اعتماد به نفس و غرور (قسمت اول)
آن احساس بزرگی که چه بسا اطمینان و آرامش در افراد مغرور ایجاد می نماید که یک اطمینان و آرامش غیر طبیعی و نابهنجار است که در نهایت ممکن است افراد مغرور و فریب خورده را به هلاکت و نابودی بکشاند.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حال با توجه به تعریفی که از اعتماد به نفس و غرور مطرح شد به نظر می رسد که اعتماد به نفس و غرور دو مقوله متفاوت و جدا از هم می باشند، چرا که ممکن است مدیری مغرور باشد ولی اصلا اعتماد به نفس نداشته باشد و همین طور به عکس، اگر آن فرد دارای اعتماد به نفس، پس از ارزیابی ها و قابلیت های خود، آنها را فضل و رحمتی از جانب خدا بداند و عامل اساسی آن را به خدا نسبت دهد در این صورت دیگر هوای نفسی باقی نمی ماند تا دچار غرور شود. بنابراین، می توان گفت، آن احساس بزرگی که چه بسا اطمینان و آرامش در افراد مغرور ایجاد می نماید که یک اطمینان و آرامش غیر طبیعی و نابهنجار است که در نهایت ممکن است افراد مغرور و فریب خورده را به هلاکت و نابودی بکشاند. به همین خاطر، مشاهده می شود که غرور در قرآن و روایات به شدت مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفته است . هورنای، نظریه پرداز معروف، اعتماد به نفس بدلی را همان غرور ناسالم می داند. کسی که اعتماد به نفس حقیقی دارد، پس از شناخت صحیح از خود، به پرورش قوهها و استعدادهایش می پردازد، در حالی که مغرور، زیر پایش خالی است، یعنی جهل مرکب و در واقع تصور غلط از توانایی های خود دارد، پس هرگز قوه هایش به فعلیت نمی رسد. کسی که اعتماد به نفس دارد، مشکلات و سختی ها را درک می کند و به حل آنها می پردازد و برخورد منطقی با مشکلات دارد، در حالی که مغرور، به دلیل سهل انگاشتن دشواری ها و تکیه بر انرژی خیالی خود، آسیب پذیر و حساس و شکننده است. مشرور، از نارسایی های وجود خود بی اطلاع است، از این رو هیچ گاه در صدد جبران نارسایی ها و بهبود نقایص خود برنمی آید، اما شخصی که اعتماد به نفس دارد، از نقاط ضعف خود آگاه است و جهت رفع آن تلاش می کند.
چرا این قدر در اسلام از غرور و خودخواهی منع شده و انسان را به تواضع تشویق کرده تا جایی که انسان خود را از دیگران پایین تر بداند، در حالی که در جامعهء امروز در صورت عمل کردن به این توصیه ها، لطمات جبران ناپذیری به انسان وارد می گردد؟!مگر نه این که خداوند حب نفس را در وجود انسان قرار داد؛ پس چرا به ما سفارش شده برای دیگران قبل از خود دعا کنیم ؟ مسلما غرور و خودبینی اگر بی جا و کنترل نشده باشد، از خلقیات بد محسوب می شود و آثار بدی دارد. انسان مغرور و خودخواه همه چیز را برای خود می خواهد و حاضر است به حدود و حقوق دیگران تجاوز کند. از این جهت غرور و خودبینی و خودخواهی از صفات اخلاقی مذموم شمرده شده است . قطعا مدیرانی که در سلام کردن و احوالپرسی با سایرین در سازمانها به رده ودرجه پست سازمانی توجه میکنند دچار غرور و کبر سازمانی میباشند .
خداوند خطاب به انسان می فرماید: یا أیها الإنسان ما غرک بربک الکریم (الانفطار،6): ای انسان چه چیز تو را به پروردگار کریمت مغرور کرده است. یعنی چه چیزی تو را مغرور نموده و تو را فریب داده و باطل را برای تو زیبا و حق جلوه داده تا او را مخالفت نموده و گناه نموده ای. روایت شده که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هر گاه این آیه را تلاوت می کرد. می فرمود: «جهل و نادانی او، او را فریب داده است. در این آیه می بینیم که غرور را متعلق به دو صفت ربوبیت“ و“ کرم خدای تعالی کرده، و این بدان منظور بوده که بفهماند علت عتاب و توبیخ چه بود، و حاصلش این است که تمرد بنده و سرگرمی و فرو رفتن سراپایش در معصیت پروردگاری که مدبر امر او است، و نعمتهای ظاهری و باطنیش سراپای وجود او را فرا گرفته، کفرانی است که هیچ فطرت سلیمی در زشتی آن شک ندارد، و بدون دغدغه مرتکبش را مستحق عقاب می داند، مخصوصا در موردی که رب منعم، کریم هم باشد، یعنی اگر نعمتی می دهد و عطایی می کند هیچ قسم سودی را برای خود منظور ندارد، و علاوه بر این در احسانی که می کند بدیها و نادانیها و نافرمانیهای مربوب را در نظر نمی گیرد، و از همه اغماض می کند، که کفران چنین ربی باز هم زشت تر و توجه عتاب و مذمت شدیدتر و روشن تر است. امام على (علیه السلام) هنگام تلاوت آیه فوق، فرمودند:« أدحض مسئول حجة و أقطع مغتر معذرة لقد أبرح جهاله بنفسه یا أیها الإنسان ما جرأک على ذنبک و ما غرک بربک و ما أنسک بهلکه نفسک»: انسانی که در این آیه مورد خطاب و سئوال است، هر دلیلی برای مغرور شدنش به خدا بیاورد دلیلش بر باطل است و عذر و بهانه اش از عذر و بهانه هر فریب خورده دیگری بی پایه تر و جهالت وجود او را سخت فرا گرفته است. ای انسان! چه چیز تو را به گناه کردن دلیر کرده است؟ چه چیز تورا به پروردگارت مغرور و گستاخ کرده است؟ چه چیز تو را به نابود کردن خودت، خو داده است؟
ادامه دارد..
منبع: اصول ومبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی، انتشارات هنر آبی، چاپ اول، تهران، 1390
مقالات مرتبط
سیستم مدیریت عملکرد (1)
مدیریت دانش
کردار موجه: مدیریت در اقتصاد دانشمدار
اعتماد به نفس و غرور (قسمت دوم)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
دانستنی هایی از بانوی کرامت
سیره و روش امام ضا (ع) در ارتباط با خدا و ارتباط با خود چگونه بوده است؟
انتخاب بهترین ظروف پذیرایی برای هدیه دادن
شهرستان گیلانغرب کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان طارم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
نحوه برخورد و رفتار امام رضا علیه السلام با مردم چگونه بوده است؟
لجاجت و لج بازی چیست؟ علل و آثار و درمان آن چیست؟
قدیمی ترین بروکر فارکس
با وجود قرآن و حدیث چه احتیاجی به تقلید داریم؟
مراحل برداشت تتر از تراست ولت
بیشترین بازدید هفته
میوه و سبزیجات نشاستهای
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
خداحافظ رئیس جمهور رئیسی
دانستنی هایی از بانوی کرامت
اولین تصاویر از جلسه فوقالعاده سران قوا به میزبانی مخبر بعد از شهادت رئیسی
جزئیات ماجرای ترور سردار رادان فرمانده ناجا روی آنتن زنده تلویزیون
بغض حامد شاکرنژاد حین تلاوت روی آنتن زنده پس از شهادت رئیسی
زیارت امیرعبداللهیان در حرم مطهر حضرت رقیه(س)
روایت شهید رحمتی از بزرگترین افتخارش
آخرین قاب سید محرومان با مردم
پدر در غم پسر شهیدش
ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیسجمهور
تصاویر جدیدی از انتقال پیکر شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور
حضور شهید رئیسی کنار شهدای گمنام
حکمت | مدال شهادت / استاد رفیعی
به حق سید شهدای خدمت بودی
پیام تسلیت رهبر انقلاب و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت گونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان