براي پدر شدن آماده باش (قسمت اول)

تولد نوزاد، رويدادي بزرگ در زندگي شماست. اين لحظه، پايان 9 ماه انتظار و شروع يک زندگي جديد و آغاز رسمي روابطي جديد و صفحه نخست داستان زندگي يک عمر است. معمولا از هر 10 مرد 9 مرد مايل به حضور در لحظه وضع حمل همسرشان هستند.
يکشنبه، 10 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براي پدر شدن آماده باش (قسمت اول)
 براي پدر شدن آماده باش ...
براي پدر شدن آماده باش (قسمت اول)






تولد نوزاد، رويدادي بزرگ در زندگي شماست. اين لحظه، پايان 9 ماه انتظار و شروع يک زندگي جديد و آغاز رسمي روابطي جديد و صفحه نخست داستان زندگي يک عمر است. معمولا از هر 10 مرد 9 مرد مايل به حضور در لحظه وضع حمل همسرشان هستند.

نقش شما

نقش شما به عنوان پدر در هنگام زايمان همسرتان چيست و به خاطر چه کسي بايد در اتاق زايمان حضور داشته باشيد؟ به خاطر خودتان، همسرتان و يا نوزادتان؟ در واقع به خاطر هر سه. شما در اتاق زايمان شاهد بخشي از تاريخ زندگي خود هستيد. در اين موقعيت، شما حامي نزديک ترين فردتان، در يکي از سخت ترين تجربيات جسمي و روحي او جهت تولد نوزادي که به طور مشترک به وجود آورده و پرورش داده ايد، خواهيد بود. ضمنا، شما به عضو جديد خانواده تان خوش آمد خواهيد گفت. براي بسياري از مردان، لحظه تولد نوزاد رويدادي تقريبا اعجازانگيز است، اما مشاهده همسر در حال درد کشيدن، مي تواند ناگوار و غم انگيز نيز باشد، به ويژه اگر ندانيد که دقيقا چه اتفاقي در حال رخ دادن است.

ايفاي نقش پدر

براي آنکه نقش خود را به طور کامل ايفا کنيد، بايد از مکانيزم زايمان آگاهي داشته باشيد. اگر بخواهيد در حين زايمان مدام از همسرتان يا پزشکان و ماماها بپرسيد که چه اتفاقي در حال رخ دادن است، کمکي به همسرتان نخواهيد کرد. اين گونه سوالات در چنين شرايطي، وقت همسرتان و کادر پزشکي را تلف خواهد کرد. همسرتان از شما انتظار دارد خواسته ها و احساساتي را که قبلا براي شما شرح داده، به آگاهي کادر پزشکي برسانيد. ضمنا شما بايد به همسرتان کمک کنيد تا در اين شرايط، بر ترس و اضطراب زايمان غلبه کند.

برنامه ريزي براي زايمان

ماماها و پزشکان، اغلب به زوج ها توصيه مي کنند که برنامه ريزي مکتوبي قبل از تولد نوزاد انجام دهند تا هيچ چيز از قلم نيفتد. البته ممکن است اتفاقات پيش بيني نشده اي سبب تغيير برنامه شوند، اما مکتوب کردن برنامه به هر حال باعث آمادگي بيشتر شما براي پيشبرد اين امر خواهد شد. از آنجايي که همسرتان زايمان را تجربه خواهد کرد، بديهي است که خواسته هاي او در برنامه ريزي بايد در اولويت باشند.
پس سعي کنيد که حتما به اين مساله توجه کافي داشته باشيد. البته اين برنامه ريزي، امري حدودي است و وقتي زايمان آغاز مي شود، ممکن است همسرتان بخواهد برخي نظرات خود را تغيير دهد. در برنامه ريزي براي زايمان و تولد نوزاد، موضوعات زير بايد در نظر گرفته شوند:
فردي که زايمان را انجام خواهد داد، نظرات همسرتان، روش هاي تسکين درد مورد نظر همسرتان، انتخاب همسرتان براي نحوه وضع حمل، آن دسته اقدامات پزشکي که همسرتان نسبت به آنها رضايت دارد، انتخاب همسرتان براي اولين برخورد با نوزاد پس از تولد، نگرش همسرتان نسبت به تغذيه نوزاد با شير مادر، تصميم گيري در خصوص مشکلات پيش بيني نشده نظير نياز به عمل سزارين يا ديگر اقدامات براي تسريع روند زايمان.

نکات ويژه

دلايل خوب فراواني براي حضور پدر در لحظه تولد نوزاد وجود دارد که برخي از آنها بدين قرارند: تولد نوزاد، لحظه اي فراموش نشدني و تاثير گذار در زندگي است، حمايت از همسر، کمک به همسر در برقراري ارتباط با کادر پزشکي، خوشامدگويي به نوزاد!
برخي چيزها که بايد براي مراجعه به بيمارستان آماده شوند:
فهرستي از شماره تلفن بستگان و دوستان نزديک، مقداري نوشيدني و غذاي سبک، دوربين عکاسي يا فيلمبرداري براي ثبت تصوير نوزاد بلافاصله پس از تولد.
ساک همسرتان بايد حاوي اين موارد باشد:
لباس راحت، سينه بند مخصوص شيردهي، نوار بهداشتي، لباس زير راحت و مناسب، لوازم شخصي نظير مسواک و خمير دندان، حوله، برس، صابون و موارد مشابه.

لوازم مورد نياز براي نوزاد

پوشک، لباس نوزادي، لباس گرم براي خروج از بيمارستان و رفتن به منزل، پتوي سبک.

آنچه که رخ خواهد داد

شما و همسرتان چه تصميم بگيريد که زايمان در منزل انجام شود و چه بخواهيد که اين کار در بيمارستان صورت پذيرد، دست کم يک ماما را در کنار خود خواهيد داشت. اگر زايمان در منزل انجام شود، شما عملا دستيار آن ماما خواهيد بود. براي زايمان در بيمارستان، معمولا پزشکاني نيز در اتاق زايمان حضور خواهند داشت که البته آنان نيز مايلند شما تا جايي که ممکن است در زايمان همکاري داشته باشيد.

حامي همسرتان باشيد

ما با پزشکان تفاوت داريم، بنابراين ممکن است مايل باشيم نقشي حاشيه اي ايفا کنيم و همسرمان را براي زايمان به دست متخصصين بسپاريم. اما در چنين شرايطي نيز وظيفه اي بسيار مهم يعني حمايت از همسر بر عهده شما خواهد بود.
حضور شما در هنگام زايمان سبب خواهد شد که همسرتان بتواند شما را که پدر نوزاد هستيد، در ميان چهره هاي ناآشناي کادر پزشکي ببيند. او ممکن است بخواهد با شما در خصوص توصيه هاي کادر پزشکي گفت و گو کند و آنها را با برنامه اي که قبلا به کمک يکديگر تهيه کرده بوديد، مقايسه نمايد. ممکن است لحظاتي وجود داشته باشند که آنچه به گفته کادر پزشکي روش بهتري براي انجام زايمان است، با آنچه همسرتان حس مي کند متفاوت باشد، در چنين شرايطي به حرف همسرتان گوش کنيد. از او حمايت نماييد و خواسته ها و نظراتش را به کادر پزشکي منتقل سازيد. مشاهده درد کشيدن آنکه دوستش داريد ممکن است ناراحت کننده باشد، اما به خاطر داشته باشيد که درد، بخش طبيعي از زايمان است. غريزه حمايتي شما ممکن است سبب شود که به کادر پزشکي فشار آوريد تا اقدامي جهت تسکين درد همسرتان به عمل آورند، اما بهتر است قدري تامل کنيد و به اين موضوع بينديشيد که تحمل اين لحظات به تولد نوزادتان منجر خواهد شد. پس بهتر است با تشخيص صحيح موقعيت، خونسردي خود را حفظ کنيد.

راه هاي کمک به همسرتان در حين زايمان

زايمان مي تواند فرآيندي طولاني و خسته کننده باشد و هنگامي که همسرتان در حال انجام آن است، راه هاي زيادي وجود دارند که شما به او کمک کنيد و تشويقش نماييد. برخي از آنها بدين قرارند:
پشت او را بماليد تا درد ناشي از انقباضات را تسکين دهيد، خود را تکيه گاه او قرار دهيد تا بتواند وضعيت هايي که باعث تسکين درد مي شوند و آنها را در کلاس هاي دوران بارداري فرا گرفته، قرار گيرد، پيشاني او را پاک کنيد و نوازش دهيد، تشويقش کنيد و به او کمک نماييد تا نفس عميق بکشد، اگر ميل داشت، قدري نوشيدني به او بدهيد، موسيقي آرام بخشي براي او پخش کنيد، از طريق گفت و گو با او، حواسش را از درد پرت نماييد، زمان انقباضات او را مورد توجه قرار دهيد، فرم هاي ضروري بيمارستان را پر کنيد.

سوپاپ اطمينان باشيد!

در طي زايمان ممکن است در لحظاتي درد همسرتان آنقدر زياد شود که او متانت خود را از دست بدهد و بر سر کسي فرياد بکشد. او ممکن است اين کار را با کادر پزشکي بکند. البته آنان تجربه کافي در اين خصوص دارند و مي دانند که اين عمل، خارج از اراده خانم ها در حين وضع حمل است. همسرتان ممکن است بر سر شما نيز فرياد بکشد، پس انتظار و آمادگي آن را داشته باشيد. شما بايد در واکنش به چنين رفتاري، سخناني آرامش بخش و تشويق کننده به همسرتان بگوييد. بايد بدانيد که فرياد کشيدن همسرتان بر سر شما، به دليل صميميتي است که او نسبت به شما دارد.

پس از تولد نوزاد

وقتي نوزاد شما به دنيا آمد، ماماها يا پرستاران او را تميز خواهند کرد و پس از دقايق کوتاهي او را به شما خواهند داد. معمولا زماني که همسرتان در حال دريافت مراقبت هاي پزشکي (مثل جداسازي جفت) است، نوزاد تحويل شما داده خواهد شد. غير ممکن است که در چنين لحظه اي شما احساساتي نشويد. از بروز عواطف و احساساتتان شرم نکنيد. کادر پزشکي در گذشته پدران زيادي را ديده اند که همگي آنها احساساتي مشابه شما داشته اند. پيوند شما با نوزاد از همين لحظه آغاز مي شود. کادر پزشکي به سرعت کارهايشان را انجام مي دهند و محل را ترک مي کنند تا شما و همسرتان با نوزاد تنها باشيد. قدر اين لحظات گرانبها را بدانيد و آن را از دست ندهيد. ممکن است همسرتان بخواهد در خصوص زايمان با شما سخن بگويد، يا از آنچه شما ديده ايد و تجربه کرده ايد، اطلاع حاصل نمايد. شايد هم فقط از شما بخواهد که با هم به نوزاد دوست داشتني کوچکتان خيره شويد.

يک وقفه عجيب

اگر زايمان همسرتان پيچيده و همراه با عوارضي باشد، يا او تحت عمل سزارين قرار گرفته باشد، ممکن است مجبور باشد مدتي در بيمارستان بماند تا بهبود نسبي حاصل کند. شما هم خسته ايد و ممکن است بخواهيد به منزل برويد تا استراحت کنيد. از اين بابت ناراحت نباشيد. قطعا به زودي انرژي کافي به دست خواهيد آورد. اگر بچه هاي ديگري هم داشته باشيد، آنها به محبت و توجه ويژه شما در اين برهه نيازمندند.
منبع:ماهنامه دنياي سلامت شماره ي 29




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.