عدم سکولاریزاسیون سیاست
آنچه در دوره نوسازی ژاپن اهمیت ویژه ای دارد، استفاده خلاقانه از سنت های مذهبی گذشته بود. اصلاحات میجی به لحاظ رسمی، احیا یعنی زنده کردن عنصرهای سنتی و بازگشت به نظام باستانی امپراطوری(tenno) خوانده می...
جمعه، 21 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در ژاپن، نوسازی همزمان با تولد دوباره شینتویسم به عنوان مذهب رسمی انجام گرفت. در دوران تغییر، شینتویسم به ستون اصلی تکامل آگاهی ملی ژاپن تبدیل شد. شعار "فن آوری های غربی، روح شرقی"( wakon yosai) به نیاز گسترده برای اتخاذ رویه های غربی اشاره دارد که البته باید "با ایدئولوژیی که در راستای وحدت ملی و ارتقاء هدف مشترک" است، همراه شود. در این راستا، بوداییسم که قبلا مذهبی دولتی بود، اجبارا از شینتویسم جدا شد. شینتویسم دولتی که با اخلاقیات کنفوسیوسی آمیخته شده بود، به عنوان ایدئولوژیی که امپراطور را در مرکز سیاست قرار میدهد، پایه ای برای سیاست ملی (kokutai) تلقی می شد. گرچه دانش و فن آوری های غربی اهمیت داشتند، ولی اصلاح طلبان میجی معتقد بودند که "آگاهی ملی، پیش شرط ساختن ملت مدرن است و از طریق آیین های عمومی ستایش امپراطور و فرمان سال ۱۸۹۰ امپراطوری در مورد آموزش و پرورش، ملی گرایی و مذهب با شینتویسم دولتی ممزوج شدند.مسیحیت در مواجهه با قدرتی امپریالیستی که نه غربی و نه مسیحی بود به عنوان "نقطه وحدتی برای ملی گرایان افراطی که خواهان استقلال بودند، عمل می کرد " ملی گرایانی که تلاش آنها در سال ۱۹۱۹ منجر به جنبش استقلال شد و در نتیجه آن، ملی گرایی شکل گرفت.آنچه در دوره نوسازی ژاپن اهمیت ویژه ای دارد، استفاده خلاقانه از سنت های مذهبی گذشته بود. اصلاحات میجی به لحاظ رسمی، احیا یعنی زنده کردن عنصرهای سنتی و بازگشت به نظام باستانی امپراطوری(tenno) خوانده می شد." ایجاد تغییر فوری در سنت گذشته به بهبودی شوک ناشی از تغییر، کمک کرده و حفظ وحدت در میان گروه های سیاسی مختلف را میسر ساخت. برخی از اعضا نخبگان سیاسی ژاپن که با هجوم دانش و نهادهای غربی در اواخر قرن نوزدهم مواجه شدند، آن را وضعیتی دشوار یافتند. برای مثال، نیشیمورا شگکی که برای امپراطور درباره غرب سخنرانی می کرد، خواستار بازگشت به اخلاق کنفوسیوسی شد و عصبانیت نخبگان اصلاح طلب از جمله ایتو هیرو بومی را برانگیخت. در آن دوره، شینتویسم دولتی و ستایش امپراطور برای حفظ وحدت ملی و نخبگان، امری کاملا حیاتی تلقی می شد.
در مقایسه با ژاپن، نخبگان چینی و کره ای در مورد مسیر درست به سوی نوسازی دچار چند دستگی شدند؛ از اینرو، مذهب به لحاظ سیاسی بیشتر مورد مناقشه قرار گرفت. انگیزه برای ویران کردن معابد و ساختن مدارس قوی بود، لذا سکولاریزاسیون سیاسی بر سکولاریزاسیون اجتماعی تقدم یافت. نخبگان سیاسی به جای تجسم بخشیدن به سنت های مذهبی، بتدریج کنفوسیونیسم را منبع ضعف ملی تلقی کردند. نخبگان حاکم چین در تلاش برای گسترش نفوذ مذهبی، شدیدا از کنفوسیونیسم دفاع کردند، در حالی که اصلاح طلبان به تصورات غربی از نوسازی سکولار روی آوردند و خواستار ریشه کن کردن کنفوسیونیسم و گذشته فئودالی و "جایگزینی آنها با علم" شدند.» در کره قرن نوزدهم، نبرد مشابهی بین گروه های محافظه کار که از سنت کنفوسیوسی (choksa wijongpa) حمایت می کرد و گروه های اصلاح طلب که خواستار روشنگری (kaehwapa) بودند، وجود داشت. اصلاح طلبان، خصوصا اعضاء انجمن استقلال (۹۸-۱۸۹۶)، کنفوسیونیسم را به عنوان "سنتی بیگانه و بد" ترسیم می کردند.
با وجود این، اشتراک بین نوسازی چینی و کره ای با رد کنفوسیونیسم به عنوان منبع عمده ضعف ملی و بی نظمی اجتماعی پایان می یابد. چین و کره رویکردهای بسیار متفاوتی را نسبت به مسیحیت اتخاذ کردند. در کره، مسیحیت به ایجاد ملت مدرن کمک کرد. در عوض، نخبگان چینی مسیحیت را با بدگمانی شدیدی نگریستند و آن را "غیر عقلانی و خرافاتی خواندند- که ارزشی برای افراد آگاه ندارد. به علاوه، مبلغین مسیحی را کارگزاران خارجی می دانستند که در خدمت دولت های خارجی هستند. در سالهای میانی چین امپراطوری، احساسات ضد مسیحیت زمینه مشترکی برای نجیب زادگان بومی و مردم عوام بود. چنین احساساتی با کمک جنبش های مذهبی هزاره منجر به شورش بوکسورها شد و در دوره پسا۔ کینگ، کومینتانگ را با حزب کمونیست ادغام کرد.
در مقابل، اصلاح طلبان کره ای علیرغم آزار و اذیت اولیه کاتولیکها از طرف دولت، علاقه زیادی به علم و فن آوری غربی نشان دادند و مسیحیت را "یادگیری غربی" خواندند(seohak). نخستین مبلغین پروتستان در کره، فراهم کنندگان اصلی خدمات پزشکی و آموزش و پرورش بودند که تصویر مسیحیت را به عنوان منبع "روشنگری و رستگاری ملی" تقویت کردند. از اینرو مسیحیت در مواجهه با تجاوز خارجی، نقشی جدی در ترویج آگاهی ملی ایفا کرد. برای مثال، استفاده از الفبای مادری هانگول توسط کلیسا، وحدت ملی کرهایها را در زمان حکومت ژاپنیها تقویت کرد. مسیحیت در مواجهه با قدرتی امپریالیستی که نه غربی و نه مسیحی بود به عنوان "نقطه وحدتی برای ملی گرایان افراطی که خواهان استقلال بودند، عمل می کرد " ملی گرایانی که تلاش آنها در سال ۱۹۱۹ منجر به جنبش استقلال شد و در نتیجه آن، ملی گرایی شکل گرفت. در واقع، شانزده نماینده ملی جنبش از میان سی و سه نماینده، مسیحی بودند. دونالد کلارک در این باره می نویسد که مسیحیت باعث شد "پیروان کره ای احساس میهن پرستی و مدرنیسم را هم زمان داشته باشند. در مقابل، احساسات ضد خارجی و ضد امپریالیستی فراگیر در چین، مسیحیت را در تضاد مستقیم با میهن پرستی و نوسازی قرار داد. مسیحیت با برتری شینتویسم دولتی، تنها مخاطبین کوچکی را در ژاپن یافت، سرزمینی که در آن سنت مذهبی بومی با نوسازی و رشد ملتی مدرن همراه بود. در هر سه دولت، مذهب معیاری اصلی در مسیر نوسازی است و غیبت سکولاریزاسیون کاملا آشکار است.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مذاهب در آسیای شرقی معاصر
جمعه، 21 تير 1398
عدم خصوصی کردن مذهب
جمعه، 21 تير 1398
مذهب در شرق آسیا
جمعه، 21 تير 1398
پدیدههای دینی داخلی
دوشنبه، 31 تير 1398
مذاهب و نماد وحدت ملی
جمعه، 21 تير 1398
سنتهای مذهبی چند گانه
جمعه، 21 تير 1398
اندیشه دینی و سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
پیدایی و پایایی سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
کندکاوی درمبانی نظری سکولاریسم
پنجشنبه، 2 آبان 1387
ريشه هاي انديشه هاي بي خدايي نوين
پنجشنبه، 2 آبان 1387
تازه های مقالات
سیر تاریخی خوشنویسی عثمانی و ایرانی
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نقش ادبیات دینی در خوشنویسی
اولین قرآن به خط نستعلیق
معرفی کوتاه بانوان خوشنویس
ولایت اهلبیت علیهم السلام نقشه راه سعادت
آموزشگاه زبان پردیسان ارائه دهنده دوره های متنوع و مدرن
ترسناک ترین مسیرهای ریلی جهان
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
پیش شماره شهر های استان تهران
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | حیا هم خوب چیزیه! / استاد رفیعی
حکمت | عید مسیحیان و آداب همسایه داری / استاد رفیعی
حکمت | حق و حقوق همسایه / استاد رفیعی
۵ خبرنگار بر اثر حمله اسرائیل به خودروی آنها در نوار غزه به شهادت رسیدند
وقتی مجری بهعلت حضور عقرب برنامه را ترک کرد
اظهارات جالب یک زن عرب در مورد شیعیان
روایتی از عملیات نجات جان یک کودک در پاوه
پل زیبای ورسک
هدف قرار دادن تانک مرکاوا و سرنگونی پهپاد اسرائیلی توسط قسام
اظهارات عجیب سارق خودرو!
سیر تاریخی خوشنویسی عثمانی
اگر سکوهای خارجی حاضر به تفاهم با ایران نشوند، تکلیف چیست؟
قاب متفاوتی از حضور رهبر انقلاب در منزل شهید مسیحی
پزشکیان برای صرفهجویی چراغهای سالن را خاموش کرد
گزارش خبرنگار ارشد بیبیسی از آتش زیر خاکستر سوریه