منظور ازپاک کردن کش برنامه ها در اندروید چیست؟

ذخیره کردن اطلاعات در حافظه کش و همچنین ذخیره دیتا برنامه‌ها توسط سیستم عامل اندروید امری خوشایند است، اما در برخی از شرایط این موضوع ممکن است مشکل‌ساز شود.در این مقاله با نحوه پاک کردن کش و دیتا آشنا شوید.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور ازپاک کردن کش برنامه ها در اندروید چیست؟

پاک کردن کش برنامه ها به چه معناست؟

کش در حقیقت حافظه ذخیره سازی موقت دستگاه است که نوع خاصی از داده ها را ذخیره می نماید. هدف از این کار افزایش سرعت گوشی و تسریع در انجام عملیات ها می باشد.

تاکنون توجه کرده اید پس از ری استارت گوشی خود و باز کردن برنامه دوربین، اجرا شدن آن کمی زمان می برد در حالی که دفعات بعدی به مراتب این روند سریع تر خواهد بود؛ این اجراهای سریعتر به لطف حافظه کش می باشد.

همچنین شاید متوجه بارگذاری سریع صفحاب وب نیز در دفعات دوم و سوم شده باشید که در این مورد نیز دلیل ذخیره سازی برخی تصاویر و فایل ها در حافظه کش است.

معمولا نیازی به مدیریت دستی حافظه کش نیست چرا که سیستم عامل اندروید توانایی انجام این کار را خواهد داشت ولی با این وجود اگر اپلیکیشنی در اجرا دچار مشکل شد یا با ارور Stopped Working مواجه شدید، پاک کردن دستی آن نیز خالی از لطف نیست.

به منوی تنظیمات رفته سپس قسمت Storage را انتخاب نموده و با یک ضربه روی Cached data حافظه کش را پاکسازی نمایید.

هنگامی که اقدام به پاک کردن کش برنامه ها می کنید، در واقع تمامی فایل های ذخیره موقت آنها را حذف می نمایید. البته می بایست به این نکته نیز توجه داشته باشید که این کار تضمینی همیشگی برای رفع مشکلات نیست و حتی باید انتظار طولانی تری برای اولین اجرای اپلیکیشن ها پس از پاک کردن کش داشته بکشید.
 

پاک کردن دیتا برنامه ها به چه معناست؟

پاک کردن دیتا در واقع عملکردی شدیدتر در مقابل پاک کردن کش می باشد چرا که با این عمل تمامی اطلاعات ذخیره شده توسط یک اپلیکیشن حذف شده و پس از اجرای آن، برنامه از صفر شروع می شود.

به عنوان مثال اگر چند مرحله از یک بازی را در گوشی خود طی کرده باشید، پاک کردن کش هیچ آسیبی به اطلاعات ذخیره شده و لول شما در بازی نمی زند اما درصورتی که از کلیر دیتا استفاده نمایید، بازی کاملا از نو آغاز خواهد شد.

کلیر دیتا تمامی اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده یک اپلیکیشن را پاک می کند.
 

چه زمان باید از پاک کردن کش و دیتا استفاده نمود؟

شرایطی وجود دارد که شاید در مواجه با آنها لازم باشد از پاک کردن کش و دیتا استفاده نمایید.

به منظور آزاد کردن فضای حافظه داخلی گوشی – چرا که برخی اپلیکیشن ها می توانند تا چندین گیگابایت دیتای بدون استفاده در گوشی شما ذخیره کنند که در اینجا می بایست از کلیر کش استفاده نمایید.

زمانی که اپلیکیشن دچار باگ شده و عملکرد اجرایی درستی ندارد. در این حالت می بایست از کلیر دیتا به منظور صفر کردن اطلاعات و رفع مشکل، استفاده نمایید.
 

پاک کردن کش و دیتا چگونه انجام می شود؟

پیشنهاد می کنیم به منظور عدم اشغال فضای حافظه داخلی و کندی گوشی هر چند وقت یک بار این عمل را به صورت تک به تک روی برنامه های نصب شده انجام دهید :

به منوی تنظیمات بروید.

بر روی گزینه برتامه ها (Apps) کلیک نمایید.

حال از درون لیست برنامه ای که بیشترین فضا را اشغال نموده، انتخاب کنید.

بر روی گزینه Clear Cache لمس کنید.

(اگر نسخه اندروید دستگاه شما 6 به بالا است، ابتدا می بایست به قسمت Storage  رفته و سپس روی کلیر دیتا کلیک کنید.

جهت انجام کلیر دیتا نیز می توانید به سادگی بجای Clear Cache گزینه Clear Data را انتخاب کنید.

با تمامی این تفاسیر اگر فکر می کنید پاکسازی کش برنامه بصورت تک به تک برای شما کمی مشکل است و یا نمی دانید کدام یک از اپلیکیشن ها فضای کش زیادی را اشغال نموده می توانید طبق روش زیر به راحتی با یک ضربه تمامی حافظه کش خود را پاک نمایید :

به منوی تنظیمات بروید.

گزینه Storage را انتخاب کرده سپس روی Cached Data کلیک نمایید.

پیغامی به منظور تایید عملیات برای شما نمایش داده شده و پس از تایید تمامی حافظه کش شما به طور کامل پاک می شود.
 
یک نکته مهم
هیچ کلمه بهتر یا بدتری در مقایسه دو عملیات پاک کردن کش و دیتا وجود ندارد، چرا که هر دو عملیات برای موارد مخصوص به خود کاربرد دارند.

اما نکته قابل توجه و مهم این است که اولین قدم شما به منظور رفع مشکل یک اپلیکیشن می بایست پاک کردن کش باشد.

سپس اگر با انجام این کار همچنان مشکل باقی بود، اکنون وقت پاکسازی دیتای برنامه و به اصطلاح صفر کردن اطلاعات آن است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.