که بالای شلوار بسته می شوند و هیچ گونه دکمه یا زیپی هم ندارند.
 
این باند باعث می شود تا شلوار جین بدون دکمه بالا بماند و کسی هم متوجه نمی شود که شلوار دکمه ندارد. در شرایط اضطراری می توانید از باندهای کشی استفاده کنید و آن را در سوراخ دکمه بپیچانید تا همان کار مشابه را انجام دهد.
 
از پوشیدن بالا تنه های پر چین نیز خودداری کنید. به دنبال تاپ‌هایی باشید که همچنان شما را روی فرم نشان می دهند. تونیک انتخاب مناسبی است. تونیک همه شانه و بازوهای شما را می پوشاند و باعث می شود اضافه وزن شما کمتر دیده شود.تاپ یا دیگر لباس هایی که قواره خاصی دارند رشد ناگهانی شکم شما و بزرگ شدن سینه ها را می توانند تا حدی مخفی نگه دارند. تاپ هایی که از پارچه های ژرسه نرم و لطیف دوخته شد اند انتخاب های خوبی به شمار می روند.
 

سه ماه دوم

با کمترین هزینه در این دوران هر ماه وزن و سایز شما تغییر می کند و مسلما تمایلی ندارید هر ماه برای خرید لباس جدید هزینه کنید. برای برطرف کردن این مشکل باید روی خرید مواردی هزینه کنید که با رشد شما قابل تغییر باشند. به طور مثال، باید به دنبال خرید جزئیاتی همچون دکمه یا بندهای جمع کننده در کنار باشید تا با کمک آنها لباس های خود را به اندازه شکمتان بزرگ کنید. در ضمن می توانید شمایل جالبی نیز به شکم خود بدهید که در این دوران بزرگ شده است.
 

سه ماه سوم

ر در این دوران احساس می کنید بسیار بزرگ شده اید و به هیچ وجه راحت نیستید. دکمه‌ها، زیپها و حتی کمربند برای شما نوعی شکنجه به حساب می آیند. برای خلاص شدن از همه آنها، پیراهن های ماکسی بلند تا قوزک پا بپوشید. این لباس بسیار راحت است و می توانید بدون هیچ درد و ناراحتی همه جا حاضر شوید. حتی می توانید از دامنها و تونیک های بلند نیز استفاده کنید. این لباس ها نیز پوشیده و راحت و برای دوران بارداری مناسب هستند.
 
منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.