کمک اتومبیل های نسل آینده به مبارزه با تغییرات آب و هوایی ‏

به عقیده کارشناسان، اتومبیل ها در ده سال آینده بیش از یک قرن گذشته دچار تغییر خواهند شد. این خبر خوبی است چرا که ‏مقدار قابل توجه انتشار دی اکسید کربن جهان (‏CO2‎‏) به اتومبیل ها تعلق دارد.‏
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمک اتومبیل های نسل آینده به مبارزه با تغییرات آب و هوایی ‏
برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که بیش از 37ر1 میلیارد اتومبیل در سراسر جهان وجود دارد و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2040 به 2 میلیارد برسد.

میزان انتشار مواد سمی بسیار زیاد شده است و بخش اعظم آن به حمل و نقل جاده ای بر می گردد. در خصوص نحوه مقابله با انتشار آلاینده های ساطع شده از خودروها ایده های خلاقانه بسیاری مطرح شده است که برخی از آنها خودروهای پرنده با کارایی بالا و سلولهای سوخت هیدروژنی که تنها محصول فرعی آنها آب می باشد را شامل می شود. اما این راهکارها در مقایسه با اتومبیل های برقی و خودران چشم انداز دوری به نظر می رسند. پیش بینی می شود که تا سال 2030 شاهد حضور خودروهای برقی و خودران در جاده ها باشیم.

در این مقاله کارشناسان نظراتی در خصوص نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسط خودروهای متعلق به آینده ارائه کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
 

انقلاب اتومبیل های برقی در راه است

به گفته جک بارکنباس (Jack Barkenbus) محقق شبکه تحقیقی تغییرات آب و هوایی از انستیتوی انرژی و محیط زیست دانشگاه وندربیلت، به زودی شاهد تغییر رویکرد جهانی از خودروهای بنزینی به انواع برقی خواهیم بود. عنصر کلیدی در بالا بودن قیمت اتومبیل های برقی، قیمت باتری های آنها است و این صنعت اعلام می کند که طی پنج سال آینده خرید یک خودرو برقی ارزان تر از انواع بنزینی خواهد شد.
 

شهرها به همان اندازه اتومبیل ها تغییر خواهند کرد

اکثر جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند به طوری که 75% مصرف انرژی جهان و 76% تولید گازهای گلخانه ای CO2 را به خود اختصاص می دهند. محققان به نقش شهرها در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک به بشریت در انطباق با تأثیر تغییرات آب و هوایی اشاره دارند.

به گفته محققان معرفی یک سیستم شبکه بندی شده از وسایل نقلیه الکتریکی و مستقل در سطح شهر به کاهش ترافیک کمک کرده و در نتیجه می تواند آلودگی را کاهش داده و زمان حضور افراد در جاده ها را به حداقل برساند. همچنین موجب تغییرات اساسی چهره شهرها در آینده می شود.

نکته: منظور از خودرو یا وسیله نقلیه مستقل آن است که کنترل خودرو و تصمیم گیری در مواقع اضطراری توسط خود اتومبیل انجام می شود.

هر خودرو به طور میانگین 90% از طول عمر خود را در پارکینگ سپری می کند. تغییر رویکرد از وسایل نقلیه خصوصی به انواع عمومی راهی هوشمندانه و کارآمد است که می تواند در شیوه ترافیک شهری انقلابی به پا کند و نیز می تواند بر سیستم های حمل و نقل موجود مانند قطار، مترو و اتوبوس تأثیر شگرفی بگذارد.

ترافیک غالباً به دلیل آن بوجود می آید که بسیاری از رانندگان سعی داشته راحت ترین و مستقیم ترین مسیر را به طور همزمان انتخاب کنند. در این بین تنها رانندگانی سود خواهند برد که مسیر خود را زودتر انتخاب کرده و آن را پیش از دیگران طی کنند و مابقی در ترافیک گرفتار خواهند شد.
خودروهای خودران به عنوان یک سیستم قادر خواهند بود مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرندخودروهای خودران به عنوان یک سیستم قادر خواهند بود مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و از گرفتار شدن در ترافیک جلوگیری نمایند. این نوع سیستم با گذشت زمان مزایای بسیاری خواهد داشت، مشروط بر اینکه داده های مفیدی به وسیله خودروهای مستقل به مقامات محلی و شهری تحویل داده شود تا در صورت لزوم در بهسازی جاده ها بکار برده شوند.

با افزایش شبکه های خودروهای مستقل حتی ممکن است در نهایت حمل و نقل بین شهری نیز تحت تأثیر قرار گیرد. برنامه ریزان شهری بایستی میان ارزش سرمایه گذاری بر روی قطار، اتوبوس و مترو و زیر ساختهای مربوط به اتومبیل های مستقل تعادل برقرار سازند.

احتمالاً ده تا بیست سال طول خواهد کشید تا وسایل نقلیه مستقل و شبکه 5G با سرعت بالا مورد نیاز برای اتصال آنها به جاده های عمومی به روی کار آیند.

پروفسور ریچارد کینگستو (Richard Kingston) و همکار تحقیقاتی او رانسفور آچیمپونگ (Ransford Acheampong) که هر دو متخصص در برنامه ریزی شهری از دانشگاه منچستر هستند، سه اقدام را برای کاهش اتکاء شهروندان به اتومبیل پیشنهاد می دهند.
 

1- ایجاد مناطق عاری از خودرو

مناطق عاری از خودرو به منظور جلوگیری یا محدود ساختن استفاده از خودرو طراحی شده اند. آنها می توانند در اندازه و ماهیت متفاوت باشند. در برخی از شهرها مانند کپنهاگ و بروکسل، تردد خودروها به طور کامل از بخشهای مرکزی شهر ممنوع می باشد. سایر شهرها مانند مادرید ممنوعیت جزئی را قرار داده اند.

تمام شهر گنت (Ghent) عاری از هرگونه اتومبیلی است اما حمل و نقل عمومی، تاکسی ها و سایر دارندگان مجوز می توانند تا حداکثر پنج کیلومتر در ساعت از میان شهر تردد کنند.
 

2-  فراهم ساختن گزینه های حمل و نقل عمومی

 ساکنان ممکن است نسبت به چنین محدودیت هایی که موجب بروز ناراحتی و عدم تحرک می شوند نظر منفی داشته باشند. یکی از راه های رفع این نگرانی آن است که مقامات شهری بتوانند وسایل نقلیه عمومی قابل اعتماد، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه را در اختیار مردم قرار دهند.

شواهد نشان می دهند که استفاده از خودرو در بسیاری از شهرهای اروپا، ایالات متحده و استرالیا در حال کاهش می باشد و افراد جوان به ویژه مردان جوان یادگیری رانندگی را به تأخیر انداخته و نسبت به نسل قبل کمتر صاحب خودرو هستند. در صورتی که تعداد افرادی که به رانندگی می پردازند کمتر شود، آنگاه بایستی حمل و نقل عمومی هم برای جوانان و هم افراد مسن مقرون به صرفه و در دسترس باشد.
 

3- تغییر شکل شهر

مقامات شهری باید به مردم فرصت زندگی نزدیک به مغازه ها، کسب و کار خود و تفریح و سرگرمی را دهند و از این طریق جابجایی های «فعال» مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و کاهش وابستگی به خودرو را ترویج دهند. این امر می تواند با پیشرفتهای بالا و مسکن سازی ارزان و فضای سبز عالی انجام شود.
باربادوس اکنون سومین کشور در زمینه در اختیار داشتن خودروهای برقی استبرخی از کشورها به دنیا نشان می دهند که سیستم حمل و نقل سبز چگونه می تواند باشد. به عنوان مثال باربادوس اکنون سومین کشور در زمینه در اختیار داشتن خودروهای برقی است. در صورتی که تمام 132000 اتومبیل موجود در باربادوس برقی بودند و سیستم شارژ خودرو به شبکه (vehicle-to-grid) اتخاذ می شد، آنگاه ظرفیت ذخیره سازی انرژی 5ر0 گیگاوات در ساعت فراهم می شد.


منبع: theconversation


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.