تأثیر طولانی مدت رسانه‌های جمعی: سازنده یا مخرب؟

چه به صورت مکتوب، از طریق پخش، یا گفتاری، رسانه جمعی یکی از دوررس‌ترین فُرم‌های ارتباطی است و به سرعت در حال تغییرِ روشی است که از آن طریق چیزها و کارها را می‌بینیم، انجام می‌دهیم، و درک می‌کنیم. در این مقاله، در مورد چگونگی تأثیر آن بر مردم در سراسر جهان صحبت خواهیم کرد.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
تأثیر طولانی مدت رسانه‌های جمعی: سازنده یا مخرب؟
جدا از تلگراف، رادیو، روزنامه، مجله و تلویزیون، اینترنت به یکی از ابزارهای ما برای جمع آوری و دسترسی به اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان تبدیل شده است. ما فعالیت‌های روزانه خود، سرگرمی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، ترتیب سفر و امور جاری را بر اساس اطلاعات دریافت شده از طریق کانال‌های مختلف برنامه ریزی می‌کنیم.
 
به این ترتیب، اگر ما خیلی به رسانه‌های گروهی تکیه کنیم، آنها چگونه می‌توانند در جامعه تأثیر بگذارند؟ قبل از پاسخ دادن به این سؤال، شاید این مقتضی باشد که به یک سؤال دیگر بپردازیم، و آن این که رسانه‌ی جمعی چیست؟ آمارها نشان می‌دهند که موارد اندکی وجود دارد که بیشتر از رسانه‌های جمعی می‌توانند بر ذهن انسان تأثیر بگذارند. توصیه‌های معلمان، والدین، ​​بستگان، دوستان و افرادی که روزانه با آنها در ارتباط هستیم ممکن است نشنیده گرفته شوند، اما رسانه‌ها همه را با طلسم نگه می‌دارند! در این مرحله، تعریف این مفهوم ضروری می‌شود.
 

درک رسانه‌های جمعی

رسانه جمعی ممکن است به عنوان هر شکلی از ارتباطات تعریف شود که از طریق اشکال مختلف ارتباطی در دسترس مردم قرار می گیرد. برای کانال‌های ارتباط جمعی نمی‌توان تعریفی ایستا ارائه داد زیرا تمام مدت در حال افزایش هستند. اما هر شکل ارتباطی که توسط انبوه مردم دیده و درک شود، می‌تواند به معنای ارتباط جمعی یا کانال‌های رسانه‌ای باشد.
 
رسانه‌های جمعی نوعی جذبه معنوی را در ذهن مردم نگه می‌دارند. به این دلیل است که ارتباطات به گونه‌ای طراحی شده است که برای بخش جمعیتی بزرگتری جذاب باشد. تست یک درایو بازاریابی ارتباطی موفق آن است که ببیند آیا مردم را وادار می‌کند که در مورد آن صحبت کنند یا خیر. اگر این کار را انجام دهد، نه تنها به این معنی است که درایو تبلیغاتی موفقیت آمیز بوده است، بلکه سازمان مسئول نیز از طریق کانال افواه در حال همگانی شدن است!
 

آیا تأثیر ماندگاری بر ما دارد؟

مشکل است که در مورد این واقعیت که رسانه‌های جمعی تأثیر وادار کننده‌ای بر ذهن انسان، به ویژه ذهن‌هایی که تأثیر پذیرند، دارند بحث کنیم. به عنوان مثال، تأثیر بیشتر آن بر فرزندان‌مان در مقایسه با بزرگسالان قابل درک است.
 
تأثیر بر جوانان
یک نیاز فزاینده در بین جوانان وجود دارد که به عنوان بخشی از یک گروه پذیرفته شوند، محبوب باشند، دوستانی از و روابطی با افراد از جنس مخالف داشته باشند. کارشناسان این نیاز را درک می‌کنند، و از این رو، آنها در تلویزیون، روزنامه‌ها یا وب سایت‌ها درمورد این که چگونه مردم می‌توانند با استفاده از یک محصول خاص محبوبیت بیشتری پیدا کنند، تبلیغ می‌کنند. اکثر تبلیغاتی که شما می‌بینید و به هدف جوانان می‌پردازد، عموماً در مورد "مقدار جالب" محصول و چگونگی رسیدن به "چیز" بعدی صحبت می‌کنند. و اگر بخواهید در بازی جلو بروید، خرید محصول کاملاً حیاتی است. جلوه بصری، و دیدن اتفاقاتی که در مقابل شما رخ می‌دهد و اثر برش کوتاهی از زندگی باعث می‌شود برخی محصولات نسبت به آنچه که تمایل دارند باورپذیرتر به نظر برسند.
 
با مؤثر بودن، آن را می‌توان روی جوانان استفاده کرد تا نگرانی‌های مبرم در کشور را به خانه بیاورند، دلواپسی‌هایی از جمله در مورد چاقی کودک، خطرات ناشی از الکل، روابط جنسی زودرس، اهمیت ورزش و تناسب اندام و غیره. اگر این کارها انجام شود، رسانه‌ها می‌توانند بر روی جوانان بهتر تأثیر بگذارند و در مقایسه با آنچه امروز ارسال می‌کنند پیام‌های مفیدتری را برای رشد جوانان ارسال کنند.
 
تأثیر بر بزرگسالان
مانند کودکان و نوجوانان، رسانه جمعی بر  بزرگسالان نیز تأثیر می‌گذارد، اگرچه شاید در همان مقیاس نباشد. بیشتر بزرگسالان با دید افلاطونی که از چیزها دارند در برابر وسوسه شدن با آنچه که تفریحات ​​ارائه می‌دهند، مقاومت می‌کنند. در حالی که معمولاً مردان سخت می‌توانند خود را در مقابل تمایلات جنسی نگاه دارند، موضوعات دیگری که مورد توجه آقایان قرار می‌گیرد، همچنین امنیت مالی و شیوه زندگی راحت و بدون دردسر است. رسانه‌ها همه را با طلسم نگه می‌دارند! از طرف دیگر، زنان به سمت محصولاتی وسوسه می‌شوند که مصونیت از پیر شدن را تضمین می‌کنند و نه فقط آنچه که نسل قبلی آن را "پیری مطبوع" می‌نامید. با این وجود هنوز می‌توان از رسانه جمعی به گونه‌ای سازنده برای آموزش به بزرگسالان در مورد اهمیت بیمه، آموزش مالی و چگونگی حفظ یک سبک زندگی سالم استفاده کرد.
 
همان طور که می‌توانید می‌بینید، رسانه جمعی از اهمیت بسیاری در جامعه ما برخوردار است، و در صورت استفاده سازنده از آن، می‌تواند عطیه‌ای بیش از زهرهای مهلکی باشد که این روزها مردم ارسال می‌کنند. از این گذشته، هر سکه دو رو دارد و این وظیفه ماست که روی صحیح را انتخاب کنیم و آن را به جلو ببریم!
 
در واقع رسانه‌های جمعی به زبان ساده واسطه‌ای با اشکال مختلف فناوری هستند برای ارتباط با مخاطبانی گسترده. امروز زندگی بدون حضور رسانه‌های جمعی غیرقابل تصور است. رسانه‌های جمعی نقش بسیار برجسته‌ای در زندگی ما دارند. این تنها واسطه‌ای است که ما را آگاه و متصل به جهان خارج می‌کند. با این حال، مطمئناً واسطه‌ای که از این تعداد زیاد برخوردار است، بر جامعه تأثیر می‌گذارد. تأثیرات بسته به چندین عامل می‌توانند مثبت یا منفی باشند.
 
روشن است که دسترسی گسترده‌ای که از طریق رسانه‌های جمعی ارائه می‌شود بی‌نظیر است و توانایی پوشش مخاطبان جهانی را دارد .امروزه هر نوع اطلاعات به راحتی در اینترنت در دسترس است. می توان از اینترنت برای شبکه‌های اجتماعی، به دست آوردن اطلاعات خاص یا عمومی، ارسال و دریافت ایمیل، انتشار محتوا و موارد دیگر استفاده کرد. این امر اینترنت را به یکی از بزرگترین اشکال رسانه های جمعی تبدیل کرده است.
 
رادیو، تلویزیون، موسیقی، و کتاب‌ها نیز منابع سرگرمی خوبی هستند. فرد می‌تواند وقت خود را صرف تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی، خواندن رمان و غیره کند. از رسانه‌های جمعی همچنین به هر شکلی برای آموزش مردم در مورد وقایع جهان استفاده می‌شود. علاوه بر این، آنها همچنین به افزایش آگاهی در مورد رویکرد‌های مختلف دولت، مقررات، سیاست، ورزش، تجارت و غیره کمک می‌کنند.
 
منبع: ارژون کلکارنی - OpinionFront


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما