تکنیک های قرآنی بازدارنده از انحرافات جنسی (بخش دوم)

رها و آزاد گذاشتن دروازه های چشم سرمنشأ و سرآغاز بسیاری از گناهان جنسی است، چشمان بی حیا و مریضی که بدون هیچ واهمه ای به هر تصویر و صحنه ی غیرمجازی نظر می اندازند، زمینه شهوت و تحریکات جنسی را در وجود خود تقویت می کنند.
شنبه، 4 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
تکنیک های قرآنی بازدارنده از انحرافات جنسی (بخش دوم)
یکی از موضوعات مهمی که برای مقاوم سازی تربیتی و فرهنگی جامعه مورد نیاز است، مسأله تربیت جنسی بر اساس موازین و آموزه های دینی است، متأسفانه در سال های اخیر فرهنگ های مهاجم با ترفند های متعددی در قالب اسنادی همچون 2030 سعی داشته اند به گونه ای خود را متولی برنامه های تربیتی قرار دهند، این در حالی است که آیین مقدس اسلام با داشتن با ارزش ترین منابع و راهکارهای تربیتی از هر گونه نسخه غربی و آمریکایی بی نیاز بوده است. در نوشتار قبلی سعی شده به قسمتی از تکنیک های طلایی و قرآنی  اشاره شود که رعایت و توجه آنها در تربیت دینی موجب پیشگیری از انحرافات جنسی می شود.
 

تکنیک های  قرآنی بازدارنده از انحرافات جنسی

در نوشتار قبلی به توضیح مختصری از این تکنیک ها پرداختیم و همچنین بیان شد که این موارد خود شامل اقسام مختلفی همچون سلبی و ایجابی است، در ادامه به این مطلب اشاره شد که تحمیل به نفس سلبی نیز خود به دو قسم گفتاری و رفتاری تقسیم می شود.
 

تکنیک تحمیل به نفس سلبی(گفتاری)

1-نرمش و فروتنی در گفتار با نامحرم ممنوع!
آیین مقدس اسلام با شناخت جامع ای از خصوصیات انسان و نیازهای او همواره سعی داشته است راه کارهایی را جلوی راه او قرار دهد که رعایت آن زمینه سعادت و خوشبختی انسان را در دنیا و آخرت فراهم نماید، از این رو در خصوص ارتباط با نامحرم محدودیت های اصولی را وضع کرده است، نرمش و فروتنی و عشوه گری در ارتباط کلامی با نامحرم به شدت موجب تهییج شهوت شده و زمینه نفوذ شیطان را فراهم می کند، از اینرو خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً؛[1] پس به گونه‏اى هوس‏انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!»

2-شوخی و مزاح با نامحرم ممنوع!
یکی از خطرناک ترین کارهایی که زمینه نفوذ شیطان را فراهم می کند راحت بودن با نامحرم و بیان شوخی و مزاح با آنان است، وارد شدن در میدان شوخی و مزاح و ... به واقع وضعیت هوشیاری و دفاعی افراد را تضعیف می کند و دیوارهای محکم حیا و عفت را ویران می کند و زمینه جدی انحراف جنسی را فراهم می کند، از اینرو یک شخص مسلمان مجاز نیست این چنین حریم های مهم بازدارنده را از پیش پای خود و دیگران بردارد، «وَ مَنْ فَاکَهَ امْرَأَةً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَةٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار؛[2]و هر کس با زنى نامحرم شوخى و مزاح و عشق بازى کند، به هر کلمه ‏اى که با او در دنیا گفتگو کرده هزار سال در آتش دوزخ او را زندانى کنند.»
رها و آزاد گذاشتن دروازه های چشم سرمنشأ و سرآغاز بسیاری از گناهان جنسی است، چشمان بی حیا و مریضی که بدون هیچ واهمه ای به هر تصویر و صحنه ی  غیرمجازی نظر می اندازند، زمینه شهوت و تحریکات جنسی را در وجود خود تقویت می کنند.

تکنیک تحمیل به نفس سلبی(رفتاری)

محققان علوم تربیتی در تبیین و توضیح تکنیک تحمیل به نفس سلبی(رفتاری) این چنین بیان داشته اند که «با وجود اشتیاق به انجام برخی رفتارها که باعث انحراف اخلاقی می شود خود را از ارتکاب آن اعمال بازدارد»[3] در ادامه به برخی از اقسام و زیر شاخه های آن اشاره خواهیم داشت.
 
1-جلب توجه نامحرم ممنوع!
یکی از عواملی که موجب بروز تحرکات جنسی و شهوانی می شود عشوه گری، خودنمایی و ظاهرسازی است. شاید برخی افراد در برخی جلوه گری های خیابانی این چنین ادعا کنند که ما بدون هیچ قصد و غرض خاصی خودآرایی و جلوه گری می کنیم، ولی این حرف موجب ممانعت از تحریک نفسانی دیگران نمی شود، چرا که رفتارهای زننده و معنا دار برداشت های معنا داری را به دنبال خواهد داشت، از این رو خدای متعال در قرآن کریم این چنین رفتارهای تحریک آمیز را محکم می کند: «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِن‏؛[4] و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد)» چه بسا ماهیت برخی خیابان گردی ها و دور دور زدن ها تنها و تنها به خاطر خودنمایی و جلب توجه کردن های نفسانی باشد، از این رو خدای متعال این چنین بیان می فرماید: «وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏؛[5] و در خانه‏هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید»
 
2-چشم چرانی و نگاه به نامحرم ممنوع!
رها و آزاد گذاشتن دروازه های چشم سرمنشأ و سرآغاز بسیار از گناهان جنسی است، چشمان بی حیا و مریضی که بدون هیچ واهمه ای به هر تصویر و صحنه ی  غیرمجازی نظر می اندازند، زمینه شهوت و تحریکات جنسی را در وجود خود تقویت می کنند، کما اینکه در منابع روایی نیز نقل شده است: «عبد اللَّه بن یحیاى کاهلى گوید: امام صادق (علیه السّلام) فرمود: چشم‏ اندازى و نگاه کردن بار دوّم در دل انسان تأثیر بدى باقى می گذارد که براى فریفتن شخص همان کافى است.»[6] از این رو خدای متعال در قرآن کریم به مردان و زنان به صراحت فرمان می دهد که از نظر بازی اجتناب کنند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛[7] به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند»» « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن‏؛[8] و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند.»، البته نباید از یاد برد که نظر بازی به نامحرم تنها مختص به اشخاص واقعی و صحنه های خارجی نیست، چرا که این نگاه حرام نیز در فضای مجازی و به تصاویر اینترنتی و ماهواره ای می تواند اثر مصموم خود را بر روح و جان انسان برجای بگذارد به طوری که کشنده تر و خطرناک تر از صحنه های واقعی باشد.
 
3-تماس فیزیکی با نامحرم ممنوع!
متأسفانه در برخی ارتباطات فامیلی مشاهده می شود که افراد نامحرم از هر گونه دست دادن و رو بوسی با نامحرم هیچ گونه ابایی ندارند، این در حالی است که در شریعت اسلامی هر گونه تماس فیزیکی با نامحرم حرام است، خواه این تماس فیزیکی در قالب دست دادن باشد، یا بوسیدن، و در آغوش گرفتن، هر چند که این موارد خود عین انحراف به حساب می آید، ولی از باب نیفتادن در گناهان خطرناک تر هم که شده باید از آن اجتناب کرد و زمینه تهیج شهوانی را در خود و دیگران فراهم نکرد.
 
تکنیک تحمیل به نفس ایجابی
بسیاری از راهکاری ایجابی که متون و منابع اسلامی در پیش روی مکلفین قرار داده تأثیر مستقیمی در پیشگیری از انحرافات شهوانی دارد، البته اگر این اعمال عبادی به طور صحیح و با تقویت روح عبادی انجام شود به طور قطع و یقین اثر مثبت خود را در تربیت جنسی افراد به دنبال خواهد داشت. بسیاری از اعمال و مناسک عبادی همچون نماز، روزه، رعایت پوشش و حجاب اسلامی مانع تهییج شهوانی می شود؛ کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ؛[9] و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند بازمى‏ دارد، و قطعاً یاد خدا بالاتر است، و خدا مى‏ داند چه مى ‏کنید.» 

و یا اینکه در خصوص کارکرد و اثر حجاب می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[10]اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است‏.»، علامه طباطبایی در ذیل قسمتی از آیه به نکته زیبایی اشاره کرده اند: «ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»- یعنى پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند نزدیک‏ تر است، در نتیجه وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمى ‏شوند، یعنى اهل فسق و فجور متعرض آنان نمى‏ گردند.»[11]
 
پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه نساء، آیه32.
[2]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص283.
[3]. ر.ک: هادی حسین خانی، روش های پیشگیری از انحراف جنسی، انتشارات موسسه امام خمینی(ره)، ص 34.
[4]. سوره مبارک نور، آیه 31.
[5]. سوره مبارک احزاب، آیه 33.  
[6]. وسائل الشیعة، ج‏20، ص192، «النَّظْرَةُ بَعْدَ النَّظْرَةِ تَزْرَعُ فِی الْقَلْبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَةً.»
[7]. سوره مبارک نور، آیه 30.
[8]. همان آیه 31.
[9]. سوره مبارک عنکبوت، آیه 45.
[10]. سوره مبارک احزاب، آیه 59.
[11]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏16، ص510.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط