بررسی علل کاهش و افزایش سرعت اینترنت مودم

مودم دستگاهی سخت افزاری برای دریافت و تبدیل داده های منتقل شده توسط روش های مختلف ارتباطی است. مودم داده هایی که از طرف شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) دریافت می کند را به داده هایی تبدیل می کند که می توانند توسط موبایل، لپ تاپ یا تجهیزات شبکه دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی علل کاهش و افزایش سرعت اینترنت مودم

دلایل کاهش سرعت اینترنت مودم چیست؟

در زمان های نه چندان دور؛ خطوط اینترنت به صورت سیگنالی وصل می شدند و کاربران باید لحظات را می شمردند تا یک صفحه از سایت باز شود.

اما اکنون با آمدن خطوط ADSL و پس از آن تکنولوژی مودم های خانگی و همراه، دیگر این موضوع دیده نشد.

دسترسی به اینترنت دیگر یک نیاز و ضرورت است و باوجود اینکه شرکت ها در ارائه خطوط اینترنت پرسرعت با هم در رقابت هستند، بازهم در زمان هایی که کم نیست! شاهد افت سرعت خطوط اینترنت می شویم.

چنانچه شما نیز یکی از کاربرانی هستید که با کاهش سرعت اینترنت مودم مواجه شده اید، ابتدا عوامل زیر را برای بررسی خطاهای احتمالی کاهش سرعت کنترل نمایید. با ما همراه باشید.
 
بررسی سخت افزار و تنظیمات روتر
ری‌استارت مودم یا روتر می‌تواند آسان‌ترین کاری باشد که هنگام مواجهه با یک اینترنت ضعیف باید انجام داد. اینترنت را خاموش کرده و بعد از چند ثانیه، مجددا آن را روشن کنید؛ اگر مشکل هم‌چنان پابرجا بود، موارد دیگر را بررسی کنید.
 
اتصال وای فای خود را چک کنید
نخستین چیزی که هنگام کاهش سرعت اینترنت مودم باید بررسی کنید، اتصال وای فای است.

در برخی از موارد همچون ضعیف بودن سیگنال اینترنت، لپ تاپ شما ممکن است به جای اتصال به مودم خانگی، به شبکه‌ های دیگر متصل شده باشد.

این حالت بیشتر زمانی رخ می‌ دهد که اتصال خودکار به اینترنت را فعال کرده باشید.
 
اپلیکیشن ها و پلاگین‌ های اضافی را غیر فعال کنید
تبلیغات و برنامه‌ها (خصوصا برنامه‌های پخش ویدیو) که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند، می‌ توانند بدون آنکه حتی متوجه شوید، پهنای باند اینترنت شما را مصرف کنند.

تمام نرم افزارهای اضافی در حال اجرا را ببندید و حتی نصب یک Ad Blocker (مسدودکننده تبلیغات) را هم در نظر بگیرید. این کار شاید مشکل را به صورت کامل حل نکند، اما موقتا سرعت اینترنت را افزایش خواهد داد.
 
ممکن است چیزی در حال دانلود باشد
دانلود هر چیزی به کاهش سرعت اینترنت منتهی می‌شود؛ خصوصا زمانی که مشغول دانلود فایل‌ها از طریق بیت تورنت هستید. کافی‌ست این ارتباطات را متوقف کنید تا شاهد افزایش سرعت باشید.
 
اشتراک را چک کنید
آیا شما برای یک اینترنت کند هزینه کرده‌اید یا سرعت ناگهان پایین آمده است؟

اگر اینترنت شما واقعا سرعت پایینی دارد، بهتر است به فکر تهیه سرویسی پرسرعت باشید؛ در غیر این صورت وارد سایت Speedtest.net شده و سرعت خود را آزمایش کنید.

اگر سرعت نمایش داده شده پایین‌ تر از چیزی بود که برای آن هزینه کرده‌ اید، آنگاه باید با پشتیبانی سرویس اینترنت خود تماس بگیرید. این موضوع معمولا یکی از عمده ترین دلایل کاهش سرعت اینترنت مودم است.

گام های بعدی بهبود وضعیت دسترسی شما به اینترنت است. شما باید راههای زیر را دنبال کنید تا دسترسی خود را به اینترنت بهینه سازی کنید.

اگر تمام مراحل عیب‌یابی ذکر شده را اجرا کردید و باز هم نتوانستید مشکل خود را برطرف کنید، باید روش دیگری را انتخاب نمایید. ممکن است مشکل از ارایه دهنده سرویس اینترنت شما باشد.
 

افزایش سرعت اینترنت مودم

 
بهینه‌ سازی مرورگر
بعد از بررسی دلایل کاهش سرعت اینترنت مودم های خانگی، حالا نوبت به ذکر چند نکته ساده برای افزایش سرعت است:

از مرورگرهایی مثل فایرفاکس که به شما اجازه نصب افزونه‌های مسدودکننده تبلیغات را می‌دهند، استفاده کنید. کروم نیز بدون نیاز به جاوا اسکریپت یا فلش، از حداقل حافظه استفاده می‌کند. Opera Turbo در مرورگر اپرا منحصرا برای اینترنت‌های کم‌سرعت طراحی شده و با استفاده از فناوری فشرد ه‌سازی ساخته شده است.

تمام زبانه‌ های باز که از آنها استفاده نمی‌ کنید را ببندید تا مانع رد و بدل شدن اطلاعات از طریق آنها و در نهایت، مصرف پهنای باند شوید.

اجازه دهید برخی اطلاعات در کش مرورگر ذخیره شوند. اگرچه این کار ردیابی شما توسط وب‌ سایت‌های مختلف را امکان‌ پذیر می‌ کند، اما تاثیر بسزایی در بارگذاری صفحات وب خواهد داشت و شاید با همین تغییر کوچک مشکل کاهش سرعت اینترنت مودم شما رفع شود. بعد از مرورگر، نوبت به بهینه‌ سازی مودم وایرلس می‌ رسد.
 
بهینه سازی مودم
برای رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت مودم تغییر محل روتر و قرار دادن آن در جایی که سیستم، امواج را به شکل بهتری دریافت کند، یکی از موارد مهمی است که کمتر کاربری به آن توجه می‌کند.

ممکن است امواج وایرلس شما از طریق کانالی یکسان با همسایه پخش شود؛ با استفاده از نرم افزارهایی مثل inSSIDer سعی کنید کانال دیگری را برای وای فای روتر انتخاب کنید.

تعداد دستگاه‌های وایرلس متصل به مودم را کاهش دهید. اتصال هم‌زمان چند نفر به یک شبکه به شکل قابل توجهی بر کاهش سرعت اینترنت موثر است.

به خاطر داشته باشید که اگر اینترنت توسط تمام دستگاه‌های موجود در خانه به اشتراک گذاشته شده است، بنابراین سایر دستگاه‌های موجود در شبکه شما می‌توانند سرعتش را کاهش دهند.
 

جمع بندی

در بررسی دلایل کاهش سرعت اینترنت مودم در گام اول باید به دنبال علت های کاهش سرعت اینترنت مودم باشید و پس از آن به مرحله افزایش سرعت اینترنت؛ بپردازید.

در مودم های متفاوت این موضوع شکل های مختلفی پیدا می کند. اما در هر حال عملکرد مشترکی بین همه وجود دارد.

اینکه شما ابتدا اتصالات را چک نمایید و پس از آن کنترل کنید که دستگاهی که به اینترنت متصل است در حال دانلود نباشد.

سیستم خود را بروزرسانی کنید و از باز نبودن برنامه های اضافی مطمئن شوید. موفق باشید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.