دلخراش‌ترین سوانح هوایی تاریخ کدامند؟

حوادث هوایی، چون سقوط و برخورد نیازی به تعریف و توضیح ندارند. در ادامه به همراه هم با ده مورد از وحشتناک‌ترین فجایع صنعت مسافربری هوایی آشنا می شویم.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلخراش‌ترین سوانح هوایی تاریخ کدامند؟

پان‌اِی‌ام ۱۷۳۶ و کی‌ال‌ام ۴۸۰۵

در تاریخ مارچ سال ۱۹۷۷ دو عدد هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در باند فرودگاه لوس رودئوس جزیره‌ی تنریف به هم برخورد می کنند. در این مرگبارترین تصادف هوایی تاریخ ۵۸۳ نفر جان خود را از دست داده و تنها ۶۱ نفر نجات پیدا کردند.


پرواز ۱۲۳ هواپیمایی ژاپن (ژاپن ایرلاینز)

در یکی از روز‌های ماه آگوست ۱۹۸۵ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس‌آر ژاپن ایرلاینز به شماره‌ی ۱۲۳ از مسیر توکیو به سمت اوزاکا در پرواز بوده است که به علت نقص فنی به کوه تاکاماگاهارا برخورد می کند. از ۵۲۴ سرنشین این هواپیما تنها ۴ نفر زنده ماندند و این سقوط مرگبار‌ترین سقوط در تاریخ صنعت هوایی دنیاست.


پرواز شماره‌ی ۷۶۳ عربستان سعودی و ۱۹۰۷ هواپیمایی قزاقستان

در روز دوازدهم نوامبر سال ۱۹۹۶ این دو هواپیما بر فراز سرزمین هندوستان به هم برخورد کردند و تمامی ۳۴۹ سرنشین این دو هواپیما در دم جان باختند. خطای خلبان علت این تصادف هوایی عنوان شد.


پرواز ۹۸۱ ترکیش ایرلاینز

در تاریخ سوم مارچ ۱۹۷۴ هواپیمای مدل مک‌دانل‌داگلاس دی‌سی ۱۰ این شرکت بزرگ هواپیمایی بیرون از پاریس سقوط می کند و تمامی ۳۴۶ سرنشین آن کشته می شوند. علت این حادثه حاصل نشدن اطمینان از بسته شدن در انبار هواپیما بوده که باز شدن و کنده شدن آن مجموعه‌ای از اتفاقات را رقم می زند که به سقوط هواپیما ختم می شوند.


پرواز ۱۶۳ سعودی

در ۱۹ آگوست ۱۹۸۰ کابین خلبان هواپیمای مسیر ریاض به جده آتش می گیرد و خلبان به خوبی مسیر رفته را بازمی گردد و در فرودگاه پهلو می گیرد، اما تخلیه‌ی اضطراری هواپیما به علت نمایان نبودن شعله‌های آتش از بیرون هواپیما و عدم دریافت حس اضطرار از سمت مسئولان فرودگاه انجام نمی گیرد و وقت تلف شده و تقریبا سی دقیقه پس از نشستن در فرودگاه هواپیما شعله می گیرد و تمامی ۳۰۱ سرنشین آن را به کام مرگ می کشاند.


نیروی هوایی ایران

در تاریخ نوزدهم فوریه‌ی ۲۰۰۳ یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ نیروی هوایی ایران در منطقه‌ای کوهستانی نزدیک به کرمان سقوط کرده و زندگی ۲۷۶ نفر را به پایان می رساند. علت این حادثه خطای خلبان در شرایط بدی جوی اعلام شده است.


پرواز ۱۹۱ هواپیمایی آمریکا

در ۲۵ می‌سال ۱۹۷۹ پروازی که از شیکاگو به سمت لوس‌آنجلس در پرواز بود تنها لحظاتی پس از خروج به زمین برخورد می کند. علت حادثه جداشدن موتور این مک‌دانل‌داگلاس دی‌سی ۱۰ بود. ۲۷۱ سرنشین این پرواز و دو نفر دیگر در این سانحه جان خود را از دست می دهند.


پرواز ۵۸۷ هواپیمایی آمریکا

در روز دوازدهم نوامبر سال ۲۰۰۱ یک فروند ایرباس از فرودگاه جان‌اف‌کندی به سمت جمهوری دومینیکن به پرواز در می‌آید. دیری نمی پاید که این ایرباس مدل ای‌۳۰۰ سقوط می کند. سقوط در منطقه‌ی مسکونی کویینز نیویورک اتفاق می‌افتد. در این سانحه ۲۶۰ سرنشین هواپیما به همراه پنج شهروند دیگر در دم کشته می شوند. علت حادثه اشتباه کمک‌خلبان در جهت‌گیری مناسب اعلام شد.


پرواز ۱۴۰ هواپیمایی چین

۲۶ آپریل ۱۹۹۴ روزیست که یک فروند ایرباس ای‌۳۰۰ مسیر تایپه در تایوان تا ناگویای ژاپن را می پیماید، اما قبل از ورود به فرودگاه مقصد سقوط می کند. این حادثه پس از آن رخ می دهد که کمک خلبان هنگام نشستن به اشتباه هواپیما را در حالت تیک‌آف قرار می دهد و باعث سقوط هواپیما می شود. ۲۶۴ نفر در این حادثه جان می سپارند و تنها هفت نفر زنده می‌مانند.


پرواز ۲۱۲۰ هواپیمایی نیجریه

در تاریخ یازدهم جولای ۱۹۹۱ یک فروند هواپیمای داگلاس دی‌سی ۸ از جده در عربستان به سوکوتوی نیجریه در پرواز بوده که مدت کوتاهی پس از برخاستن از زمین سقوط می کند. تمامی ۲۶۱ سرنشین آن کشته می شوند. علت حادثه آتش گرفتن چرخ هواپیما به علت گرمای بیش از حد هوای عربستان اعلام شده است.


منبع: سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط