آموزش قفل کردن کامپیوتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام کار با کامپیوتر مجبور به ترک سیستم خود شده باشید و نمی خواهید در این هنگام کامپیوتر خود را خاموش کنید و نگران این هستید که در این حین فردی پشت سیستم شما برود و به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کند،در این مقاله چند روش ساده برای قفل کردن کامپیوترتان معرفی میشود.
شنبه، 11 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش قفل کردن کامپیوتر

قفل کردن کامپیوتر با استفاده از میانبر صفحه کلید

سریع ترین و آسان ترین راه، معمولا بهترین راه برای همه است. با استفاده از یک میانبر ساده صفحه کلید، می توانید کامپیوتر خود را هنگامی که آن را ترک می کنید، قفل نمایید.

هر نسخه ای از ویندوز را که داشته باشید، می توانید با فشردن دکمه ویندوز همراه با L، به راحتی کامپیوتر خود را قفل کنید. این میانبر شما را به صفحه قفل می برد، و برای ورود به کامپیوتر باید دوباره رمز عبور خود را وارد کنید.

البته تنها زمانی کامپیوتر شما امن خواهد بود که برای آن یک رمز عبور تعیین کرده باشید. اگر تا کنون برای خود یک رمز عبور تعیین نکرده اید، همین حالا وقت انجام این کار فرا رسیده است.

به تنظیمات بروید و سپس وارد Accounts و Sign-in options شوید، و در قسمت Password یک رمز عبور تعیین کنید.

همچنین اگر می خواهید رمز عبور خود را تغییر دهید نیز می توانید از همین قسمت این کار را انجام دهید.
 

تعیین مهلت کوتاه مدت

استفاده از میانبر صفحه کلید عالی است، چرا که کامپیوتر شما را بلافاصله قفل می کند. اگر تاخیری در قفل کردن وجود نداشته باشد، هیچ کس نمی تواند در بازه زمانی پیش از قفل شدن کامپیوتر شما به آن دسترسی پیدا کند.

اما تعیین یک مهلت کوتاه برای قفل شدن کامپیوتر می تواند یک گزینه خوب برای مواقعی باشد که استفاده از میانبر صفحه کلید را فراموش می کنید.

برای انجام این کار در ویندوز 10، تنظیمات را باز کرده و در نوار جستجو عبارت Screensaver را جستجو کنید.

از میان نتایج گزینه Change screen saver را انتخاب کنید. از آن جایی که اسکرین سیورها در مانیتورهای مدرن کارآمد نیستند، برای استفاده از این روش مجبور به فعال کردن اسکرین سیور نیستید.

از لیست می توانید یک اسکرین سیور را انتخاب کنید، و سپس باید مدت زمان پیش از فعال شدن اسکرین سیور را تعیین نمایید.

اگر گزینه None را انتخاب کنید، کامپیوتر پس از سپری شدن مدت زمان انتخابی شما و بدون نشان دادن اسکرین سیور، قفل خواهد شد.

حتما قسمت On resume, display logon screen را فعال کنید تا کامپیوتر قفل شود.

هر چه مدت زمان بیشتری را انتخاب کنید، امنیت شما کمتر خواهد شد.

از سوی دیگر، تعیین مدت زمان کوتاه می تواند هنگامی که در حال کار با کامپیوتر هستید، برای شما باعث ایجاد مزاحمت گردد که اصلا خوشایند نیست.

به همین خاطر باید یک مدت زمان منطقی انتخاب کنید (مثلا 3 دقیقه).

در این صورت هر زمان که کامپیوتر خود را رها کنید، پس از چند دقیقه اسکرین سیور فعال می شود، و هر فردی که بخواهد به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد، باید رمز عبور شما را وارد کند.

همچنین برای امنیت بیشتر به تنظیمات و قسمت Accounts و سپس بهsign-in options بروید.

در قسمت Require sign-in حتما گزینه When PC wakes from sleep را انتخاب کنید، تا پس از روشن شدن کامپیوتر در حالت sleep، رمز عبور پرسیده شود.
 

استفاده از قفل پویای ویندوز 10

ویندوز 10 محصولی است که به صورت مداوم در حال تغییر می باشد، و آخرین به روز رسانی آن، بیشترین تغییرات اخیر را در این سیستم اعمال کرده است.

یکی از ویژگی های جدید ویندوز 10، قفل پویا یا Dynamic Lock است، که اگر از کامپیوتر خود دور شوید، به صورت خودکار آن را قفل خواهد کرد.

در ابتدا باید یک گوشی یا هر دستگاه دیگر را از طریق بلوتوث به کامپیوتر خود متصل کنید. سپس به تنظیمات، Accounts و Sign-in Options بروید.

اکنون باید قسمت Dynamic Lock را پیدا کرده و گزینهAllow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را فعال کنید.

با فعال کردن این گزینه، کامپیوتر شما پس از گذشت چند لحظه از قطع ارتباط بلوتوث با گوشی شما، به صورت خودکار قفل خواهد شد.

برای قفل کردن کامپیوتر از این روش، باید گوشی شما همواره همراه تان باشد، چرا که اگر آن را روی میز کنار کامپیوتر قرار دهید و ارتباط بلوتوث برقرار باشد، کامپیوتر قفل نخواهد شد.

هنوز هم استفاده از روش میانبر صفحه کلید، قابل اطمینان ترین راه برای قفل کردن کامپیوتر است، اما این که قفل شدن را وابسته به عدم حضور خود نمایید نیز روشی مناسب می باشد. علاوه بر این، این روش با قفل شدن های ناگهانی و تصادفی شما را اذیت نخواهد کرد.
 

استفاده از ابزارهای شخص ثالث برای قفل کردن کامپیوتر

هر جا که ویندوز کاستی داشته باشد، برنامه نویسان هوشمند نرم افزارهای بی نظیری می سازند. اگر هیچ یک از روش های بالا برای شما کارآمد نبود، می توانید از چند ابزار رایگان کمک بگیرید.
 
Bluelock
اگر هنوز هم از ویندوز های 7 یا 8.1 استفاده می کنید، بدون تغییر ویندوز به ویندوز 10 نیز می توانید با نرم افزار Bluelock از ویژگی قفل پویا استفاده نمایید.

این نرم افزار ابزاری ساده است که به شما اجازه می دهد برای قفل کردن کامپیوتر خود از یک دستگاه متصل با بلوتوث استفاده کنید.

تنها کافی است مدت زمان صبر پیش از قفل کردن کامپیوتر را مشخص کنید، و نرم افزار دقیقا مثل قفل پویا عمل خواهد کرد.
 
Predator
برای تجربه ای متفاوت، می توانید ویندوز را از طریق یک فلش USB قفل کنید. نرم افزارهایی مثل Predator تمامی کارها را به رایگان انجام می دهند.

کافی است یک فلش USB را به عنوان کلید باز کردن قفل سیستم تعیین کنید و کامپیوتر شما بدون آن عمل نخواهد کرد.

اگر خواستار امنیت بسیار زیاد برای کامپیوترتان هستید، این نرم افزار گزینه ای مناسب برای شما است.

فرآیند کار این نرم افزار را نمی توان از طریق Task Manager متوقف کرد، هنگامی که فردی رمز عبور اشتباه را وارد کند اخطار می دهد، و گزارشات امنیتی را نیز ضبط می نماید.

برای قفل کردن کامپیوتر از این طریق تنها کافی است فلش را از کامپیوتر جدا کنید، و همه چیز در سیستم قفل خواهد شد.
 
Lock My PC
اگر نمی خواهید از فلش استفاده کنید و همچنان خواستار گزینه های بیشتری برای قفل کردن کامپیوترتان هستید، نرم افزار Lock My PC را امتحان کنید.

این ابزار رایگان، با غیر فعال کردن موس و دیگر درایوها، به شما اجازه می دهد که صفحه قفل پیش فرض ویندوز (که دیگر مدیران می توانند وارد کامپیوتر شوند) را غیر فعال کنید.

این قفل را می توانید با کلیدهای منتخب خود فعال کنید، صفجه قفل را نمایش ندهید، و حتی در زمانی که صفحه قفل برای مدت زمانی آشکار است، یک کاربر را از سیستم خارج کنید.
 
قفل کردن کامپیوتر به پایان رسید!
برای قفل کردن کامپیوتر گزینه های زیادی دارید. روش میانبر صفحه کلید، روشی قابل اطمینان است، و تعیین یک مهلت کوتاه مدت، برای زمان هایی که قفل کردن را فراموش می کنید، کاربردی است.

اگر در مورد امنیت کامپیوتر خود بسیار سخت گیر هستید، می توانید از یک فلش یا یک نرم افزار پیشرفته تر برای در اختیار داشتن امکانات بیشتر استفاده نمایید. در این صورت دیگر هرگز نگران دسترسی بدون اجازه دیگران به کامپیوتر خود نخواهید بود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.