چقدر آب در دوران بارداری باید مصرف کنیم؟

مصرف آب در بارداری از بروز تهوع صبحگاهی جلوگیری می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند میزان آب مصرفی در این دوران نبایستی از حد تعادل کمتر و یا بیش از نیاز مادر باشد، در ادامه اطلاعات بیشتری ارائه می شود.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چقدر آب در دوران بارداری باید مصرف کنیم؟
خوردن آب کافی در سه ماهه سوم بارداری مهم‌تر از همه‌ی زمان‌های بارداری‌تان است. دریافت آب کافی می‌تواند از تنگ شدن رحم، سردرد، یبوست در بارداری و گیجی جلوگیری نماید. بدن شما در صورت دریافت آب کافی توان بیشتری را در هنگام زایمان از خود ارائه می‌کند. متخصصان به نوشیدن روزانه حداقل دو لیتر آب در بارداری توصیه می‌کنند. نوشیدن آب باعث می‌شود بدن مواد معدنی مورد لازم را بدست آورد. به خاطر داشته باشید که فرزند شما برای بدن خود و مایع آمنیوتیک به آب نیاز دارد. اگر آب کافی بنوشید، فرزندتان نیز سال‌تر خواهد بود. هشت لیوان آب در طول روز نیاز بدن شما را تامین می‌کند. اگر ورزش می‌کنید یا به خاطر گرمی‌ هوا تعریق زیادی دارید چند لیوان دیگر به این میزان اضافه نمایید. اگر بدن شما آب کافی دریافت نماید رنگ ادرارتان تقریبا بی‌رنگ خواهد بود ولی در صورت دریافت آب ناکافی به رنگ زرد پر رنگ در می‌آید.

نوشیدن آب بهترین راه تامین مایعات مورد نیاز بدن است اما مایعات دیگری مثل شیر، آبمیوه‌ها و چای و قهوه‌ی فاقد کافئین نیز جزء منابع دریافت آب شما به حساب می‌آیند. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات در خود آب دارند. به عنوان مثال 94 درصد وزن گوجه را آب تشکیل می‌دهد. این درصد در سیب 85 درصد است.


جایگزین آب در دوران بارداری

توجه داشته باشید که بهترین نوشیدنی برای زنان باردار آب می‌باشد و باید از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی پرهیز کرد. زیرا نوشیدنی‌های رژیمی ممکن است حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی باشد که مصرف آن‌ها احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقاتی که بر روی 60 هزار زن باردار در دانمارک انجام گرفت مشخص شد زنانی که از نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

اگر قصد دارید از نوشیدنی‌هایی دیگر به جای آب استفاده کنید با توجه به توصیه‌های بالا می‌توانید از نوشیدنی‌های طبیعی گفته شده در زیر بهره ببرید:

آب گازدار، با اندکی آب لیمو یا آب توت فرنگی

آیس تی بدون کافئین با یک تکه لیمو و چند برگ تازه‌ی نعناع

مخلوط آب پرتقال با تکه‌های یخ

یخ‌های طعم‌دار (یخمک). آنهایی را انتخاب نمایید که 100% از آب‌میوه‌ی طبیعی تولید شده‌اند.

آب یخ با یک قطره از طعم دهنده‌ی وانیل، گیلاس، و یا نعناع

هات چاکلت: نسخه‌ی کم شکر و بدون چربی مخصوص خودتان را با استفاده از شیر کم‌چرب، یک قاشق شکر و یک قاشق پودر کاکائو تهیه نمایید

چای میوه ای سرد: چای بدون کافئین سرد را که با تکه‌های یخ ساخته شده از آب پرتقال و توت فرنگی یا تمشک طعم‌دار شده است امتحان نمایید.


پرهیز از نوشیدن زیاد آب

زنانی که در طول بارداری بیش از 5/2 لیتر آب می‌نوشند احتمال این که به «hypernatremia» مبتلا شوند، 25 درصد افزایش می‌یابد. زمانی که در دوران بارداری آب زیاد می‌نوشند بیش از حد طبیعی در معرض ابتلا به عارضه خطرناک «هیپوناترمی» قرار خواهید گرفت. این حالت یک اختلال الکترولیتی در نمک‌های خون است که در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا می‌کند. این مشکل باعث بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در صورتی که کنترل نشود ممکن است مشکلات جدی‌تر و خطرناک‌تری را به وجود آورد. توجه داشته باشید که در دوران بارداری پیام‌های طبیعی بدن را دریافت کنید و از ماندن در وضعیت تشنگی دور بمانید.


مزایای نوشیدن آب در بارداری

زنانی که در دوران بارداری به هنگام صبح یک لیوان آب می‌نوشند عوارض ناشی از بارداری همانند تهوع بارداری، استفراغ، افسردگی و سردرد به میزان قابل توجهی در آن‌ها کاهش می‌یابد

نوشیدن آب در بارداری از بروز دهیدراته شدن بدن جلوگیری می‌کند. دهیدراته شدن بدن در بارداری باعث بروز عوارضی همانند سردرد، حفظ آب در بدن، حالت تهوع، انقباض عضلات، سرگیجه و. .‌. می‌شود. این مشکل در سه ماهه سوم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا دهیدراته شدن در این زمان می‌تواند انقباضاتی را در پی داشته باشد که منجر به زایمان زودرس شود.

مصرف آب همچنین از بروز عفونت‌های ادراری که در دوران بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند و یبوست و هموروئید را نیز کاهش می‌دهد.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.