طریقه خواندن نماز میت و شرایط آن چیست؟

نماز میت از نمازهای واجبی است که بر جنازه شخص مسلمان خوانده می شود. در ادامه با نحوه خواندن و شرایط مربوط به آن آشنا می شوید.
دوشنبه، 25 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طریقه خواندن نماز میت و شرایط آن چیست؟
نماز میت از جمله نمازهای مسلمانان است که بر جنازه شخص مسلمان بالاتر از شش سال خوانده می شود و پیش از دفن بر جنازۀ مسلمانان خوانده شود. نماز میت پنج تکبیر دارد. در آن پس از تکبیر اول شهادتین، پس از تکبیر دوم صلوات، پس از تکبیر سوم طلب مغفرت برای مؤمنان و مسلمانان، و پس از تکبیر چهارم طلب آمرزش برای میتی که برایش نماز خوانده می‌شود، انجام می‌شود و با تکبیر پنجم نماز پایان می‌یابد.

نماز میت با دیگر نمازها متفاوت است و حمد، رکوع، سجده، تشهد و سلام ندارد. همچنین در آن طهارت شرط نیست؛ ازاین‌رو می‌توان آن را بدون وضو و غسل به‌جا آورد. البته رعایت شرایط سایر نمازهای واجب در آن بهتر است.

نماز میت را می‌توان هم به‌صورت جماعت و هم به‌صورت فُرادا خواند؛ اما در جماعت، مأموم هم باید تکبیرها و دعاها را بخواند.

نماز میت نزد اهل‌ سنت چهار تکبیر دارد و با سلام پایان می‌یابد.


آموزش نماز میت

آنچه در نماز میت واجب است عبارتند از:

قیام (نماز میت را باید ایستاده خواند)

نیت

استقبال قبله (نمازگزار رو به قبله می ایستد و میت در مقابل او به پشت خوابانده می شود به گونه ای که سر میت سمت راست نمازگزار باشد)

تکبیرات پنج گانه

پس از نیت نماز میت، پنج تکبیر گفته می شود که پس از چهارتای آنها دعاهای خاصی خوانده می شود و بعد از تکبیر پنجم نماز خاتمه می یابد.


متن نماز میت
دعای بعد از تکبیر اول

این دعا شهادت به وحدانیت خداوند و نبوت حضرت محمد (ص) است و شامل دو بخش واجب و مستحب می باشد که می توان در زمان نماز به خواندن قسمت واجب اکتفا نمود.

قسمت واجب:
«اَشْهَدُ اَنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ اللَّهِ»
 
قسمت مستحب:
«اَللَّهُ اَکبَرُ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً بَینَ یدَی السّاعَةِ»


دعای بعد از تکبیر دوم

دعای دوم صلوات بر محمد و آل محمد است.

قسمت واجب:
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
 
قسمت مستحب:
«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ کاَفْضَلِ ما صَلَّیتَ وَ بارَکتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلی اِبْرهیمَ وَ آلِ اِبْرهیمَ اِنَّک حَمیدٌ مَجیدٌ وَ صَلِّ عَلی جَمیعِ الاَنْبِیآءِ وَ الْمُرْسَلینَ»


دعای بعد از تکبیر سوم

این دعا طلب مغفرت برای مومنان و مسلمانان است.

قسمت واجب:
«اَللَّهُمَّ اْغفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ»
 
قسمت مستحب:
«اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ الاَحْیآءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ تابِعْ بَینَنا وَ بَینَهُمْ بِالْخَیراتِ اِنَّک مُجیبُ الدَّعَواتِ اِنَّک عَلی کلِّشَیئٍ قَدیرٌ»


دعای بعد از تکبیر چهارم

آخرین دعا طلب آمرزش برای شخصی است که برای او نماز میت می خوانند.

قسمت واجب:
اگر میت مرد است: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا المَیت» و اگر میت زن است: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ المَیتَةِ»

سخنرانی کوتاه استاد رضا محمدی درباره: ادای نماز قضای شخص میت چه توجیهی دارد؟
 
قسمت مستحب:
اگر میت مرد است: «اَللّهُمَّ اِنَّ هذا عَبْدُک وَابْنُ عَبْدِک وَابْنُ اَمَتِک نَزَلَ بِک وَ اَنْتَ خَیرُ مَنْزُولٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَیراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَ مُحْسِناً فَزِدْ فی اِحْسانِهِ وَ اِنْ کانَ مُسَّیئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَاغْفِرِ لَهُ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَک فی اَعْلا عِلِّیینَ وَاخْلُفْ عَلی اَهْلِهِ فِی الْغابِرینَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

و اگر میت زن است: «اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ اَمَتُک وَابْنَةُ عَبْدِک و انبنَةُ اَمَتِکَ نَزَلَتْ بِک وَ اَنْتَ خَیرُ مَنْزوُلٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَیراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهامِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فی اِحْسانِها وَ اِنْ کانَتْ مُسیئةً فَتَجاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَک فی اَعْلا عِلِّیینَ وَ اخْلُفْ عَلی اَهْلِها فِی الْغابِرینَ وَارْحَمْها بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»
 

نحوه ی خواندن نماز میت توسط اهل سنت

نماز میت نزد اهل سنت چهار تکبیر دارد. با تکبیر اول، نماز آغاز می‌شود و پس از آن حمد خداوند خوانده می‌شود. پس از تکبیر دوم،‌ صلوات می‌فرستند. بعد از تکبیر سوم برای میت دعا می‌کنند و با تکبیر چهارم و خواندن سلام،‌ نماز پایان می‌یابد البته در برخی از جزئیات این نماز در میان اهل سنت اختلاف‌نظر هست.


آیا نماز میت واجب است؟

نماز میت واجب کفایی است. وقتی که فردی از مسلمانان از دنیا رفت بر سایر مسلمانان واجب است که او را غسل داده، کفن کرده و بر او نماز میت بخوانند و او را دفن کنند. اگر فردی اقدام به این کارها نمود، وجوب از بقیه افراد ساقط خواهد شد.

اهمیت نماز میت به حدی است که اگر جنازه ای بدون نماز میت دفن شده باشد و یا نمازی که خوانده شده صحیح نباشد واجب است که در بعضی حالات، بدن متوفی را از قبر بیرون آورده و پس از نماز دوباره دفن کنند و در بعضی شرایط بر قبر او نماز بخوانند.

این نماز را می توان به جماعت خواند ولی ماموم باید همه تکبیرها و دعاها را خودش بخواند.


خواندن نماز میت بر جنازه چه کسی حرام است؟

خواندن نماز میت بر بدن غیر مسلمانان حرام است.
چند روایت جالب درباره نماز میت


شرایط نمازگزار در نماز میت

برای نماز میت نیازی به طهارت (وضو، غسل یا تیمم) یا پاکی بدن و لباس نمازگزار یا بیرون آوردن پا از کفش لازم نیست.


مستحبات نماز میت

  1. وضو، غسل یا تیمم داشته باشد.
  2. اگر میت مرد است امام جماعت یا کسی که فرادی بر او نماز می خواند مقابل وسط قامت او بایستد و اگر میت زن است مقابل سینه اش.
  3. پابرهنه نماز بخواند.
  4. در هر تکبیر دست ها را بلند کند.
  5. فاصله او با میت به قدری کم باشد که اگر باد لباسش را حرکت داد به جنازه برسد.
  6. نماز میت به جماعت خوانده شود.
  7. امام جماعت تکبیر و دعاها را بلند بخواند و بقیه نماز را آهسته بخوانند.
  8. در نماز جماعت مامومین عقب تر از امام بایستند.
  9. نمازگزار به میت و مومنین زیاد دعا کند.
  10. پیش از نماز سه مرتبه «الصلاه» بگوید.
  11. نماز میت در جایی خوانده شود که مردم برای نماز میت بیشتر به آنجا می روند.
  12. زن حائض اگر نماز میت را به جماعت خواند در صفی به صورت تنها بایستد.


چرا نماز میت رکوع و سجود ندارد؟

به‌گفته شهید ثانی برپایه دیدگاه مشهور میان فقیهان، نماز میت نماز به‌شمار نمی‌رود و درواقع نوعی دعا برای میت است؛ چراکه نماز بدون رکوع و سجود معنا ندارد و داشتن طهارت در هر نمازی شرط است، اما نماز میت هیچ‌یک از اینها را ندارد.

در کتاب فقه‌الرضا در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که نماز میت، نماز نیست و فقط تکبیر است؛ زیرا نماز چیزی است که در آن رکوع و سجود باشد.
 

نماز میت معروف

نماز میت بر جنازه حضرت زهرا(س) و نماز میت بر جنازه امام خمینی از نماز میت‌هایی است که هریک از جنبه‌ای مورد توجه بوده است:

به‌گفته مورخان حضرت علی(ع)، همسرش فاطمه را شبانه غسل داد و بر پیکرش نماز خواند. به‌گزارش طبرسی، امام حسن، امام حسین، مقداد، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن یاسر، عقیل بن ابی‌طالب، زبیر بن عوام، بُرَیده بن حصیب اسلمی و تعدادی از بنی‌هاشم در نماز بر جنازه حضرت زهرا(س) شرکت داشتند.

علت این کار این بود که فاطمه به علی(ع) وصیت کرده بود که او را شبانه تشییع کند تا افرادی که به او ستم کرده بودند، در تشییع جنازه‌اش حاضر نشوند و بر پیکرش نماز نخوانند.

نماز بر بدن امام خمینی از شلوغ‌ترین نماز میت‌ها بوده است. این نماز در خرداد سال ۱۳۶۸ش به‌امامت آیت الله گلپایگانی اقامه شد. مراسم تشییع جنازه امام خمینی را پرجمعیت‌‌ترین تشییع جنازه در تاریخ شمرده‌اند.

منبع:

بخش نماز و دعا سایت راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.