آژیر خطر افزایش محرک های بلوغ جنسی

برخی از شیوه های ارتباط خانوادگی بستر و زمینه ساز بلوغ زود هنگام در نوجوانان می شود، محافل مختلط خانوادگی که بستر خوشگذرانی های هفتگی و بگو و بخندهای مبتذلی ست که حریم محرم و نامحرم در آن رعایت نمی شود، همچنین مجالس شادی و جشنی که عرصه تبرج و خود آرایی و لهو و لعب است و زن و مرد نامحرم به راحتی در آن شرکت می کنند.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
آژیر خطر افزایش محرک های بلوغ جنسی
متأسفانه در سال های اخیر به واسطه تغییر سبک زندگی های اجتماعی و خانوادگی محرک های بلوغ جنسی در جامعه رو به افزایش است، این در حالی است که بلوغ زود هنگام جنسی اگر همراه با پیشرفت سایر بلوغ های فکری، عقلی، مهارتی، اجتماعی، فرهنگی و دینی نباشد، می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای افراد بدنبال داشته باشد. در این یاداشت سعی داریم به طور اجمال به برخی از محرک های ویرانگر بلوغ جنسی در سنین نوجوانی  اشاره کنیم.


توصیه های جاهلانه

گاهی برخی افراد با نمایان شدن نشانه های بلوغ جنسی در نوجوانان اولین راهکاری که به آنها ارائه می دهند گزینه ازدواج است، البته این جواب اگر همراه با بهبود و تقویت سایر بلوغ های فرهنگی، عقلی و اجتماعی باشد، به نظر گزینه خوبی می باشد، ولی اگر افرادی که دچار بلوغ زودرس جنسی شده اند بهره ای از بلوغ عقلی و اجتماعی و فکری نداشته باشند شاید گزینه ازدواج تنها مشکل جنسی این افراد را پاسخگو باشد و از طرفی این چنین افرادی که فاقد بلوغ عقلی هستند را با مشکلات زناشویی دست به گریبان نماید. باری به هر جهت شاید در این خصوص با  شناسایی محرک های خطرناک جنسی و تضعیف آنها و از طرفی با تقویت و بهبود بهتر بلوغ عقلی و فکری بهتر بتوان به نوجوانان کمک کرد.


آژیر خطر افزایش محرک های بلوغ جنسی

1-بی مبالاتی و سهل انگاری در ارتباطات زناشویی
یکی از خطرناک ترین و مواردی که در زندگی زناشویی می تواند اثر سوء و خطرناکی بر روح و روان فرزندان در محیط خانه داشته باشد، بی مبالاتی و عدم رعایت احتیاط و اخلاق در روابط زناشویی است، اسلام به این موضوع آنچنان اهمیت داده که در فرهنگ اسلامی زن و شوهر می بایست حتی در زمان شیرخوارگی کودکان خود نیز مقید به رعایت اخلاق و آداب زناشویی در کنار فرزندان خود باشند، در منابع روایی از پیامبر( صلّى اللّه علیه و اله) نقل شده است: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِیَ امْرَأَتَهُ وَ فِی الْبَیْتِ صَبِیٌّ مُسْتَیْقِظٌ یَرَاهُمَا وَ یَسْمَعُ کَلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِذَا کَانَ غُلَاماً کَانَ زَانِیاً أَوْ جَارِیَةً کَانَتْ زَانِیَةً؛[1] قسم به آن‌که نفسم به‌دست اوست، همانا اگر مردی با زنش در حالی مجامعت کند که در خانه کودک بیداری باشد و آن‌دو را می‌بیند و کلام و نَفَسشان را می‌شنود، آن کودک هرگز رستگار نخواهد شد؛ اگر پسر باشد، زنا‌کننده و اگر دختر باشد، دختر زنا‌کننده می‌‌شود.»

اهتمام و توجه فرهنگ قرآن به آداب زناشویی و جدا سازی بستر خواب از اعضاء دیگر خانواده به خوبی از بعضی از آیات قرآن کریم نیز قابل استفاده است. بخصوص در آیه 58 سوره نور: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ؛[2]اى کسانى که ایمان آورده‏ اید باید بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حدّ بلوغ نرسیده‏ اند در سه وقت از شما اجازه بگیرند قبل از نماز فجر و در نیمروز هنگامى که لباس هاى (معمولى) خود را بیرون مى‏ آورید و بعد از نماز عشاء این سه وقت عمومى براى شما است‏» باری به هر جهت هر گونه سهل انگاری در ادبیات گفتاری و رفتاری بین والدین تأثیر مستقیم و غیر قابل جبرانی در بحران بلوغ زود هنگام جنسی کودکان برجای می گذارد.
در این چنین دنیای شهوت آلودی درایت، هوشمندی و تربیت صحیح دینی والدین است که می تواند فرزندانشان را در بحران مشکلات جنسی و بلوغ زود هنگام یاری نماید.
 2-بی مبالاتی و سهل انگاری در ارتباطات خانوادگی
برخی از شیوه های ارتباطات خانوادگی بستر و زمینه ساز بلوغ زود هنگام در نوجوانان می شود، محافل مختلط خانوادگی که بستر خوشگذرانی های هفتگی و بگو و بخندهای مبتذلی ست که حریم محرم و نامحرم در آن رعایت نمی شود، و همچنین مجالس شادی و جشنی که عرصه تبرج و خود آرایی و لهو و لعب است و زن و مرد نامحرم به راحتی در آن شرکت می کنند ، اثرات ویرانگر و خطرناکی بر فطرت پاک نوجوانان بر جای می گذارد. منظره های نیمه برهنه و غیر اسلامی زنان در این محافل هر چند بسیار ساده اندیشانه و بی مورد تلقی می شود، ولی خواسته یا ناخواسته راه تحریکات شیطانی و تقویت قوه شهویه و در نهایت بلوغ جنسی را در نوجوان به همراه دارد. در واقع این اختلاطات خانوادگی هر چند با سهل انگاری و بی مبالاتی همراه است، ولی در روایات دینی این چنین از آن نکوهش شده است: «الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِیُّ فِی لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: مَا تَرَکْتُ‏ بَعْدِی‏ فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى‏ الرِّجَالِ‏ مِنَ‏ النِّسَاء؛[3] هیچ چیزى را مربوط به زمان‏ هاى بعد، خطرناک‏تر از اختلاط و ارتباط مردان با زنان، نمى ‏بینم.»

3-بی مبالاتی و سهل انگاری در ارتباطات اجتماعی و رسانه ای
بسیاری از ارتباطات اجتماعی و رسانه ای همچون بمبی شیمیایی و میکروبی ذهن و روح پاک نوجوانان را دستخوش تخریب و نابودی می کند. تنها دیدن یک برنامه مبتذل ماهواره ای و اینترنتی برای بر باد دادن هستی و هویت دینی یک نوجوان و تشدید قوه شهویه او کافی است، چه بسیار نوجوانان پاک سرشتی که به واسطه بی مبالاتی و سهل انگاری مدیریتی والدین در دام دوستان ناباب مجازی و حقیقی گرفتار شده اند و با تهییج قوه شهویه در دام خود ارضایی و بلوغ  زود هنگام گرفتار شده اند. به واقع در این چنین شرایطی اگر والدین احساس مسئولیت کرده و مدیریت هوشمندانه و به موقع ای از خود نشان دهند هیچ گاه فرزندانشان طعم تلخ شهوت جنسی را پیش از بلوغ  تجربه نمی کنند. «ِ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْمَرْءُ عَلَى دِینِ خَلِیلِهِ فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ یُخَالِل؛[4]‏ آدمى، تحت تأثیر رفیق، از روش و عملکرد او پیروى مى ‏کند. ازاین‏رو، ببینید در انتخاب دوست، با چه کسى طرح رفاقت مى‏ ریزید.»

باری به هر جهت زندگی در دنیای مدرنی که  رسانه های مسموم آن با فیلم ‏هاى پورنوگرافى به طرز فجیعى، ارزش‏هاى اخلاقى را به تمسخر مى ‏گیرند و بدون هیچ حدّ و ضابطه ‏اى (مانند حیوانات، حتّى پست ‏تر) به ارضاى غریزه جنسى مى‏ پردازند، مى ‏تواند مسبّب انواع رفتارهاى نابهنجار جنسى گردد که ساده ‏ترین آنها، استمناء است تا برسد به قتل‏ هاى جنسى. این‏گونه فیلم ‏ها که از طریق ماهواره، اینترنت، و سى‏ى‏ دی هایى که به راحتى خرید و فروش مى‏ شوند، نتیجه ه‏ایى جز انحطاط اخلاقى و به انحراف کشیده شدن جوانان ندارند.[5] در این چنین دنیای شهوت آلودی درایت، هوشمندی و تربیت صحیح دینی والدین است که می تواند فرزندانشان را در بحران مشکلات جنسی و بلوغ زود هنگام یاری نماید.

4-بی مبالاتی و عدم برنامه صحیح تربیتی برای فرزندان
آموزه های دینی و اسلامی در تربیت فرزندان تنها به دنبال راه کارهای نبوده، چرا که در کنار راه کارهای سلبی راه حل های ایجابی را نیز در پیش روی والدین قرار داده است، اهتمام به حضور در محافل دینی و مذهبی، تقیدات دینی و پایبندی به اصول اخلاقی والدین، توجه به ورزش و برنامه های تفریحی سالم، توجه به نیاز عاطفی فرزندان و پاسخگویی به پرسش های دینی ایشان، ..همه و همه از جمله مواردی است که هر گونه بی مبالاتی و سهل انگاری در خصوص آنها می تواند تأثیر منفی بر هویت و تربیت جنسی فرزندان به دنبال داشته باشد.
 
پی نوشت ها:
[1]. الکافی ، ج‏5، ص500، ح2.
[2]. سوره نور، آیه 58.
[3]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏14، ص306.
[4]. بحار الأنوار، ج‏71، ص192.
[5]. فقیهى، على‏نقى‏، تربیت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث، ص369.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.