حدود گفتگو با نامحرم در روایات

در این مقاله به موضوع گفتگو با نامحرم و حدود آن در روایات می پردازیم.
چهارشنبه، 9 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حدود گفتگو با نامحرم در روایات
گفتگو با نامحرم در صورتی که معیارهای شرعی رعایت شود، خارج از حدّ متعادل نباشد، توأم با خنده و مزاح نباشد، لاس زدن به آن اطلاق نشود، مخصوصاً در امور لازم، جایز است، هرچند ممکن است آثاری وضعی را بدنبال داشته باشد.

1- عن رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: انَّهُ کانَ مِمَّا یأْخُذُ عَلَی النِّساءِ فِی الْبیعَةِ انْ لا یتَّحَدَّثْنَ مَعَ الرِّجالِ الّا ذا مَحْرَمٍ[1].

از جمله مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان عهد گرفت و برهمان با آنان بیعت کرد این بود که با غیر از محارم خود گفتگو نکنند.

2- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: ارْبَعٌ یمِتْنَ الْقَلْبَ: الذَّنْبُ عَلَی الذَّنْبِ وَکثْرَةُ مُناقَشَةِ النِّساءِ یعْنی مُحادَثَتِهِنَّ وَمُماراةُ الْاحْمَقِ، یقُولُ وَتَقُولُ وَلا یؤُلُ الی خَیرٍ ابَداً وَمُجالَسَةُ الْمَوتی، قِیلَ: وَما الْمَوتی؟ قالَ: کلُّ غَنی مُتْرِفٍ[2].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: چهار چیز قلب را می میراند، گناه بر گناه، گفتگوی زیاد با زنان، مجادله با احمق که او می گوید و شما می گویید و به جایی نمی رسید، همنشینی با اموات، گفتند آنها کیانند؟
حضرت فرمودند: هر ثروتمند خوشگذران.

3- قال علی علیه السلام: انَّهُ کانَ نَهی عَنْ مُحادَثَةِ النِّساءِ[3].

حضرت امیر علیه السلام از گفتگو با زنان نهی می فرمود.

4- قال علی علیه السلام: وَاقْلِلْ مُحادَثَةَ النِّساءِ یکمُلُ لَک الثَّناءُ[4].

همان حضرت می فرمایند: گفتگوی با زنان را کم کن، ستایش تو کامل می شود.

5- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: وَنَهی انْ تَتَکلَّمَ الْمَرْأَةُ عِنْدَ غَیرِ زَوْجِها وَغَیرِ ذی مَحْرَمِ مِنْها اکثَرَ مِنْ خَمْسِ کلِماتٍ مِمَّا لابُدَّ لَها مِنْهُ[5].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سخن گفتن زن نزد غیرشوهرش و غیرمحارمش بیشتر از پنج کلمه که بدان ناچار است در غیر مورد ضرورت، نهی فرمود.

6- عن ابی بصیر، قال: کنْتُ اقْرِئُ امْرَأَةً، کنْتُ اعَلِّمُها الْقُرْآنَ فَمازَحْتُها بِشَی ءٍ، فَقَدَمْتُ عَلی ابی جَعْفَرٍ علیه السلام فَقال لی: ای شَی ءٍ قُلْتَ لِلْمَرَأَةِ؟ فَغَطَیتُ وجهی، فقال: لا تَعُودَنَّ الَیها[6].

ابوبصیر گوید: به زنی قرآن یاد می دادم، در این اثنا به چیزی با وی مزاح کردم، وقتی به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی؟ صورتم را از خجالت پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن و به سوی آن بازمگرد.

7- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ فاکهَ امْرَأَةً لا یمْلِکها حَبَسَهُ اللَّهُ بِکلِّ کلِمَةٍ کلَّمَها فِی الدُّنْیا الْفَ عامٍ[7].

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: آنکه با زنی نامحرم مزاح کند، خداوند در مقابل هرکلمه ای که به او گفته است هزار سال وی را حبس می نماید.


پی نوشت ها:
[1] مستدرک الوسایل، حدیث 16690.
[2] وسایل الشیعه، حدیث 25417.
[3] مستدرک الوسایل، حدیث 16691.
[4] مستدرک الوسایل، حدیث 16694.
[5] وسایل الشیعه، حدیث 25416.
[6] وسایل الشیعه، حدیث 25419.
[7] وسایل الشیعه، حدیث 25418.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما