راهکارهایی برای درمان خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج ایجاد شده در فصل های سرد سال است که می توان با تغییرات برنامه غذایی و استفاده از چند ماسک طبیعی آن را برطرف کرد. با ما همراه باشد تا راهکارهایی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای درمان خشکی پوست

درمان مناسب خشکی پوست در زمستان

نوع پوست افراد با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر در مواجهه با هوای سرد، بهترین دفاع و ترمیم پوستی شما، بستگی به نوع پوست، سبک زندگی، عادت ها، و حتی رنگ پوست شما دارد.

از کک و مک گرفته تا پوسته پوسته شدن پوست، به ویژگی های معمول پوست در فصل سرد زمستان نگاهی انداختیم، و برای درمان مناسب این ویژگی ها از متخصصان کمک گرفتیم.

با راهکارهایی که در ادامه بیان می کنیم می توانید در تمام فصول سال از داشتن پوستی نرم و قوی بهره مند باشید.
 
پوست روشن
افرادی که پوست روشن دارند، دارای پیگمنت کمتر و محافظت طبیعی کمتر در برابر اشعه های ماوراء بنفش خورشید هستند.

زدن ضد آفتاب برای هر نوع پوستی، علاوه بر تابستان در زمستان و هوای سرد نیز ضروری است.

کریس آدیگون، استادیار بالینی می گوید

در زمستان هم پوست صورت شما در معرض خطر است، و نور خورشید همچون تابستان، می تواند پوست شما را تخریب کند.

تمام افراد می توانند در طول سال از مرطوب کننده هایی که دارای ضد آفتاب هستند استفاده کنند، اما استفاده از آن ها برای پوست های روشن بسیار ضروری است.

ضد آفتاب زدن تنها برای جلوگیری از سرطان پوست مفید نیست. بلکه یک تحقیق در استرالیا نشان داد که افرادی که برای پنج سال هر روز از ضد آفتاب استفاده می کردند، چین و چروک های کمتری، نسبت به افرادی که کمتر از ضد آفتاب استفاده می کردند، داشتند.
 
پوست دارای کک و مک
موارد بالا برای پوست های دارای کک و مک نیز صادق است.

دگتر آدیگون می گوید

کک و مک اساسا تلاش بدن برای محافظت از خودش در برابر آسیب های قبلی ناشی از اشعه های ماورا بنفش است.

کک و مک ها هیچ سودی برای پوست ندارند، و اگر باز هم بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، احتمال افزایش آن ها بیشتر می شود.

احتمالا شاهد محو شدن کک و مک ها در زمستان و پر رنگ تر شدن آن ها در تابستان و هنگامی که بیشتر زیر نور خورشید هستید، باشید، اما نباید به این دلیل در زمستان دست از استفاده از ضد آفتاب بردارید.
 
پوست زیتونی یا تیره
پیگمنت بیشتر در پوست می تواند به معنای محافظت بیشتر در برابر خورشید باشد، اما همچنین می تواند شما را در با خطر زخم شدن طولانی مدت پوست، به دلیل تحریکات پوستی مثل آکنه و خشکی پوست مخصوصا در زمستان رو به رو کند.

گری گلدنبرگ، استادیار پوست می گوید

به این حالت هیپرپیگمنتاسیون (تیرگی پوست) پس از التهاب می گوییم، و در پوست های تیره، ممکن است برای ماه ها یا حتی بیشتر به طول بیانجامد.

دلیل اصلی مراجعه مردم به متخصص پوست در زمستان نیز همین است، آن ها نگران بافت یا خشکی پوست خود نیستند، بلکه بیشتر نگرانی آن ها برای ظاهر پوستشان است.

استفاده از کرم های سفید کننده می تواند به محو شدن سریع تر لکه های تیره بزرگ و برجسته کمک کند، اما همیشه بهترین راه، پیشگیری است.

مرطوب کردن روزانه پوست با لایه های ضخیم از کرم مرطوب کننده، می تواند ناراحتی و خشکی پوست در زمستان را کاهش داده و ظاهری نرم و صاف به آن ببخشد.
 
پوست خشک
دکتر آدیگون در مورد این نوع از پوست ها می گوید

اگر در تابستان از لوسیون مرطوب کننده سبک برای خشکی پوست استفاده می کنید، در زمستان به سراغ کرم ها یا پماد های سنگین تر بروید.

از مرطوب کننده های کاسه ای یا تیوبی استفاده کنید، چرا که مرطوب کننده های پمپی معمولا با آب یا الکل رقیق می شوند و همین مورد باعث کاهش توانایی جذب رطوبت می شود.

دکتر گلدنبرگ می گوید

بعد از هر استحمام یا شستن صورت، هنگامی که هنوز صورت مرطوب است از مرطوب کننده استفاده کنید.

در حمام از آب ولرم استفاده کنید، چرا که آب داغ می تواند پوست را اذیت کند، تا جایی که می توانید زمان استحمام را کوتاه کنید، و از صابون ها و پاک کننده های ملایم و بدون عطر استفاده نمایید.

دکتر آدیگون پیشنهاد می کند که

از لیف زدن پرهیز کنید! تنها جاهایی که نیاز به صابون دارند، زیر بغل ها و کشاله های ران شماست، نیازی نیست که تمام بدنتان را با صابون بسابید! این کار تنها چربی های طبیعی پوست تان را از بین می برد.
 
پوست دارای پوسته پوسته
آفتاب سوختگی، باد سوختگی، یا خشکی های شدید پوست، حتی با وجود استفاده دائمی از مرطوب کننده، می تواند باعث ترک خوردن و پوسته پوسته شدن پوست شما شود.

برای برداشتن این لایه رویی پوست، از یک شوینده لایه بردار با اسید سیتریک استفاده کنید (لایه بردارهای شیمیایی، کمتر از لایه بردارهای فیزیکی، مثل دانه های سفت و خراش دهنده، پوست را اذیت می کنند).

اگر در طول زمستان خشکی پوست شما دائمی است، یک یا دو بار در هفته عملیات لایه برداری را انجام دهید.
 
پوست مختلط
دکتر آدیگون می گوید

این گروه چالش برانگیزترین گروه پوستی در زمستان هستند. در فصل زمستان پوست نواحی معمولی آن ها دچار خشکی شده، و پوست نواحی چرب آن ها معمولی می شود، و آن ها مجبورند با این نواحی به صورت متفاوت برخورد کنند.

آدیگون توصیه می کند که این افراد، از یک مرطوب کننده سبک برای ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه)، و از یک مرطوب کننده سنگین تر برای نواحی خشک تر مثل گونه ها، دور چشم ها، و لب ها استفاده کنند.

حتی برای نواحی خشک می توان از پماد هایی مثل وازلین استفاده کرد، که به جذب مرطوب کننده کمک می کنند، و یک لایه محافظ در برابر سرما و خشکی ایجاد می کند.

اگر احساس چربی زیادی به پوست شما می دهد، می توانید به جای صبح، شب ها از آن استفاده کنید.
 
لب های خشک
خشکی پوست در زمستان تنها در گونه ها اتفاق نمی افتد، بلکه باعث خشکی و ترک خوردن لب ها نیز می شود.

یک بالم لب با کره کاکائو، ویتامین های آ و ای، موم زنبور عسل، وازلین یا دایمیتیکون، به نرم کردن و ترمیم پوست خشک لب کمک می کنند.

برای تاثیرگذاری بیشتر این موارد می توانید پیش از استفاده از آن ها، لب هایتان را با آب سرد مرطوب کنید.

مارینا پردو، موسس Spatique Medical Spa، می گوید

این کار لایه بالایی پوست را نفوذ پذیر تر کرده و به جب بهتر رطوبت کمک می کند.

یک ماسک صورت مرطوب کننده (که دارای نمک دریا باشد) می تواند پوسته پوسته های لب را برطرف کرده و لب های شما را نرم و صاف کند.
 
پوست چرب
دکتر گلدنبرگ در مورد افرادی با پوست چرب می گوید

افرادی که پوست چرب دارند، در زمستان کمی احساس راحتی خواهند کرد، اما به این معنی نیست که می توانند روتین مراقبت از پوست خود را فراموش کنند.

اگر معمولا از تونر برای پاک کردن چربی پوستتان استفاده می کنید، در زمستان احتمالا نیازی به استفاده از آن نخواهید داشت.

اما اگر حتی در تابستان از مرطوب کننده استفاده نمی کنید، بسیار خوب است که هنگام کاهش دما و رطوبت، استفاده از آن را در روتین روزانه خود قرار دهید.

دکتر گلدنبرگ برای پوست چرب، استفاده از مرطوب کننده های سبک را پیشنهاد می کند، و همچنین می گوید که بهتر است از آن ها پس از استحمام استفاده شود.
 
پوست بسیار حساس
پوست های حساس به آسانی در طول ماه های سرد و خشک سال، ملتهب می شوند، و باعث ایجاد گونه های سرخ در صورتی تیره تر، و نقطه های تیره رنگ طولانی مدت در پوست می شوند.

برای این که پوست شما صاف و نرم بماند، از محصولاتی استفاده کنید که بدون رنگ و عطر باشند (نه تنها شوینده های بدن و صورت، بلکه مواد شوینده و نرم کننده های لباس).

باید یک شوینده صورت غیر صابونی و غیر فومی پیدا کنید، که چربی طبیعی صورتتان را از بین نبرد.

اگر پوست شما بسیار خشک و حساس است، به جای پاک کردن شوینده با آب، آن را با یک دستمال یا پارچه نرم از صورت خود پاک کنید.
 
پوست مستعد آکنه
دکتر گلدنبرگ در مورد بیمارانی که پوستی مستعد جوش و آکنه دارند می گوید

در این بیماران، باید تعادل حفظ شود. با درمان آکنه ممکن است پوست دچار خشکی شود، بنابراین همزمان با درمان باید پوست رطوبت رسانی نیز بشود.

او یک شوینده صورت ملایم و غیر فومی و سبک، و یک مرطوب کننده غیر کمدوژنیک که باعث مسدود شدن منافذ نشود را پیشنهاد می کند.

اگر برای مقابله با آکنه از محصولات رتینوئید استفاده می کنید، استفاده هر روزه از آن ها در فصل زمستان میتواند آزار دهنده و باعث خشکی پیش از حد پوست شود.

بنابراین به جای استفاده مستقیم آن بر روی صورت، مقدار کمی از آن را با مرطوب کننده صورت خود مخلوط کنید.

اگر هنوز هم باعث آزردگی پوست شما می شود، تا رسیدن بهار در هفته دو یا سه بار از آن استفاده کنید.

در این صورت می توانید بدون خشک شدن پوست، از مزایای نرم کنندگی پوست آن ها بهره ببرید.
 
پوست دارای اگزما یا پسوریازیس
در زمستان که مرطوب نگه داشتن پوست دشوار می شود، شرایطی مثل اگزما و پسوریازیس خودشان را بیشتر نشان می دهند.

دکتر گلدنبرگ می گوید

در این فصل استحمام را کوتاه و با آب ولرم انجام دهید، و به جای کشیدن حوله روی بدن، با ضربه زدن آرام بدنتان را خشک کنید. استفاده از مرطوب کننده بلافاصله پس از استحمام ضروری است.

با استفاده زیاد از کرم های هیدروکورتیزون یا گرفتن نسخه ای قوی تر از متخصص پوست، می توانید این بیماری ها را درمان کنید.

متخصصان پیشنهاد می کنند که استرس خود را کاهش دهید و واکسن آنفولانزا تزریق کنید، چرا که این شرایط می تواند مربوط به عملکرد ایمنی بدن باشد.

بر اساس یک تحقیق در سال 2001، توانایی حفظ آب در بدن، با افزایش استرس کاهش میابد. برای کاهش استرس می توانید از دمنوش های کاهش استرس استفاده نمایید.

کمبود نور آفتاب در زمستان می تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس شود. در شرایط وخیم، انجام دادن فتوتراپی با اشعه ماورابنفش، دو یا سه بار در هفته، می تواند کمک کند.
 
گذران زمان زیاد در فضای باز
دوندگان، اسکی بازان، و افراد دیگری که ساعات زیادی را در فضای باز سپری می کنند، ممکن است دچار تاثیرات منفی هوای سرد و خشن بر پوستشان شوند.

دکتر گلدنبرگ می گوید

این افراد پیش از بیرون رفتن از خانه بهتر است از محصولات مراقبتی مثل وازلین بر پوستشان استفاده کنند.

ضرورت استفاده از این محصولات بر گونه ها و لب ها واضح است، اما استفاده از آن ها در خارج و داخل سوراخ های بینی نیز نباید فراموش شود. این کار باعث مرطوب نگه داشتن راه تنفس می شود.

دکتر آدیگون می گوید

استفاده از یک ضدآفتاب قوی نیز بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که در ارتفاعات بالاتر هستید که هوا نازک تر و اشعه های ماورا بنفش قوی تر هستند.

یا هنگامی که توسط برف ها محاصره شده اید، که نور خورشید را بر صورت شما بازتاب می دهد.
 
گذران زمان زیاد در فضای بسته
سیستم های گرمایشی، مقدار زیادی از رطوبت طبیعی هوا را از بین می برند، بنابراین اگر از خانه خارج نشوید نیز، ممکن است در معرض خطر خشکی پوست در زمستان قرار بگیرید.

میشل تارباکس، استادیار متخصص پوست می گوید

استفاده از دستگاه های مرطوب کننده در خانه یا دفتر کارتان می تواند تاثیر گذار باشد، اما حواستان باید به زمان تعویض فیلترهای آن نیز باشد، و در آن به جای استفاده از آب شیر، از آب مقطر استفاده کنید.

در طول روز آب زیاد بخورید تا اثر قهوه هایی که احتمالا در طول روز می خورید را خنثی کند. چرا که قهوه می تواند آب بدن شما را کم کرده و موجب ایجاد خشکی پوست در زمستان شود.
 
بعد از 50 سالگی
حتی اگر تا به حال پوست خشکی نداشته اید، احتمالا با بالا رفتن سن آن را تجربه خواهید کرد.

دکتر آدیگون می گوید

غدد سباسه که وظیفه تولید چربی در بدن را دارند، معمولا بعد از میان سالی کمتر کار می کنند. اما معمولا ما نحوه استحمام خود را با این تغییرات سازگار نمی کنیم.

ما به شستن و سابیدن بدن خود از سر تا پا ادامه می دهیم، و به همین دلیل بیماران زیادی را مشاهده می کنم که در 60 یا 70 سالگی برای اولین بار در عمرشان دچار خشکی شدید پوست یا اگزما می شوند.

اگر دچار خشکی یا خارش مقطعی پوست شدید، شوینده بدن و صورت خود را با یک شوینده ملایم تعویض کرده، و بعد از استحمام یا شستن صورت، از سر تا پایتان را با یک مرطوب کننده کرمی مرطوب کنید.

از محصولات ضد پیری که دارای نرم کننده های رتینوئیدی یا آلفا هیدروکسی اسید هستند استفاده کنید. استفاده از آن ها تنها دو یا سه بار در هفته نیز می تواند مفید باشد.
 
خشکی پوست کودک
کودکان شاید مشکلاتی که بزرگسالان تجربه می کنند را نداشته باشند، اما آن ها نیز در معرض خطر خشکی پوست در زمستان و حتی اگزما قرار دارند، که خوشبختانه آثار آن با بزرگ شدن آن ها از بین می رود.

احتمالا آن ها مناطق حساس پوستشان را می خارانند، که این کار باعث حساس تر شدن آن قسمت می شود.

با خشک کردن بدن آن ها به آرامی با حوله و زدن مرطوب کننده بلافاصله پس از استحمام، از خشکی و خارش و پوسته پوسته شدن پوست لطیف آن ها در زمستان جلوگیری کنید.

دکتر آدیگون می گوید

نگذارید کودکانتان برای مدت طولانی در آب بازی کنند، و خیلی کم از صابون برای آن ها استفاده کنید.

روی پوست کودکان، باکتری های زیادی وجود ندارد. غددی که بوی بدن را ترشح می کنند و محل زندگی باکتری ها هستند، تا زمان بلوغ غیر فعال هستند.

بنابراین برای تمیز کردن کودکان، به مقدار زیادی صابون و ساییدن بدن آن ها نیاز ندارید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.