تجزیه و تحلیلی دقیق و ژرفکاوانه از مزایا و معایب خودروهای هیبریدی

این روزها از خودروهای هیبریدی بسیار سخن به میان می‌آید تا حدی که بسیاری از افراد به طور جدی به فکر تغییر رویکرد از ‏خودروی بنزینی به یک خودرو هیبریدی هستند. اگر شما نیز در فکر تغییر اتومبیل خود هستید اطلاع از مزایا و معایب این نوع ‏خودرو می‌تواند به تصمیم گیری‌تان کمک نماید.‏
شنبه، 8 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تجزیه و تحلیلی دقیق و ژرفکاوانه از مزایا و معایب خودروهای هیبریدی
آیا می‌دانستید؟

از زمان به روی کار آمدن نخستین خودرو هیبریدی هوندا در سال 1999 در ایالات متحده، این کشور به بیش از دو میلیون خودرو هیبریدی دست یافته است که بیشترین خودرو هیبریدی در جهان به حساب می‌آید.

خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز خودروهایی هستند که از دو یا چند منبع انرژی جهت حرکت استفاده می‌کنند. در حالی که یک خودرو با موتور درونسوز به وسیله بنزین به کار انداخته می‌شود، یک خودرو برقی یا الکتریکی انرژی مورد نیاز خود را از باتریهایی با ولتاژ  بالا تأمین می‌سازد. یک خودرو هیبریدی از دو طریق بنزین و باتری سوخت خود را تأمین می‌سازد. در حالی که امروزه اکثر خودروهای هیبریدی در دست تولید از ترکیب موتور درونسوز و یک باتری با عملکرد سیستم الکتریکی استفاده می‌کنند، اما خودروهای هیبریدی نیز وجود دارند که انرژی خود را از منابعی مانند نیتروژن مایع و انرژی خورشیدی تأمین می‌سازند.
هزینه‌های بالای تولید وسایل نقلیه هیبریدی یکی از نقاط ضعف اصلی این فناوری به حساب می‌آیداتومبیل‌های هیبریدی در طول چند سال اخیر به محبوبیت بسیاری دست یافته‌اند. آنها هم اکنون به عنوان بهترین جایگزین خودروهای معمولی شناخته می‌شوند. خودروهای معمولی تأثیرات خطرناکی بر روی محیط زیست دارند در حالی که هیچ شکی در سازگاری فناوری هیبریدی با محیط زیست وجود ندارد. هزینه‌های بالای تولید وسایل نقلیه هیبریدی یکی از نقاط ضعف اصلی این فناوری به حساب می‌آید. چنانچه پایین بودن میزان انتشار مواد مضر یک خودرو هیبریدی شما را به انتخاب آن ترغیب می‌کند، اما عامل قیمت می‌تواند به همان اندازه شما را از این کار بازدارد. اساساً فرد پیش از تصمیم به خرید یک خودرو هیبریدی بایستی مزایا و معایب مختلف آن را در نظر بگیرد.
 

مزایای خودروهای هیبریدی

تویوتا پریوس، فورد فیوژن هیبرید، هیوندا سوناتا هیبرید، شورلت ولت و غیره فهرستی از خودروهای هیبریدی در حال تولید هستند که این فهرست با درک افراد به استفاده از خودروهای هیبریدی به دلیل فایده آن برای محیط زیست و همچنین خود آنها، همچنان در حال افزایش است. از سال 2013 بیش از سه میلیون اتومبیل هیبریدی در ایالات متحده به فروش رسیده است و محبوبیت آن رو به افزایش می‌باشد.
 

دوستدار و سازگار با محیط زیست

 
دوستدار محیط زیست

بزرگترین مزیت استفاده از یک خودرو هیبریدی کمک و مساعدت شما به حفظ محیط زیست است. اتومبیل‌های متعارف با انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر، موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. خودروهای دوگانه متصل به برق به عنوان بهترین گزینه شناخته می‌شوند به این دلیل که از سیستم الکتریکی به عنوان منبع اصلی نیرو استفاده کرده و موتور درونسوز در آنها به عنوان یک نیروی پشتیبان برای سیستم الکتریکی بکار می‌رود.
 

استفاده مؤثر از منابع

با افزایش تدریجی قیمت بنزین، استفاده از منابع جایگزینی همچون الکتریسیته یا سوخت زیستی به یک گزینه بسیار مناسب‌تر و قابل دوام‌تر تبدیل شده است. شایان توجه است که خودروهای هیبریدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی به هدر رفته در هنگام ترمز در باتریهای با ولتاژ بالا قرار گرفته بر روی اتومبیل ذخیره می‌شود و در نهایت جهت به کار انداختن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

عملکرد مؤثر

 
عملکرد مؤثر

استفاده از یک وسیله نقلیه با یک موتور درونسوز در شهر، منجر به اتلاف سوخت می‌شود. با این حال، همین مورد در بزرگراه به یک مزیت و فایده تبدیل می‌شود. از سوی دیگر یک خودرو با سیستم الکتریکی به هنگام حرکت در بزرگراه از توان افتاده اما در شهر بسیار خوب عمل می‌کند. در خودروهای دوگانه سوز شما می‌توانید بسته به نیاز خود میان دو حالت تغییر وضعیت دهید. این امر موجب سبقت گرفتن خودروهای هیبریدی از همتایان بنزینی خود می‌شود.
 

ارزش بالای فروش مجدد

 
فروش مجدد

قیمت بنزین همچنان در حال افزایش است به همین دلیل افراد بیشتر و بیشتری به وسایل نقلیه هیبریدی گرایش پیدا می‌کنند. بنابراین در صورتی که از خودرو هیبریدی خود رضایت ندارید همواره می‌توانید آن را به قیمت مناسب به فرد دیگری بفروشید.
 

معایب خودروهای هیبریدی

همان اندازه که مزایای وسایل نقلیه هیبریدی به نظر چشمگیر می‌آیند، معایب این خودروها نیز زیر ذره بین منتقدان آن قرار گرفته است. از میان معایب مختلفی که این منتقدان از خودروهای هیبریدی برمی‌شمارند، به نظر می‌رسد قیمت بالای آنها مهمترین موضوع به حساب می‌آید.
 

گران بودن خودروهای هیبریدی

 
تجزیه و تحلیلی دقیق و ژرفکاوانه از مزایا و معایب خودروهای هیبریدی

از میان معایب مختلف خودروهای هیبریدی، برجسته‌ترین نکته منفی آنها قیمت بسیار بالای‌شان است به گونه‌ای که بعضی مواقع حدود 5000 تا 10000 دلار بیش از یک نسخه استاندارد قیمت گذاری می‌شوند. این قیمت بالا می‌تواند به دلیل گرانی باتریهای ولتاژ بالا و سوار بودن دو موتور بر روی اتومبیل باشد. علاوه بر آن، خودروهای هیبریدی همراه با دو سیستم به هنگام نیاز به تعمیر هزینه بالایی را برای شما به همراه خواهند داشت.


فقدان قدرت لازم

 
فقدان قدرت لازم

لازم است که بدانید خودروهای هیبریدی در وهله‌ی اول به خاطر جنبه اقتصادی و صرفه جویانه و نه به خاطر برخورداری از قدرت طراحی می‌شوند. بنابراین تعجبی ندارد که موتور درونسوز مورد استفاده در این وسایل نقلیه کوچکتر از خودروهای بنزینی استاندارد است.
اکثر خودروهای هیبریدی به دو حالت صرفه جو کننده‌ی انرژی (حالت ژنراتوری یا الکتریکی) و حالت قدرت (حالت موتور درونسوز) عرضه می‌شونداکثر خودروهای هیبریدی به دو حالت صرفه جو کننده‌ی انرژی (حالت ژنراتوری یا الکتریکی) و حالت قدرت (حالت موتور درونسوز) عرضه می‌شوند که در حالت دوم جهت استفاده در بزرگراه‌ها بکار می‌رود. این وسایل نقلیه حتی در حالت قدرت خود نمی‌توانند با عملکرد خودروهای بنزینی استاندارد رقابت نمایند.
 

خطرناک بودن استفاده از باتری

 
خطرناک بودن استفاده از باتری

منتقدان خودروهای هیبریدی همچنین یادآور می‌شوند که استفاده از این باتریهای ولتاژ بالا در خودرو می‌تواند در صورت وقوع تصادف فاجعه آمیز باشد. البته این مشکل بر روی خودروهای هیبریدی مدرن تأثیر نمی‌گذارد به این دلیل که در این خودروها باتریها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت وقوع تصادف از کار می‌افتند اما در صورتی که بخواهید یک مدل قدیمی را بخرید بایستی این مورد را در نظر داشته باشید.
 

هزینه بالای تعمیر و نگهداری

باتریهای ولتاژ بالای گران قیمت مورد استفاده در این خودروها پس از یک دوره منظم بایستی جایگزین شوند که خود به یکی از مشکلات عمده مرتبط با خودروهای هیبریدی تبدیل شده است. به دلیل مکانیزم موتور دوگانه سوز وسایل نقلیه هیبریدی هزینه تعمیر و نگهداری آنها بسیار بالا است. همچنین شاید مجبور شوید زمان زیادی را صرف پیدا کردن مکانیکی نمایید که تخصص تعمیر این نوع خودرو را داشته باشد.

علاوه بر آن، بعضی از شما ممکن است از طراحی این خودروها رضایت نداشته در حالی که بعضی دیگر اینگونه طراحی‌ها مورد پسندتان باشد. به طور مشابه بعضی از شما ممکن است از بی صدا بودن بسیار این اتومبیل‌ها خوشتان آید. ترجیحات و اولویت‌های شما و جنبه‌های فنی نقشی حیاتی در کمک به تصمیم گیری شما ایفاء می‌کنند.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و افزایش رقابت این خودروها کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند شد. چنانچه قیمت بالا مانع از انتخاب یک خودرو هیبریدی می‌شود، می‌توانید کمی دیگر منتظر بمانید. بدون شک خودروسازان به زودی مجبور به ساخت خودروهای هیبریدی بیشتری می‌شوند.

 
منبع: wheelzine


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.