چگونه در صورت مفقود شدن کارت بانکی آن را مسدود کنیم؟

در صورتی که کارت عابربانک مفقود شده و یا سرقت شود، باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به مسدود کردن کارت بانکی یا به اصطلاح سوزاندن کارت بانکی کرد. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌شود.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه در صورت مفقود شدن کارت بانکی آن را مسدود کنیم؟

مسدود کردن کارت بانکی

شاید با خود تصور کنید که کارت بانکی بدون در اختیار داشتن رمز آن، بلا استفاده خواهد بود و سودجویان یا سارقین نمی توانند از آن استفاده ای ببرند، اما تصور شما اشتباه بوده و این کارت ها می تواند در زمینه های مختلفی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

یکی از شایع ترین روش های سو استفاده از کارت های بانکی مفقودی و سرقتی، انجام کلاهبرداری ها مختلف با استفاده از آن ها است که باعث می شود برای مالک کارت بانکی، دردسر هایی ایجاد شود.

از طرف دیگر، امکان حدس رمز عبور و خالی کردن حساب بانکی نیز وجود دارد که معمولا در کارت هایی که رمز عبور ساده ای دارند، اتفاق می افتد و به این ترتیب حساب مالک کارت، مورد سرقت قرار می گیرد. این مشکلات باعث می شود تا مسدود کردن کارت بانکی پس از سرقت یا گم شدن، به یکی از اولویت ها تبدیل شود که در زیر روش هایی را برای این عمل معرفی نموده ایم.
 
استفاده از دستگاه خودپرداز
یکی از ساده ترین روش های مسدود کردن کارت بانکی و سوزاندن آن، استفاده از دستگاه های خودپرداز یا همان عابر بانک ها است.

برای مسدود سازی کارت خود به این روش، تنها کافی است که به اولین خودپرداز بانک کارت خود مراجعه کرده و مراحل مسدود سازی کارت را انجام دهید.

دقت داشته باشید که خودپرداز مربوطه باید متعلق به بانکی باشد که کارت شما را صادر کرده است و نمی توان از خودپردازهای شتابی برای این کار استفاده نمود.

برای این منظور به ترتیب زیر عمل می کنیم

پس از مراجعه به دستگاه ATM دکمه سبز رنگ “ثبت” را فشار دهید.

پس از ظاهر شدن منو در صفحه نمایش، گزینه “مسدود کردن کارت” را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی از شما، شماره کارت درخواست می شود که باید آن را از حفظ داشته باشید.

در مرحله آخر نیز رمز 4 رقمی کارت خود را وارد کنید و سپس دکمه “ثبت” را فشار دهید.

با انجام مراحل بالا، کارت شما در همان لحظه مسدود شده و دیگر نمی توان از آن استفاده نمود.

پس از مسدود سازی، حال می توانید در ساعات اداری به بانک مراجعه کرده و درخواست صدور مجدد کارت را داشته باشید تا بتوانید به موجودی حساب خود، دسترسی دوباره پیدا کنید.

یکی از سریع ترین روش های مسدود سازی کارت بانکی مراجعه به خودپرداز است.
 
استفاده از وب سایت اینترنتی بانک
بسیاری از بانک ها نیز خدمات خود را در قالب اینترنت نیز ارائه می دهند.

خدماتی مثل دریافت شماره شبا که در گذشته در رابطه با آن صحبت نموده بودیم و همچنین این خدمات گاها شامل مسدود کردن کارت بانکی نیز می شود.

برای این منظور کافی است به وب سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و از میان خدمات بانک، گزینه مسدود سازی کارت را انتخاب کنید.

پس از وارد شدن به صفحه مسدود سازی، کافی است شماره کارت و رمز دوم کارت را وارد کنید و سپس گزینه “ثبت” را انتخاب کنید تا کارت بانکی شما به سرعت مسدود شده و امکان سرقت از آن فراهم نباشد.

این روش برخلاف روش خودپرداز، نیاز به داشتن رمز دوم دارد که در کارت هایی که رمز دوم برای آن ها فعال نشده است، غیر قابل استفاده خواهد بود.

اینترنت بانک، یکی از ساده ترین روش های مسدود کردن کارت بانکی است.
 
استفاده از شعب مختلف بانک
یکی دیگر از روش های سنتی مسدود سازی و سوزاندن کارت بانکی، مراجعه به شعب مختلف بانکی است که در آن حساب دارید.

شما می توانید در ساعات کاری به بانک مراجعه کرده و درخواست مسدودی و صدور مجدد کارت خود را به صورت همزمان داشته باشید تا کارت مفقودی شما پس از مسدود شدن، دوباره با شماره ای جدید، برایتان فعال گردد.

این روش نیازمند وقت بیشتری می باشد اما چون در روش های قبلی نیز برای صدور مجدد کارت نیاز به حضور در بانک می باشد، بهر حال لازم است که در بانک حضور پیدا کنید و همین موضوع می تواند یکی از دلایل اصلی استفاده از این روش نیز محسوب شود.

همچنین برای آن دسته از افرادی که شماره کارت بانکی خود را از حفظ ندارند، این روش، تنها روش مسدود سازی کارت بانکی آن ها خواهد بود و باید با داشتن کارت شناسایی به بانک مراجعه کنند.

در شرایطی که شماره کارت خود را حفظ نیستید، باید به شعبه بانک مراجعه حضوری داشته باشید.
 
استفاده از تلفن بانک
تلفن بانک برخی از بانک های کشور نیز قابلیت مسدود کردن کارت بانکی را دارند.

برای این منظور تنها کافی است با شماره تلفن بانک مورد نظر خود تماس گرفته و سپس وارد بخش خدمات کارت شده و در نهایت گزینه مسدود سازی کارت را انتخاب کنید.

در این روش نیز نیاز است که شماره کارت خود را از حفظ داشته باشید و با وارد کردن آن، مسدود سازی کارت را درخواست نمایید.

بسته به سیاست بانک نیز ممکن است از شما شماره رمز دوم و یا رمز 4 رقمی کارت خواسته شود.

تلفن بانک برخی از بانک ها نیز خدمات غیر فعال سازی کارت را ارائه می دهند.
 
استفاده از موبایل بانک
اپلیکیشن های مخصوص بانک ها نیز معمولا دارای گزینه ای برای مسدود کردن کارت بانکی می باشند.

این اپلیکیشن ها که توسط خود بانک ها طراحی می شوند، خدمات زیادی را به مشتری ارائه می دهند که از جمله آن ها می توان به خدمات پرداخت قبوض و یا مسدود سازی کارت نیز اشاره داشت.

برای این منظور تنها کافی است به بخش خدمات کارت بانکی خود در اپلیکیشن مراجعه کرده و سپس گزینه مسدود سازی کارت را انتخاب کنید.

برای مسدود سازی با استفاده از این روش، شما باید شماره کارت بانکی خود را از حفظ داشته باشید و علاوه بر این، رمز دوم کارت شما نیز فعال شده و در دسترس قرار داشته باشد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.