کشف ترکیبی که میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را می‌کشد

یک ترکیب جدید، باکتری های گِرم - منفی مقاوم به آنتی بیوتیک، از جمله E. coli، را در خلال آزمایش‌ها کشته است.
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
کشف ترکیبی که میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را می‌کشد
ظرف کِشت باکتری (تصویر آرشیوی)
اعتبار: © motorolka / Adobe Stock
 

گزارش کامل

ترکیب جدیدی که اَبَر میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک را آشکار می کند و می کشد توسط دانشمندانی در دانشگاه شفیلد و آزمایشگاه اپلتون راترفورد (RAL) کشف شده است.
 
تیمی تحت رهبری پروفسور جیم توماس از دانشکده شیمی دانشگاه شفیلد، در حال آزمایش ترکیبات جدیدی هستند که توسط دانشجوی دکترای او، کریستی اسمیتن، روی باکتری های گِرَم – منفی مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک، از جمله E. coli بیماری‌زا، توسعه داده شده است.
 
نژادهای  باکتری های گِرَم - منفی می توانند عفونت هایی مانند ذات الریه، عفونت های مجاری ادراری و عفونت های گردش خون را ایجاد کنند. درمان آنها دشوار است زیرا دیواره سلولی باکتری ها مانع از ورود دارو به داخل میکروب می شود.
 
مقاومت در مقابل ضد میکروب ها تاکنون مسئول 25000 مرگ و میر سالانه در اتحادیه اروپا بوده است و اگر این تهدید به سرعت در حال شیوع مورد توجه قرار نگیرد، تخمین زده می شود که تا سال 2050 سالانه بیش از 10 میلیون نفر می توانند به علت عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک جان خود را از دست بدهند.
 
پزشکان در طی 50 سال اخیر درمان جدیدی برای باکتری های گرم - منفی نداشته اند و از سال 2010 هیچ داروی بالقوه ای وارد آزمایش های بالینی نشده است.
 
ترکیب جدید دارویی دارای طیف وسیعی از فرصت های هیجان انگیز است. همان طور که پروفسور جیم توماس توضیح می دهد: "چونکه ترکیب، تابان است، هنگامی که در معرض نور قرار می گیرد، تابش می کند. این بدین معنی است که جذب و تاثیر بر باکتری ها می تواند اجرای تکنیک های میکروسکوپی پیشرفته در دسترس در RAL را در پی داشته باشد."
 
"این پیشرفت غیر منتظره می تواند منجر به درمان های جدید حیاتی برای میکروارگانیسم های تهدید کننده‌ی حیات و افزایش خطر ایجاد شده توسط مقاومت در برابر ضد میکروب ها شود".
 
مطالعات در شفیلد و RAL نشان داده است که ترکیب به نظر می رسد چندین حالت عمل دارد، که این امر، ظهور مقاومت در مقابل آن در باکتری ها را مشکل تر می سازد. گام بعدی تحقیق، تست آن در مقابل دیگر باکتری های چند مقاومتی خواهد بود.
 
در یک گزارش اخیر در مورد بیماری‌زاهای مقاوم به ضد میکروب‌ها، سازمان بهداشت جهانی چندین باکتری گرم - منفی را در بالای لیست خود قرار داده است و اعلام کرده است که درمان های جدید برای این باکتری ها دارای "اولویت 1 بحرانی" هستند زیرا باعث ایجاد عفونت های با میزان مرگ بالا می شوند، و به سرعت در مقابل تمام درمان های حاضر مقاوم می شوند، و غالباً در بیمارستان ها افراد را مبتلا می کنند.
 
این تحقیق که در مجله ACS Nano منتشر شده است، ترکیب جدیدی را توصیف می کند که منجر به کشتن E. coli گرم - منفی، از جمله یک پاتوژن مقاوم در برابر چندین دارو، که گفته می شود مسئول سالانه میلیون ها عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک در سراسر جهان است، می شود.
 

آنتی بیوتیک جدیدِ تحقیقاتی مؤثر بر علیه باکتری‌های مقاوم در برابر دارو در فاز 2 آزمایشی

نتایج حاصل از یک فاز 2 آزمایشی بر مبنای انتخاب های تصادفی نشان می دهد که یک آنتی بیوتیک تحقیقاتی جدید دارای همان تأثیر آنتی بیوتیک های رایج دارای استاندارد مراقبتی برای درمان عفونت های پیچیده‌ی مجاری ادراری (UTIها) ایجاد شده توسط چندین باکتری گرم - منفی مقاوم به چندین دارو است.
     
یافته های منتشر شده در مجله The Lancet Infectious Diseases نشان داد که بیماران تحت درمان با داروی دارای پایه‌ی سیدورفور، سفیدروکول، دارای یک سطح بالاتر و نگهدارنده تر از ریشه کن سازی پاتوژن و نتایج بالینی مشابه با کسانی که تحت درمان با استانداردهای فعلی مراقبت قرار می گیرند، ایمیپنم-سیلاستاتین، هستند.
 
سفیدروکول در رویکرد خود برای غلبه بر سه مکانیسم اصلی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک که توسط باکتری های گرم – منفی استفاده می شود – جدید است – این سه مکانیسم عبارتند از دو غشای خارجی که نفوذ توسط آنتی بیوتیک ها را سخت می سازند، کانال های پروتئینی که می توانند سازوار و تعدیل شوند که ورود آنتی بیوتیک را سد کنند، و پمپ های انتشار به خارج که آنتی بیوتیک ها را از سلول بیرون می اندازند و داروها را بی اثر می کنند.
 
دکتر سیون پورتسماوث، Shionogi Inc، ایالات متحده آمریکا، که این تحقیق را رهبری کرد، توضیح می دهد: "سفیدروکول شبیه یک اسب تروجان عمل می کند." "این دارو از یک مکانیسم جدید ورود سلول ها، که از مزیت نیاز باکتری به آهن برای زنده ماندن استفاده می کند، بهره می برد. این پیشرفت غیر منتظره می تواند منجر به درمان های جدید حیاتی برای میکروارگانیسم های تهدید کننده‌ی حیات و افزایش خطر ایجاد شده توسط مقاومت در برابر ضد میکروب ها شود. در طی یک عفونت حاد، یکی از پاسخ های ایمنی ذاتی ما ایجاد یک محیط ضعیف از آهن است. در پاسخ، باکتری ها مصرف آهن خود را افزایش می دهند. سفیدروکول به آهن می چسبد و از طریق غشاهای بیرونی اضافی توسط سیستم حمل و نقل آهنِ خود باکتری منتقل می شود.این کانال های آهن همچنین این دارو را قادر می سازند تا از کانال های پروتئینی باکتری ها بگذرد و ورود مجددی را به دست آورد حتی اگر باکتری پمپ های انتشار به خارج ایجاد کرده باشد."
 
یافته ها پتانسیل سفیدروکول را به عنوان یک گزینه جدید مهم برای درمان باکتری های گرم – منفیِ شدیداً مقاوم، وقتی که تصویب شود، برجسته می کند. اثر سفیدروکول بر روی گونه های مقاوم در برابر کارباپنم - که باعث برخی از عفونت های سخت درمان در تنظیمات بهداشت و درمان می شوند و برای آن هیچ جایگزین آنتی بیوتیکی وجود ندارد که عوارض جانبی جدی و یا دیگر عواقب را نداشته باشد - نمی تواند به طور مناسب ارزیابی شود، زیرا داروی کارباپنم ایمیپلم - سیلاستاتین به عنوان درمان کنترلی فعال استفاده شد.
 
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) برآورد می کند که میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک باعث ایجاد بیش از دو میلیون عفونت در ایالات متحده آمریکا در هر سال می شوند که منجر به حداقل 23000 مرگ و میر ناشی از آن می شود. یک بررسی پیش بینی کرده است که تا سال 2050، هزینه جهانی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به 100 تریلیون پوند افزایش خواهد یافت و هر ساله باعث 10 میلیون مرگ و میر می شود.
 
منبع: دانشگاه شفیلد و The Lancet


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.