پنج سکانس از روسپیگری و قانون ازدواج (بخش اول)

انواع ازدواج اسلامی در بردارنده حقوق واجب و روشن است که متناسب با کرامت و جایگاه انسانی ابلاغ شده است این در حالی است که آسیب اجتماعی روسپیگری نه تنها برای انسان کرامت و جایگاهی به دنبال ندارد، بلکه مقام...
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
پنج سکانس از روسپیگری و قانون ازدواج (بخش اول)
یکی از خطرناکترین و بدترین آسیب و ناهنجاری های اجتماعی مسأله روسپیگری است، این که چه موضوع و مسأله ای در جوامع انسانی موجب می شود تا اینکه یک انسان حیثیت و شرف خود را به باد حراج گذاشته و اقدام به تن فروشی نماید، موضوعی ست که باید ریشه های آن در مباحث تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.
 

آیا روسپیگری هم تراز با قانون ازدواج است؟!

کسانی که ناهنجاری جنسی همچون روسپیگری را همسان و هم تراز قانون ازدواج می بینند، همانند کسانی هستند که قوانین الهی را نادیده گرفته و برخی منکرات اجتماعی و اقتصادی همچون ربا را همسان با معاملات عادی می پندارند، موضوعی که خدای متعال این چنین آن را بیان کرده است: «قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا؛[1]آنان گفتند: «داد و ستد صرفاً مانند رباست.»، و حال آنکه خدا داد و ستد را حلال، و ربا را حرام گردانیده است‏.»، در موضوع روسپیگری نیز قضیه به همین منوال است، چرا که خدای متعال آن را از جنس فحشا و منکرات معرفی کرده و همگان را از آن برحذر داشته است: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً؛[2]و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهى است.‏»، ولی افرادی که فطرت پاک و الهی خود را با گناه و آلودگی های اجتماعی و اخلاقی دمخور کرده اند، زشتی این کار ها برایشان روشن نمی شود، و چه بسا این چنین کار قبیحی در نگاهشان عادی و حتی زیبا جلوه نماید، هر چند که این سیاه نمایی چیزی جز حیله و ترفند شیطان نیست، چرا که نا زیبایی ها را برای افراد زیبا جلوه می دهد: «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ»؛[3] هنگامى را که شیطان، اعمال آنها را در نظرشان زیبا جلوه داد.
انواع ازدواج اسلامی در بردارنده حقوق واجب و روشن است که متناسب با کرامت و جایگاه انسانی ابلاغ شده است این در حالی است که آسیب اجتماعی روسپیگری نه تنها برای انسان کرامت و جایگاهی به دنبال ندارد، بلکه مقام و منزلت انسان را از حیوان نیز پست تر کرده به طوری که حتی جایگاه اجتماعی افراد در بین انظار لگد مال می کند.

تفاوت ماهوی روسپیگری و قانون ازدواج

قبل از پرداختن به ریشه و عوامل آسیب اجتماعی همچون روسپیگری لازم است تفاوت ماهوی این موضوع با بحث ازدواج روشن شود.

1-ازدواج موضوعی است که خدای متعال بر اساس نیاز و اقتضای طبیعی انسان به آن سفارش کرده است،[4] این در حالی است که روسپیگری چیزی است که نه خدای متعال بلکه شیطان پلید به آن وسوسه می کند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ و؛[5] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! از گام هاى شیطان پیروى نکنید! هر کس پیرو شیطان شود (گمراهش مى ‏سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان مى ‏دهد.»

 2-مقوله ازدواج یک قرارداد دینی و عقدی شرعی است که زوجین تحت ضوابط دینی و اخلاقی خود را مکلف به رعایت آن می کنند، این در حالی است که روسپیگری در بردارنده هیچ قانون انسانی و اخلاقی نیست و تنها بر اساس زیاده خواهی های جنسی و بدون رعایت حدود و قوانین الهی و بر اساس اغوا و گمراه کردن شیطان بنا شده است. البته این اغوا و مقهور شیطان شدن به خاطر آن بوده که مجرمان شیطان را دوست خود قرار دادند:« إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ؛[6] تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده ‏اند، و آنها که نسبت به او [خدا] شرک مى‏ ورزند (و فرمان شیطان را به جاى فرمان خدا، گردن مى ‏نهند).»

3-انواع ازدواج اسلامی در بردارنده حقوق واجب و روشن است.[7] که متناسب با کرامت و جایگاه انسانی است این در حالی است که آسیب اجتماعی روسپیگری نه تنها برای انسان کرامت و جایگاهی به دنبال ندارد، بلکه مقام و منزلت انسان را از حیوان نیز پست تر کرده به طوری که حتی جایگاه اجتماعی افراد در بین انظار لگد مال می شود. موضوعی که حتی در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده است و حقانیت این موضوع حتی در جوامع غیر اسلامی و سرمایه داری مشهود است: « فِی الزِّنَا .. یَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ؛[8]... «زنا... باعث بی آبرویی می شود.»

4- در واقع هیچ گونه همسانی و سنخیتی بین روسپیگری و ازدواج وجود ندارد، بلکه در تضاد جدی با هم می باشند، چرا که ثمره ازدواج رسیدن به آرامش و راحتی است. «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها؛[9]و از نشانه‌هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.»، این در حالی است که روسپیگری نه تنها در بردارنده آرامش نیستند، بلکه وعده عذاب الهی و سخت را نیز به دنبال دارد:

5-قانون ازدواج نه تنها در بین مردم نکوهیده و پست شمرده نمی شود، بلکه به انسان جایگاه اجتماعی هم عطا می کند، و همه به نوعی احساس نیاز خود به آن ادارک می کنند و این مطلب به این معنا است که قانون ازدواج متناسب با خواست و فطرت انسانی بنا شده است، این در حالی است که روسپیگری نه تنها در بردارنده هیچ گونه وجاهت دینی و اجتماعی اخلاقی نیست، بلکه همه انسان های پاک سرشت و آزاده از آن گریزان بوده و هیچ گاه تن به این چنین خواسته های شیطانی نمی دهند.


سخن پایانی:

علاوه بر مطالبی که یاد شد می توان به این مطلب نیز اشاره داشت که ازدواج به هرشکل صحیح که اجرا شود می تواند زمینه بهشتی شدن و جلب رحمت الهی را به دنبال داشته باشد، چرا که افراد با انتخاب این گزینه در واقع یکی از قوانین اخلاق جنسی را رعایت کرده اند، ولی روسپیگری همه ی قوانین اخلاقی و جنسی را پشت پا می زند و زمینه دور شدن از رحمت الهی و قرار گرفتن در عذاب دنیوی و اخروی را برای افراد فراهم می کند. «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ؛[10]کسانى که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند مى‏ داند و شما نمى‏ دانید!»

نویسنده: علی بیرانوند
پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه بقره، آیه 275.
[2]. سوره مبارکه اسراء آیه 32.
[3]. سوره مبارکه انفال آیه 48.
[4]. سوره مبارکه نساء آیه 3. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»
[5]. سوره مبارکه نور آیه 21.
[6]. سوره مبارکه نحل، آیه 100.
[7]. سوره مبارکه نساء آیه 24. «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً؛ و زنانى را که متعه [ازدواج موقت‏] مى‏کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید»
[8]. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5، ص542، ح9
[9]. سوره مبارکه روم؛ آیه 21.
[10]. سوره مبارکه نور آیه 19.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط