می‌آید تا شهرها را چراغانی کند

نیمه شعبان یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان است و ما ایرانیان این روز را جشن می گیریم.
شنبه، 2 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
می‌آید تا شهرها را چراغانی کند
عید نیمه‌ی شعبان که می‌رسد، کار شادمانی ما هم بالا می‌گیرد؛ خانه‌ها را تمیز می‌کنیم، لباس نو می‌پوشیم؛ شهر را آذین می‌بندیم؛ جشن می‌گیریم؛ با هم مهربان‌تر می‌شویم و به هم عیدی می‌دهیم. بعضی‌ها که خوش‌ فکرتر هستند، علاوه بر عیدی و شیرینی و چراغانی، یک جشن هم می‌گیرند برای روح مردم شهر؛ جشن‌شان این طوری است که امام زمان علیه السلام را به مردم می‌شناسانند، به‌ آن ها اطلاعات می‌دهند، آموزش‌شان می‌دهند که چگونه انتظار بکشند و چگونه در زمان غیبت، به امام‌شان خدمت کنند؛ این طور علاوه بر جسم‌ها، روح‌ها هم بزرگ می‌شوند؛ روح‌ها که بزرگ شوند وقتش می‌رسد امام غایب‌ مان ظهور کند و تمام اوقات‌مان بشود جشن.

راستش کار ما هم الان با روح‌تان است؛ این گونه که می‌خواهیم بگوییم شب عید نیمه‌ی شعبان ارزش شب قدر را دارد؛ یعنی همانند شب قدر، روزیِ یک سال بندگان برای‌شان تعیین و گناهان‌شان بخشیده می‌شود.

از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که جبرئیل بر من نازل شد و گفت: «در این شب، درهای رحمت خدا در آسمان به روی بندگان باز است؛ همچنین درِ رضوان، درِ آمرزش، درِ فضل، درِ توبه، درِ نعمت، درِ سخاوت و درِ احسان. خداوند در این شب به عدد پشم‌ها و موهای چرندگان، گناه بندگان را می‌بخشد؛ پایان عمرها در این شب تعیین می‌گردد؛ رزق‌ِ یک سال در این شب تقسیم می‌شود و حوادث یک سال در این شب معین می‌گردد. ای محمد! کسی که این شب را با دعا، نماز، قرائت قرآن و استغفار بگذراند، در بهشت جای دارد و خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد.»

 

 نشانه‌های ظاهری

حضرت مهدی علیه السلام بسیار زیبارو هستند. پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «مهدی، طاووس اهل بهشت است که جامه‌هایی از نور او را دربرگرفته است.»
 
ایشان قامتی موزون دارد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «ایشان میان‌ قامت است، سیمایی گرد، سینه‌ای فراخ، پیشانی‌ای باز و ابروانی پیوسته دارد و خالی بر گونه‌ی راست اوست.»
 
ایشان چهره‌ای جوان و تغییرناپذیر دارد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «از امتحانات بزرگ خداوندی است که صاحب‌شان به صورت جوانی ظاهر می‌شود؛ در حالی که آن‌ها او را پیری کهنسال تصوّر می‌کنند.»
 

نشانه‌های معنوی

حضرت مهدی علیه السلام تسلیم اوامر خداوند است. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «او در برابر خداوند از همه متواضع‌تر است و آنچه به مردم فرمان دهد، خودش بیش تر از دیگران به آن عمل می‌کند و آنچه مردم را از آن نهی کند، خودش بیش تر از همه از آن پرهیز می‌کند.»
 
ایشان از آرامش درونی عجیبی برخوردار است و هنگام ظهور، ما را نیز به آرامش می‌رساند. از رسول گرامی خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: « امّتم در زمان او آن چنان با آرامش زندگی می‌کنند که قبل از آن چنین زندگی‌ای نداشته‌اند.»
 
ایشان در رفتار با مردم همانند جدّش رسول خدا، مهربان و دل سوز است. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «او برای مردم از پدر و مادرشان هم مهربان‌تر است.»
 
ایشان درسخاوت همتایی ندارد. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «در امام مهدی چهار سنّت از چهار پیامبر وجود دارد... از یوسف علیه السلام، زیبایی و سخاوت به او رسیده است.»


وظیفه‌ی ما در تمام سال

اگر امام‌مان را دوست ‌داریم باید کارهایی را انجام دهیم که ایشان دوست ‌دارند.
 
باید در تمام کارها با هم متحد باشیم. تفرقه و دشمنی، ما را از امام‌مان دور می‌کند. اگر اجازه ندهیم تفاوت در سلیقه‌ها ما را از دوستان‌مان جدا کند، به نفع خودمان است.
 
برای فرج ایشان دعا کنیم. دو تا از خوبی‌های این دعا، فراهم آمدن اسباب ظهور و رفع گرفتاری‌های خودمان در زندگی روزانه است. حضرت مهدی علیه السلام می‌فرماید: «برای تعجیل در فرج، بسیار دعا کنید؛ زیرا همین دعا موجب فرج و گشایش شماست.»
 

پیشنهاد دوستانه‌ی من

از خیلی قبل‌تر به فکر برگزاری یک جشن درست و حسابی باشید. لازم نیست خیلی پول خرج کنید؛ فقط یک بسم الله بگویید و دست به کار شوید. مردم ما آن قدر امام‌شان را دوست دارند که تا اسم خدمت به ایشان می‌آید از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند. وقتی دارید برای جشن برنامه‌ریزی می‌کنید، حواس‌تان باشد که با هم مهربان باشید؛ به نظر یکدیگر اهمیت بدهید؛ حق هم دیگر را ضایع نکنید و تا می‌توانید با هم دوست باشید. مطمئناً کلّی شیرینی و شکلات و شربت و چایی برای پذیرایی در نظر می‌گیرید. پیشنهاد من این است که یک پذیرایی مفصّل برای روح میهمانان‌تان در نظر بگیرید؛ یعنی سعی کنید امام زمان مهربان‌مان را به یک دیگر بشناسانید. اطلاعاتی مختصر را روی کاغذهایی کوچک و رنگی چاپ کنید و خیلی باسلیقه در اختیارشان قرار دهید. یادتان باشد این روزها مردم جذب «خلاقیت و نوآوری» می‌شوند؛ سعی کنید جشن‌تان تکراری نباشد.

این‌ها را که گفتم کارهایی است که من و دوستانم تجربه کرده‌ایم.

نویسنده: مریم راهی
تصویرساز: فرناز منصوری


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما