تروریسم سایبری چیست؟

تروریسم سایبری به معنی به کارگیری خشونت علیه افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها است که با هدف پیشبرد اهداف غیر اخلاقی سیاسی یا عمومی در فضای مجازی صورت می‌پذیرد. در تروریسم سایبری، حملات، زیرساخت‌ها و اطلاعات حیاتی افراد یا سازمان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.
سه‌شنبه، 11 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
تروریسم سایبری چیست؟
آیا تروریسم سایبری بر فضای مجازی تاثیر شدیدی دارد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تروریسم یک اقدام خشونت‌آمیز است. این اقدام شامل عصبانی شدن و مبارزه بر علیه چیزی است. لازم است که از جامعه ریشه‌کن شود. تروریسم بر جهان وب نیز سایه افکنده است. تروریسم سایبری شروع به استثمار وب کرده است تا اقدامات خود را در جامعه گسترش دهد. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر بر آنچه که تروریسم سایبری نامیده می‌شود، بیاندازیم.

 

مقدمه

تروریسم سایبری پیوند تروریسم و فضای مجازی است. این اقدام به استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای به منظور تهدید توده‌ها اشاره دارد. این شامل استفاده از زیرساخت‌های رایانه‌ای برای ارعاب جامعه است. بر اساس برخی از این‌ها، تروریسم سایبری استفاده از اینترنت توسط سازمان‌های تروریستی برای گسترش ترس است. برخی دیگر به عنوان اختلال در اطلاعات حساس ذخیره شده در وب به آن اشاره دارند و در نتیجه باعث از بین رفتن اطلاعات حساس می‌شوند. اختلال در اطلاعات ذخیره شده در شبکه‌های رایانه‌ای همچنین یک نوع از تروریسم سایبری است.

وسایل الکترونیکی نمی‌توانند آسیب فیزیکی ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند در میان مردم عادی ترس ایجاد کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که تخریب یا مرگ و میر گسترده فیزیکی داشته باشند. با توجه به اقدامات امنیتی پیشرفته اینترنت و تکنولوژی های محافظتی مورد استفاده، شانس کمتری وجود دارد که اینترنت منجر به حملات تروریستی شود. بسیاری از نظریه‌پردازان رایانه‌ای، وجود تروریسم سایبری را انکار می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند آن را هک و یا جنگ اطلاعاتی بنامند، در حالی که اطلاعات محرمانه افراد یا سازمان‌ها توسط کاربران غیر اخلاقی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها تروریسم سایبری را به عنوان گروهی از فعالیت‌هایی که امنیت اینترنت افراد و سازمان ها را به خطر می‌اندازند، تعریف می‌کنند.

با این حال، بسیاری از مردم تروریسم سایبری را به عنوان تهدیدی جدی بر جامعه لحاظ می‌کنند. درست نیست که اثرات ویرانگر اعمال تبهکارانه مانند هک کردن و فیشینگ را دست کم بگیریم. هک کردن فعالیت سیستم رایانه‌ای به منظور دسترسی غیر مجاز به آن است. کشف غیر مجاز کلمات عبور و هک کردن آدرس‌های IP می‌تواند تهدیدات جدی برای حریم خصوصی کاربران باشد. مواردی از آژانس‌های تروریستی که هک سیستم‌های رایانه‌ای را برای دسترسی به اطلاعات حساس و حیاتی دارند، وجود دارد. به عنوان یک نمونه، تروریست‌ها در رومانی به رایانه‌های کنترل سیستم‌های پشتیبانی زندگی در ایستگاه تحقیقاتی قطب جنوب دسترسی داشتند. یک مثال نسبتا جدید وب سایت رئیس جمهور اوکراین است که توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت. یک نمونه ساده دیگر از تروریسم سایبری می‌تواند هک کردن یک سیستم پایگاه داده بیمارستان و تغییر نسخه‌های پزشکی بیماران باشد. ترسناک نیست؟

 

حفاظت در مقابل تروریسم سایبری

برای انجام اقدامات موثر علیه تروریسم سایبری، برای متخصصان رایانه مهم است که اثرات جانبی آن را درک کنند و بتوانند نقاط ضعف امنیتی اینترنت را شناسایی کنند. ضروری است که اقدامات امنیتی وب را تقویت کنیم تا جامعه بتواند زندگی ایمن در اینترنت را تأمین کند.

اطلاعات حیاتی باید از جهان خارج جدا شود. این باید با استفاده از فایروال‌ها، نرم افزار ضد ویروس و سیستم‌های رمز عبور پیچیده محافظت شود. سازمان‌های دولتی باید مجهز باشند تا با فعالیت‌های سایبری تروریستی مقابله کنند. به طور مشابه، بانک‌ها، سازمان‌های مالی و سایر واحدهای اطلاعاتی حساس باید از شیوه‌هایی مانند فیشینگ، هک و سرقت هویت به خوبی محافظت شوند. اطلاعات مربوط به امنیت ملی برای مردم هر کشور بسیار مهم است. این باید به طور موثر از استفاده غیر اخلاقی محافظت شود.

همچنین حصول اطمینان از حفاظت در سطح فردی مهم است. برای همه کاربران اینترنت ضروری است که از امنیت اینترنت اطمینان حاصل کنند. برای اطمینان از حفاظت در مقابل تروریسم سایبری، حساب‌های ایمیل شخص باید از طریق کلمه عبوری محافظت شوند که به راحتی قابل حدس زدن نباشند. اگر ایرادهای شبکه شناخته شوند، باید پیکربندی‌های شبکه تغییر یابند و مشکلات ایمنی شبکه به صورت فوری برطرف شوند. وبسایت‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند، نباید باز شوند تا از کلاهبرداری‌های اینترنتی جلوگیری شود. برای هر کاربر اینترنت مهم است که انواع مختلف جرایم رایانه‌ای را بشناسد و اقدامات احتیاطی لازم را در راستای بهره‌گیری از مزایای اینترنت به کار گیرد.

 

اثرات احتمالی تروریسم سایبری

تاکنون هیچ حمله سایبری هماهنگ و گسترده‌ای که بر زیرساخت‌های یک کشور اثر فلج‌کننده‌ای داشته باشد، گزارش نشده است. با این حال، در حالی که تعداد حملات سایبری تصادفی در حال افزایش است، داده‌های جمع‌آوری شده برای اندازه‌گیری روند حملات سایبری نمی‌توانند دقیقا مشخص کنند که آیا یک گروه تروریستی یا دولت حامی تروریسم هر کدام از آنها را آغاز کرده باشند.   
یک مطالعه محرمانه اخیرا نشان داد که در نیمه دوم سال 2002، بیشترین میزان فعالیت‌های حملات سایبری جهانی بر علیه زیرساخت‌های حیاتی شرکت‌های صنعتی انجام شده بود. گزارش جدیدی در مورد مشکلات امنیت سایبری صنعتی که توسط موسسه تکنولوژی بریتیش کلمبیا و گروه مشاوره PA با استفاده از داده‌های سال 1981انجام شده بود نشان داد که افزایش ده برابری در تعداد حملات سایبری موفقیت‌آمیز در زمینه کنترل نظارتی زیرساخت‌ها و سیستم‌های دستیابی داده‌ها از سال 2000 وجود دارد. مقامات وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا مشاهده کردند که تعداد تلاش‌ها برای نفوذ در شبکه‌های نظامی از 40076 رخداد در سال 2001 تا 43086 رخداد در سال 2002 تا 54488 در سال 2003 به تدریج افزایش یافته است. با این حال، عواقب و نتایج این حملات بر عملیات نظامی مشخص نیست.

منبع: وبسایت تک اسپریتد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.