مزایا و معایب فناوری RFID

RFID ، یا شناسایی فرکانس رادیویی، به سرعت به عنوان یک فناوری مهم تجاری در حال ظهور است. مانند هر فناوری جدیدی، این فناوری نیز مزایا و معایبی دارد. در این جا، ما بیشتر در مورد این موضوع بحث خواهیم کرد.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب فناوری  RFID
توضیح تصویر: برچسب‌های  Rfid

 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: برچسب‌های  Rfid
 
RFID  مخفف عبارت شناسایی رادیو فرکانس است. این فناوری از فرکانس‌های رادیویی به منظور شناسایی و ردیابی دارایی‌ها، حیوانات و ترافیک استفاده می‌کند. در زیر مختصراً به معماری اساسی این فناوری پرداخته شده است.
 

معماری

 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: تراشه  Rfid
 
مشابه هر وسیله ارتباطی، فناوری RFID از فرستنده‌ها و گیرنده‌هایی به صورت برچسب‌های RFID تشکیل شده است. این‌ها میکروچیپ‌هایی هستند که تمام اطلاعات لازم را در خود ذخیره می‌کنند. اطلاعات با کمک یک خواننده کارت RFID  درک می‌شوند. از آنتن موجود در برچسب‌ها در انتقال و همچنین در دریافت سیگنال‌ها استفاده می‌شود.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: برچسب‌های  Rfid
 
در اصل سه نوع برچسب RFID وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند: فعال ، منفعل و نیمه منفعل. یک برچسب فعال شامل یک فرستنده و منبع تغذیه (به طور معمول یک باتری) است که برای تغذیه مدار میکروچیپ و همچنین برای پخش سیگنال به یک خواننده از آن استفاده می‌شود.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: Rfid Tag
 
از طرف دیگر، تگ‌های منفعل در بر دارنده باتری نیستند و درعوض قادر به کشیدن قدرت از خود خواننده هستند. با دریافت موج الکترومغناطیسی، یک جریان در آنتن تگ القا می‌شود، که برای کار مدار تگ منفعل از آن استفاده می‌شود.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: تراشه‌های Rfid و برچسب‌ها
 
در نوع سوم، که نیمه منفعل است، از یک باتری برای تغذیه مدار تراشه استفاده می‌شود، در حالی که ارتباط از طریق توان کشیده شده از خواننده صورت می‌گیرد.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: RFID  برچسب پارچه
 
معمولاً، از برچسب‌های RFID فعال و نیمه منفعل که نسبتاً گران‌تر هستند، برای ردیابی کالاهایی با ارزشِ بالا در بازه‌های زمانی طولانی استفاده می‌شود، به عنوان مثال برای اتومبیل‌های راه آهن روی یک خط آهن. از برچسب‌های منفعل، که ارزان‌تر از دو گزینه دیگر هستند، در ردیابی اقلام کم هزینه، مانند موارد موجود برای فروش در یک بازار، استفاده می‌کنند.
 

مزایا و معایب  RFID

مزایا
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: گوسفند سیاه
 
- برچسب‌های RFID برای نصب / تزریق در بدن حیوانات بسیار آسان هستند، و این به دنبال کردن آنها کمک می‌کند. این مورد در دامپروری و صنعت طیور مفید است، که در آن برچسب‌های نصب شده اطلاعاتی در مورد سن، واکسیناسیون و سلامتی حیوان ارائه می‌دهند.
 
- این برچسب‌ بهتر از بارکد است، زیرا نمی توان آن را به راحتی تکرار کرد و بنابراین، امنیت را برای محصول افزایش می‌دهد.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: زنی که از کلید Rfid برای باز کردن درب استفاده می‌کند
 
- مدیریت، زنجیره‌ی تأمین بخش عمده تجارت خرده فروشی را تشکیل می‌دهد و سیستم‌های RFID با کمک به مدیریت به روزرسانی سهام و در هنگام حمل و نقل و لجستیک محصول، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
 
- برچسب‌های RFID در داخل وسایل جواهرات در فروشگاه ها قرار می‌گیرند و در زنگ خطر در درب‌های خروجی نصب می‌شوند. اگر تلاش غیرمجازی برای جا به جایی وسایل جواهرات از محل انجام شود، زنگ فعال می‌شود. این مکانیزم نسبت به اسکنرهای بارکد، امنیت بسیار قوی‌تری را ارائه می‌دهد، زیرا الگوی بارکد مستعد تکرار است.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: برچسب‌های  RFID
 
- این برچسب‌ها می‌توانند داده‌هایی تا 2 کیلوبایت را ذخیره کنند، در حالی که بارکد توانایی خواندن فقط 10 - 12 رقم را دارد. این به شما امکان می‌دهد سریِ شناساییِ رمزگذاری شده قوی تری را درون آن ذخیره کنید.
 
معایب
 
مزایا و معایب فناوری  RFID 
 
توضیح تصویر: برچسب‌های  Rfid
 
- RFID ثابت کرده است که در مقایسه با سایر روش‌های رد یابی و شناسایی، مانند بارکد ساده، برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی بسیار گران است.
 
- برای خواننده اطلاعات، در صورت نصب برچسب‌ها در محصولات مایع یا فلزی، خواندن اطلاعات دشوار است. مشکل اینجاست که سطوح مایع و فلزی تمایل به منعکس کردن امواج رادیویی دارند و این باعث می‌شود برچسب‌ها قابل خواندن نباشند. در چنین برنامه‌های کاربردی‌ای، آنها باید در ترازها و زوایای مختلفی برای گرفتن قرائتی مناسب قرار بگیرند، که این ممکن است بسیار دست و پا گیر و وقت گیر باشد
 
- هنگامی که دستگاه‌هایی مانند چرثقیل چنگک دار و واکی تاکی در مجاورت آنها باشند مشاهده شده است که در سیستم‌های RFID تداخل رخ می‌دهد. همچنین فهمیده شده است که حضور برج‌های مربوط به تلفن همراه نیز با این امواج رادیویی تداخل ایجاد می‌کند. غول خرده فروشی والمارت، که میلیاردها برچسب RFID را در محصولات خود در سراسر جهان نصب کرده است، از بروز چنین مشکلاتی در سیستم‌های خود خبر داده است.
 
 مزایا و معایب فناوری  RFID
 
توضیح تصویر: برچسب‌های  Rfid
 
- فرکانس‌های سیگنال RFID در سراسر جهان غیر استاندارد است. به عنوان مثال، ایالات متحده و اروپا طیف متفاوتی از فرکانس‌های عملکرد برچسب‌های RFID را دارند. این امر باعث می‌شود که شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و سایر سازمان‌ها اجباراً از الگوی کار در کشورهای دیگر آگاهی داشته باشند.
 
 RFID از نظر بسیاری به عنوان یک فناوری تهاجمی شناخته می‌شود. مصرف کنندگان تمایل دارند هنگام خرید محصولات با این برچسب‌ها، نگران حریم شخصی خود نباشند، زیرا این عقیده وجود دارد که به محض این که تراشه های رادیویی در یک محصول نصب می‌شوند، همچنان یک شخص را ردیابی می‌کنند، و اطلاعات شخصی وی را می‌توان از طریق آن جمع آوری کرده و به خواننده انتقال داد. این فناوری از فرکانس‌های رادیویی به منظور شناسایی و ردیابی دارایی‌ها، حیوانات و ترافیک استفاده می‌کند. بنابراین در حالی که بسیاری از فروشگاه‌ها ادعا می‌کنند که پس از خرید محصول، برچسب‌ها را غیرفعال می‌کنند، خریداران هنوز همچنان نسبت به این فناوری بی توجه هستند.
 
بنابراین ثابت شده است که RFID  وسیله مهمی برای ردیابی و شناسایی است، که در دوره‌های اخیر استفاده تجاری گسترده‌ای را پیدا کرده است. از آن از جمله برای راحتی کار در پرداخت برای خریدهای بی حد و حصر و کنترل ورودی و خروجی گیت‌ها و موارد بسیار دیگر استفاده می‌شود. اگر چه این فناوری از نقص‌های خاصی رنج می برد، با تحقیقات و توسعه بیشتر، ممکن است نقص‌ها برطرف شود، و این باعث می‌شود که در بخش‌های متنوع بیشتری از جمله در مشاغل خرده فروشی، و حمل و نقل و جواهرات استفاده از آن مفید واقع گردد.
 
منبع: کوندان پَندی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.