برساخت هویت در فضای مجازی
رسانههای جدید می توانند با امکانات جدید به برساخت هویت افراد بپردازند. این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که کاربران اینستاگرام از چه امکاناتی استفاده می کنند و این امکانات چگونه به برساخت هویت می پردازد.
پنجشنبه، 2 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با ظهور و ورود فضای مجازی در زندگی انسانها به عنوان ساحت دوم زندگی یک عرصه جدیدی از کشمکش وجودی و هویتی در شهروندان ایجاد شده است. در این فضا شهروندان فضای مجازی تلاش می کنند وجه مطلوب وجودی و هویتی خود را به عنوان هویت غالب خود به دیگران وانمود سازند و همین هویت برساخته در فضای مجازی از سویی موجب انتزاعی شدن کنش فردی در این فضا می شود و از سوی دیگر جاذبه حضور و کنش در این فضا را افزاش میدهد. و همین دو ویژگی منجر به بی قراری هویتی در فضای مجازی و تبدیل آن به هویتی بر ساخته می شود.
این مقاله با استفاده تجربه ۵ ساله حضور خود در فضای مجازی و با طرح این پرسش که «نسبت و تناسب بود حقیقی شهروندان در فضای مجازی با تصویرسازی هویت آنها در این فضا به عنوان نت وند؟ چگونه است» تلاش می کند بی قراری های هویتی در این فضا را به گونه ای باز نمایی کند که نشان دهد هویت ارایه شده از کنش گران هویتی برساخته اما آرمانگراست. از این رو فضای مجازی می تواند به استمرار وجه مطلوب هویتی شهروندان بینجامد. روش پژوهش از آنجا که مطالعه زندگی روزمره است اتنومتدولوژی است.
«رایزمن»؛ دوره سوم تحول تاریخ اجتماعی بشری را، دوران پیدایش انسان «دگر راهبر» می داند. به عقیده او، این دوران، در تاریخ انسانی به عنوان دورانی ثبت خواهد شد که در آن «دیگران» (وسایل ارتباطی) الگوهای حیات اجتماعی را می سازند. «اودونلی»؛ معتقد است رسانههای نوین در فرآیند ملت سازی از سه گونه بازنمایی در تصویرسازی های خود بهره می برد که شامل بازنمایی نمادین، بازنمایی تکنیکی و بازنمایی زبانی می شود. همه این اظهار نظرها مؤید این واقعیت است که امروزه تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی و رسانههای جمعی نوین و در رأس آنها فضای مجازی محور اصلی فضای رسانه ای جهان را تسخیر و به تملک خود در آورده و به طور بالقوه از توانایی های بی نظیری در ارائه معرفتهای اجتماعی و سازه های ایدئولوژیکی و اجتماعی برخوردارند و می توانند زمینه های برقراری ارتباط شهروندان با ساختارهای متعدد اجتماعی و فرهنگی را فراهم نمایند. فضای سایبر در حکم دستگاه عصبی و ارتباطی جامعه هستند که انتقال مفاهیم، ارتباطات و روابط بین همه اجزای معرفتی، عاطفی و شناختی و رفتاری از درون آنها می گذرد. این رسانه ها به دلیل برخورداری از ویژگی های فراگیری» و «عمومیت»، «تأثیر گذاری» و «نافذ بودن» در سایه وجود برنامه ریزی، مدیریت و برخورداری از دیپلماسی رسانه ای از یک سو قادر به خلق تصورات و جهان بینی، ایستارها، وجهه نظرها و نگرش های جدید میان مخاطبان و درونی سازی آنها و از دیگر سو به ایجاد، بازتولید، تفسیر و باز تفسیر و تحکیم و تقویت ارزش های عام و مدنی و نهادینه سازی آن بر روی حافظه مخاطبان و شهروندان کمک نموده و به عنوان شکل دهنده قلمرو فراگیر حوزه عمومی، تولید کننده، تقویت کننده و بازنمایی وجوه مشترک میان کنشگران عمل می کنند. از این منظر فضای مجازی به عنوان جلوه ای از رسانهها می تواند یکی از متغیرهای مهم در خدمت تحقق همبستگی اجتماعی باشد. این مقاله با استفاده از روش «اسنادی» و مفروض دانستن ضرورت آموزش سواد رسانه ای و با در نظر گرفتن «نقش مخاطب» به عنوان یک عنصر «فعال»؛ به دنبال آن است تا «مدل نظری» را پایه گذاری کند تا به کمک آن تحلیل نماید «فضای مجازی» علی رغم کار کردهای سلبی و چالش زا، ظرفیت و ابزاری است که قادر است در صورت اجتناب از دو رویکرد «فن سالارانه» و «فن ستیزانه» و اتخاذ رویکرد «تکنورئالیسم» و حضور «هدفمند» و «فعالانه» در محیط آن و تولید و عرضه «محتوا» و «برنامه، در میان مدت و بلندمدت از طریق اشاعه و نهادینه سازی نظام ارزشی، هنجاری و فرهنگی عام، جامعه ای، ارتقاء سطح آگاهی جامعه، تولید سرمایه اجتماعی، فرهنگی و گسترش حوزه عمومی در خدمت تولید پارادایم» نظم وفاقی تعمیم یافته و گفتمان «وفاق و همبستگی اجتماعی» قرار گیرد.
منبع: فضای مجازی و هویت، دکتر شقایق حیدری، انتشارات تمدن ایرانی، چاپ دوم، تهران، 1394
مقالات مرتبط
تأثیر شبکههای اجتماعی بر کودکان
بررسی اینترنت بی سیم
وایمکس در مقابل LTE: بررسی فناوریهای شبکه نسل چهارم (4G)
نحوه مقابله با ویروس هشدار امنیتی جعلی در ویندوز
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
از منظر امام خامنه ای ( حفظه الله) راه شناخت منافق چگونه است؟
شخصیت معنوى امام خمینی (رحمه الله)
سیره عملى امام خمینی در مسایل فردى، خانوادگى و اجتماعى
سیره عملى امام خمینی در مسایل اخلاقى و شرعى
دوستى و روابط دختر و پسر از دیدگاه برون دینى و درون دینى
توصیه های اخلاقی از میرزا جوادآقا ملکى تبریزى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از حضرت امام خمینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اسامی پسرانه زیبا و باکلاس
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
بهترین دعاها برای ختم به خیر شدن معامله کداماند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | نور چشم / استاد رفیعی
حکمت | مودت بین زن و شوهر / استاد رفیعی
حکمت | دلتنگ حرم شدم! / استاد حسینی صدر
از منظر امام خامنه ای ( حفظه الله) راه شناخت منافق چگونه است؟
سخن آوا | دلتنگ حرم شدم ... / استاد حسینی صدر
کنفرانس امنیتی مونیخ دورهمی غربی!
آیا اینجا سرزمین آزادی است؟
رئیسی: تحریم ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
بررسی شکایت از تاکسیهای اینترنتی
انهدام شبکهٔ اغفال دختران چَتِربِت
نجات خودروی گرفتارشده در رودخانهٔ زمکان
تلاش برای بازسازی جادههای آسیبدیده از سیل
میتوانیم عرض اسرائیل را تک چرخ بزنیم!
تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!