جوانب مثبت و منفی شبیه سازی هم جذاب و هم ترسناکند

شبیه سازی (یا کلونینگ) فرآیند ایجاد یک نسخه از یک موجودیت بیولوژیکی است. در ژنتیک، به فرآیند تهیه یک نسخه یکسان از DNA یک ارگانیسم اشاره دارد. آیا شما علاقه‌مند به درک جوانب مثبت و منفی شبیه سازی هستید؟
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
جوانب مثبت و منفی شبیه سازی هم جذاب و هم ترسناکند
هنگامی که دالی، اولین گوسفند شبیه سازی شده در صدر اخبار آمد، توده‌ها را به این علم علاقه‌مند کرد. نه تنها محققان بلکه حتی افراد عادی نیز علاقمند به دانستن نحوه انجام شبیه سازی و جنبه‌های مثبت و منفی آن شدند. همه نسبت به این که چگونه شبیه سازی کردن می‌تواند به نفع مرد معمولی باشد، بیشتر کنجکاو شدند. اکثر ما می‌خواهیم جوانب مثبت و منفی شبیه سازی، مزایای آن و خطرات احتمالی آن برای بشر را بدانیم. بگذارید آنها را بفهمیم.
 
شبیه سازی انسان تمرین ایجاد نسخه‌های ژنتیکی یکسان / کپی از یک شخص یا سلول‌ها و بافت‌های فرد است. این روند کاملاً مشابه فرایندی است که در آن دوقلوهای یکسان متولد می‌شوند. تفاوت این است که تولد دوقلوهای یکسان یک فرایند طبیعی است، در حالی که آنچه ما از آن به عنوان شبیه سازی انسان یاد می‌کنیم یک فرایند مصنوعی است.
 

جوانب مثبت شبیه سازی

شبیه سازی کاربردهای زیادی در اثر انگشت ژنتیکی، تقویت DNA و تغییر آرایش ژنتیکی موجودات دارد. می توان از آن برای ایجاد تغییرات مطلوب در آرایش ژنتیکی افراد استفاده کرد و از این طریق صفات مثبتی را در آنها ایجاد کرد، همچنین برای از بین بردن صفات منفی می‌توان از آن استفاده کرد. شبیه سازی کردن ممکن است کاربردهایی در رشد اندام‌های انسانی داشته باشد، بنابراین زندگی انسان امن‌تر می‌شود.
 
شبیه سازی همچنین می تواند برای از بین بردن یا تغییر ژن‌های ناقص روی گیاهان اعمال شود، در نتیجه آنها را در برابر بیماری ها مقاوم می‌کند.
 
تعویض اندام
اگر ارگان‌های حیاتی بدن انسان بتوانند شبیه سازی شوند، می‌توانند به عنوان پشتیبان در خدمت ما باشند. شبیه سازی کردن قطعات بدن می‌تواند به عنوان یک نجات دهنده عمل کند. هنگامی که یک اندام بدن مانند کلیه یا قلب در عملکرد خود ناتوان شود، ممکن است با اندام شبیه سازی شده بدن جایگزین شود.
 
جایگزینی برای تولید مثل طبیعی
شبیه سازی کردن در انسان می‌تواند راه حلی برای ناباروری باشد. این می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای تولید کودکان باشد. با شبیه سازی کردن می‌توان صفات مورد نظر خاصی را در انسان ایجاد کرد. ما ممکن است بتوانیم کودکانی با خصوصیاتی ویژه تولید کنیم. آیا این به ایجاد انسانی ساخته‌ی دست بشر نزدیک نیست ؟!
 
کمک در تحقیقات ژنتیکی
فن آوری‌های شبیه سازی می‌توانند برای محققان ژنتیک مفید باشند. محققان ممکن است به این وسیله بتوانند ترکیب ژن‌ها و تأثیر ترکیبات ژنتیکی روی صفات انسانی را به شیوه‌ای بهتر درک کنند. آنها می‌توانند ترکیبات ژنتیکی موجود در انسان‌های شبیه سازی شده را تغییر دهند، و لذا این، تجزیه و تحلیل ژن‌ها را ساده می‌کند. شبیه سازی همچنین ممکن است به ما در مقابله با طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ژنتیکی کمک کند.
 
صفات خاص را در ارگانیسم‌ها به دست آورید
شبیه سازی می‌تواند ما را قادر سازد که موجوداتی سفارشی به دست آوریم و آنها را به نفع جامعه مهار کنیم. این می‌تواند به عنوان بهترین وسیله برای تکثیر حیواناتی باشد که می‌توانند برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند. این می‌تواند باعث تغییر ژنتیکی در گیاهان و حیوانات شود. اگر بتوان با کمک شبیه سازی، در موجودات زنده تحولات مثبتی ایجاد نمود، این واقعاً مزیتی برای بشر خواهد بود.
 

جوانب منفی شبیه سازی

مانند هر سکه که دارای دو طرف است، شبیه سازی روی دیگر نیز دارد. اگرچه شبیه سازی ممکن است در ژنتیک شگفتی آفرین باشد، اما برخی از معایب را نیز دارد. شبیه سازی، همان طور که می‌دانید، کپی یا همانند سازی صفات بیولوژیکی در موجودات است. بنابراین ممکن است تنوع در طبیعت را کاهش دهد. چندین موجود زنده مانند یکدیگر را تصور کنید!
 
نتیجه دیگر شبیه سازی این است که مشخص نیست که آیا ما قادر خواهیم بود تمام کاربردهای بالقوه شبیه سازی را به واقعیت برسانیم. به علاوه، یک سؤال بزرگ وجود دارد که آیا بشر عادی قادر به مهار فناوری‌های شبیه سازی به نفع خود خواهد بود یا خیر. در این جا ما به بررسی مضرات احتمالی شبیه سازی می پردازیم.
 
مضر برای تنوع ژنتیکی
شبیه سازی ژن‌های یکسان ایجاد می‌کند. این فرآیند تکرار یک قانون اساسی ژنتیکی است، بنابراین مانع از تنوع در ژن‌ها می‌شود. در کاهش تنوع ژنتیکی، توانایی سازگاری خود را تضعیف می‌کنیم. شبیه سازی همچنین برای زیبایی‌هایی که در تنوع نهفته است، مضر است.
 
دعوت به  سوء استفاده
در حالی که شبیه سازی به انسان اجازه می‌دهد ژن‌ها را در انسان دستکاری کند، تولید عمدی صفات نامطلوب را نیز ممکن می‌سازد. به این ترتیب، شبیه سازیِ اندام‌های بدن ممکن است دعوتی به سوء استفاده در جامعه باشد.
 
آیا این فناوری به انسان عادی می‌رسد؟
در شبیه سازی کردن اعضای بدن و استفاده از آنها برای پیوند یا در شبیه سازی کردن خود انسان‌ها، موانع فنی و اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد. آیا اندام های شبیه سازی شده برای هر کس مقرون به صرفه خواهند بود؟ آیا تکنیک های شبیه سازی واقعاً به انسان‌های عادی می‌رسند؟
 
انسان، و یا یک انسان ساخته‌ی دست بشر؟
علاوه بر این، شبیه سازی حقوق بشر و حیوان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اکثر ما می‌خواهیم جوانب مثبت و منفی شبیه سازی، مزایای آن و خطرات احتمالی آن برای بشر را بدانیم. آیا شبیه سازی با اصول اخلاقی و معنوی ما سازگار خواهد بود؟ این باعث می‌شود انسان فقط یک موجود دیگر ساخته‌ی دست بشر باشد. آیا این انسانیت را بی ارزش نمی‌کند؟ آیا ارزش زندگی انسان را نادیده نمی‌گیرد؟
 
شبیه سازی برابر با تقلید از خدا است. آیا این آسان است؟ آیا بدون ریسک است؟ بسیاری می‌ترسند که شاید این طور نباشد. در واقع آنچه که به عنوان یک موفقیت بزرگ در زمینه زیست شناسی آغاز شد، اخیراً به یکی از بحث انگیزترین موضوعات جهان تبدیل شده است. ما در مورد شبیه سازی انسان، روند ایجاد یک نسخه ژنتیکی یکسان از یک انسان، صحبت می کنیم. به نظر می‌رسد که کل جهان بر سر مسائل اخلاقی شبیه سازی به دو دسته تقسیم شده است، در حالی که برخی از افراد از این عمل دفاع می‌کنند برخی با آن مخالف هستند.

منبع: مانالی اوک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.