با پرخاشگری کودکمان چه کنیم؟

پرخاشگری کودکان یکی از اختلالات رفتاری کودکان است که اغلب به مسئله‌ای مهم و نگران کننده ای برای والدین و معلمان تبدیل می‌شود. پرخاشگری می تواند در جریان رشد طبیعی کودک ایجاد شود و بنابراین طبیعی تلقی شود ولی گاها از این محدوده طبیعی تجاوز کرده و نیاز به توجه و بررسی والدین دارد.
سه‌شنبه، 7 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با پرخاشگری کودکمان چه کنیم؟

برخورد با پرخاشگری کودکان

برای آنکه بتوانید رفتارهای عصبی و پرخاشگرانانه کودکان مقابله کنید، می بایست حتما به نکات مهمی که از سوی متخصصان و مشاوران ارائه شده است، عمل کنید چرا که در غیر این صورت می توانید به رفتارهای بد او دامن بزنید:
 
گفتن “نه و نکن” ممنوع
برای آنکه بتوانید به خوبی با پرخاشگری و تندخویی کودکان مقابله کنید، باید از گفتن عبارت های اینچنینی اجتناب نمایید.

البته این بدان معنی نیست که باید به تمامی موارد پاسخ مثبت بدهید، بلکه باید سعی کنید تا از گفتن عبارات منفی اجتناب نمایید.

گفتن این عبارات احساس شکست را در آن ها تقویت می کند و خود را ناتوان احساس می کند که این در نهایت به پرخاشگری در کودکان منجر می شود.
 
ارتباط چشمی خود با او برقرار نمایید
یکی از راه های برخورد با پرخاشگری در کودکان، حفظ ارتباط چشمی می باشد. بهتر است حین صحبت با آن ها، کمر خود را خم کرده و خود را تا سطح او پایین آورید، به این صورت می توانید به بهترین شکل ممکن با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید.

این کار تاثیرات حرف های شما را بیشتر می کند. توجه داشته باشید که این گونه صحبت کردن با او، از فریاد و دستور دادن بیشتر کارآمد خواهد بود. با لحنی روشن، قاطعانه اما با متانت با او صحبت کند و هموار ارتباط چشمی خود را با او حفظ نمایید.
 
زمان دادن به کودک را فراموش نکنید
چنانچه شاهد رفتار نامناسبی از فرزند خود هستید، برای توقف رفتارهای نامناسب او، باید کمی صبر کنید، چرا که کودک شما نمی تواند به سرعت رفتارش را متوقف سازد.

شاید بد نباشد برای او اولتیماتوم تعریف نمایید و با متانت از او بخواهید تا به رفتار ناپسند خود پایان دهد. آرامش خود را حفظ کنید و تا زمانی که به پرخاشگری خود ادامه می دهد، از توجه کردن به او دست بردارید.
 
الگوی مناسبی باشید
توجه داشته باشید که کودکان از رفتار شما الگو برداری می کنند، پس الگوی خوب بودن یکی از بهترین روش های برخورد با کودکان پرخاشگر است.

شما رفته رفته، رفتارهای مناسبی را در موقعیت های مناسب در او نهادینه می سازید. کودکتان به شما نگاه می کند و از شما یاد می گیرد.

سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید و همواره رفتارهای مناسب و مثبت از خود بروز دهید. این یکی از بزرگ‌ترین وظایف پدر و مادر است.
 
برای برخورد با پرخاشگری کودکان ، آنها را از محرک ها دور نگه دارید
اول از همه باید محرک های کودکتان را بشناسید تا بتوانید او را از آن ها دور نمایید.

برای بسیاری از کودکان با سن ک، غذا و خواب از جمله مهم ترین محرک ها محسوب می شوند، پس بررسی کنید که کودک شا ه خوبی غذا می خورد و خوب می خوابد.

ضمنا خوب است تا در مقابله با درخواست های وی، زیاد به خود سخت نگیرید و آرامش خود را حفظ نمایید.

البته راه های دیگری برای برخورد با کودکان پرخاشگر وجود دارد، اما مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، از جمله مهم ترین نکات محسوب می شود که خوب است به یاد داشته باشید تا به رشد شخصیت کودکان کمک کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما