تکنیک های قرآنی پیشگیری از انحرافات جنسی

یکی از موضوعاتی که در بسیاری از موارد زمینه و مقدمه ورود در مباحث شهوانی و سکسی، و انحرافات جنسی را فراهم می کند، بحث و گفتگوی شهوانی است، موضوع خطرناکی که می تواند موجب بیدار شدن قوه خیال شهوانی شده و حتی بلوغ زود هنگام را برای افراد نابالغ به دنبال داشته باشد.
يکشنبه، 2 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
تکنیک های قرآنی پیشگیری از انحرافات جنسی
گاهی برخی انسان ها به واسطه عدم کسب مهارت و تربیت جنسی لازم در مدیریت برخی غریزه های درونی همچون قوه شهوانی با مشکلاتی مواجه می شوند، مشکلاتی که ریشه در وسوسه های شیطانی و کشش های نفسانی انسان ها دارد. شاید به طور قطع و یقین بتوان ادعا کرد که شایع ترین و کشنده ترین چالشی که برخی انسان ها در طول زندگی  با آن مواجه می شوند، وسوسه های شیطانی و انحرافات جنسی است، موضوعی که می تواند انسان را در ورطه هلاکت و شقاوت گرفتار نماید و زمینه عاقبت به شری او را فراهم کند، و آرامش و آسایش دنیا و اخرت انسان را به تاراج ببرد.
 

تکنیک های طلایی و قرآنی پیشگیری از انحرافات جنسی

آموزه های دینی برای جلوگیری از انحرافات جنسی راهکارهای طلایی و اثر بخشی را در پیش روی انسان ها قرار داده است که اگر به درستی در زندگی مورد توجه و دقت قرار گیرند می توانند مانع آسیب و انحرافات فراوانی در زندگی آنها شود.

1-تکنیک تربیتی هوشیاری و پناه به ایزد منان بردن
یکی از علل و عواملی که موجب می شود برخی افراد به راحتی در دام وسوسه های شیطان و تمایلات شهوانی گرفتار شوند، خود اتکایی، تبرئه نفس و غفلت از پناهگاه الهی است، برخی افراد به گمان اینکه هیچ کشش شهوانی و شیطانی نمی تواند آنان را از مسیر صحیح منحرف نماید، تنها به قدرت و توان و مهارت خود، اتکا می کنند و خدای متعال را فراموش می کنند این در حالی است که انبیای الهی در مقام بیان خطر نفس و خود اتکایی این چنین آموزش داده اند:  «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیمٌ؛[1] من هرگز خودم را تبرئه نمى‏ کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر مى‏ کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.»

در جولانگاه حمله شیطان و کشش نفسانی باید تنها پناهگاه انسان، خدای متعال باشد و خود را در امان او نگه دارد: «قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ؛[2] (یوسف) گفت: «پناه مى‏ برم به خدا! او [عزیز مصر] صاحب نعمت من است؛ مقام مرا گرامى داشته؛ (آیا ممکن است به او ظلم و خیانت کنم؟!) مسلّماً ظالمان رستگار نمى‏ شوند!» کسانی که نه به طور صوری و ظاهری بلکه جدی و واقعی به خدای متعال پناهنده می شوند خدای متعال نیز کید شیطان را از آنها دور می کند.[3] البته نباید این را فراموش کرد که پناهندگی برخی افراد به خدای متعال همانند کسی است که درب قلعه ای ایستاده است و فقط زبانی به قلعه پناه می برد و در عمل به قلعه وارد نمی شود، ذکر آنها این است به قلعه پناه می برم و دیگر هیچ...
یکی از موضوعاتی که در بسیاری از موارد زمینه و مقدمه ورود در مباحث شهوانی و سکسی، و انحرافات جنسی را فراهم می کند بحث و گفتگوی شهوانی است، موضوع خطرناکی که می تواند موجب بیدار شدن قوه خیال شهوانی شده و حتی بلوغ زود هنگام را برای افراد نابالغ به دنبال داشته باشد.
2-تکنیک تربیتی تغییر موقعیت
یکی از راهکارهای اساسی و اثر بخش در جلوگیری از انحرافات جنسی تغییر موقعیت فیزیکی و مکانی است، این تکنیک تأثیر بسیار مهمی در کاهش تهییج شهوانی دارد، روانشناسان اسلامی بر این باورند با تغییر موقعیت، به خوبی می توان زمینه اصلاح حالت ها و رفتارهای نامطلوب، و تقویت و تحکیم رفتارهای مطلوب خود و دیگران را فراهم ساخت، تغییر موقعیت مکانی می تواند شامل مواردی همچون: تغییر موقعیت آمیزش والدین، جداسازی استراحتگاه والدین از فرزندان، جدا سازی بستر فرزندان، پرهیز از نشستن مرد در جایگاه زن، پرهیز از اختلاط با غیر همجنس، اجتناب از همجواری با نامحرم، پرهیز از خلوت کردن با نامحرم، فرار از موقعیت شهوانی و آسیب زا، اجتناب از دوستان وسوسه گر باشد،[4] در داستان حضرت یوسف و زلیخا، وقتی حضرت یوسف متوجه شهوت ویرانگر زلیخا شد با فرار از موقعیت شهوانی به وجود آمده، راه نفوذ شیطان را مسدود کرد. «وَ اسْتَبَقَا الْباب‏؛[5] و هر دو به سوى در، دویدند.»

3-تکنیک تربیتی تحمیل به نفس
یکی از تکنیک های کاربردی و منحصر به فردی که تأثیر شگرفی در تربیت جنسی مناسب و جلوگیری از انحرافات جنسی دارد، تکنیک تربیتی تحمیل به نفس است، در تعریف اجمالی این تکنیک محققان علوم تربیتی این چنین بیان داشته اند: طبق این تکنیک باطن رمیده و بی رغبت را می توان با حرکات اندام به بند کشید و آن را رام و مطیع کرد.[6]این تکنیک خود دارای دو بخش سلبی و ایجابی است.

تحمیل به نفس سلبی: مقصود این بخش این است که با وجود میل و رغبت به انجام برخی امور، به طور مثال شهوانی برخلاف تمایلات نفسانی عمل می شود و به درخواست های شهوانی جامعه عمل پوشانده نمی شود.

تحمیل به نفس ایجابی:  مراد از این بخش این است که علی رغم ناخشنودی از اجرای برخی برنامه ها، خود را با سختی و تکلف به انجام برخی اعمال و افعال وادار می کنیم.
 

اقسام و شاخه های تحمیل به نفس سلبی:

تحمیل به نفس سلبی خود به دو قسم و شاخه مختلف تقسیم می شود، تحمیل به نفس سلبی گفتاری، تحمیل به نفس رفتاری، مقصود از این دو بخش پرهیز از گفتارها و رفتارهایی است که زمینه انحراف جنسی را در وجود افراد تقویت می کند که در ادامه به زیر مجموعه های هر بخش اشاره خواهیم کرد.
 
تحمیل به نفس سلبی گفتاری:
1-گفتگو در باره امور جنسی ممنوع
یکی از موضوعاتی که در بسیاری از موارد زمینه و مقدمه ورود در مباحث شهوانی و سکسی، و انحرافات جنسی را فراهم می کند بحث و گفتگوی شهوانی است، موضوع خطرناکی که می تواند موجب بیدار شدن قوه خیال شهوانی شده و حتی بلوغ زود هنگام را برای افراد نابالغ به دنبال داشته باشد، به طوری که آنها را در ورطه هلاکت و مناطق ممنوعه وارد نماید. گفتگو درباره امور جنسی حتی اگر به قصد  مخالفت و نقد آن رابطه باشد به طور غیر مستقیم، به برانگیختگی امیال می انجام چنان که زنان مصر پس از آن که از ماجرای زلیخا و قصد کامجویی از یوسف آگاه شدند در جلسه ای آن را به بحث گذاشتند و زلیخا را سرزنش کردند.

همین گفتگوها زمینه را برای کامجویی و نقشه شوم و شیطانی زلیخا فراهم کرد، به طوری که حتی زنان مصر نیز به دنبال ارتباط با آن حضرت افتادند: «وَ قالَ نِسْوَةٌ فِی الْمَدینَةِ امْرَأَتُ الْعَزیزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ؛[7] (این جریان در شهر منعکس شد؛) گروهى از زنان شهر گفتند: «همسر عزیز، جوانش [غلامش‏] را بسوى خود دعوت مى‏ کند! عشق این جوان، در اعماق قلبش نفوذ کرده، ما او را در گمراهى آشکارى مى‏ بینیم!»

این بحث ادامه دارد...
 
پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه یوسف، آیه 53.
[2]. همان، آیه 23.
[3]. همان، آیه34.  «فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ کَیْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ؛ پروردگارش دعاى او را اجابت کرد؛ و مکر آنان را از او بگردانید؛ چرا که او شنوا و داناست!»
[4]. ر.ک: هادی حسین خانی، پیشگیری از انحراف جنسی، انتشارات موسسه امام خمینی(ره)، ص 17-27.
[5]. سوره مبارکه یوسف، آیه 25.
[6]. ر.ک: خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ص 70.
[7]. سوره مبارکه یوسف، آیه 30.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.