راز موفقیت در سبک زندگی بسیجی انقلابی

یک بسیجی نمونه در تمام عرصه های زندگی خود بلند همت و تلاش گر است، بسیجی انقلابی و جهادگر هیچ گاه خستگی و یأس و تنبلی به خود راه نمی دهد و در مسیر دست یابی به فناوری های روز دنیا و همچنین رسیدن به قدرت برتر علمی و اخلاقی با تمام توان همت خود را به کار می بندد و ذره ای در این مسیر سستی به خود را نمی دهد.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
راز موفقیت در سبک زندگی بسیجی انقلابی
تفکر و روحیه بسیجی یکی از زیباترین و مقدس ترین پدیده های انقلاب اسلامی است، که به فرمان امام راحل(ره) شکل گرفت. این پدیده نو ظهور در عصر پیدایش انقلاب اسلامی، زمینه ظهور آثار و برکات فراوانی برای مردم ایران بوده است، همین تفکر الهی و ارزشی بود که باعث شد دلاورانی در دامان انقلاب تربیت شوند که اجازه ندهند ابرقدرت های جهان در طول هشت سال حمله ناجوانمردانه حتی یک وجب از خاک پاک ایران را به یغما ببرند. در هشت سال جنگ نابرابر تحمیلی این بسیجیان فداکار و جان برکف بودند که همچون کوهی فولادین در برابر هجوم یأجوج و مأجوج های جهان ایستادگی کردند و اجازه نفوذ و تسلط کفار را بر ایران اسلامی نداند، ولی راز موفقیت بسیج از ابتدای شکل گیریش مرهون شاخص های طلایی است که زمینه موفقیت و بالندگی بسیج را فراهم کرده است.


راز موفقیت در سبک زندگی بسیجی انقلابی

در دو یاداشت قبلی به برخی از شاخص های و مؤلفه های موفقیت و پیشرفت در سبک زندگی بسیجی اشاره کردیم، در این یاداشت نیز به ادامه مباحث قبلی پرداخته به دنبال راز موفقیت در سبک زندگی بسیجی انقلابی هستیم.
 
1-ایمان به یاری خدا و عدم تکیه و اعتماد به ابرقدرت های جهان
ایمان و باور به یاری خدای متعال در تمام زمینه های فرهنگی، علمی، اقتصادی، نظامی یکی از راز های مهم تفکر بسیجی است،[1] البته در کنار این ایمان واقعی مسأله ای دیگر نیز وجود دارد که باعث پیشرفت بدنه بسیج شده است، و آن هم عدم تکیه و اعتماد به ابرقدرت های جهان است. مسأله مهم و استراتژی که ریشه و اساس آن را در فرهنگ قرآنی می توان یافت. تفکر بسیجی موفقیت خود را مرهون این رهنمود قرآنی می داند: « وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ؛[2] و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى ‏شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولىّ و سرپرستى جز خدا نخواهید داشت؛ و یارى نمى ‏شوید!» این رهنمود قرآنی به بدنه بسیج آموخته هر کجا به خدای متعال اعتماد داشته و تکیه بر ظالمان نکرده است به موفقیت نزدیکتر شده است، چرا که ابرقدرت های جهان هیچ گاه حاضر نیستند یافته های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود را در اختیار کشورهایی همچون ایران اسلامی قرار دهند، از این رو روحیه بسیجی موجب شد، با توکل بر خدای متعال و جهاد علمی در عرصه های پیچیده علمی به دست آوردهای شگفت انگیزی دست پیدا کند، دست آورهایی در زمینه نانو، هسته ای، بیوتکنولوژی، صنایع هوا فضا، مخابرات.
یک بسیجی در حیات دنیوی خود افق های الهی را مشاهده می کند، از این رو به دنبال پیشرفت منهای عدالت و اخلاق نیست، او به دنبال آبادانی دنیا و خرابی آخرت نیست، بلکه در زندگی و حیات مادی خود سعی دارد با عملکرد هوشمندانه و خردمندانه خود علاوه بر آبادانی و پیشرفت مادی در نهایت به رضایت الهی دست پیدا نماید.
 
2-شجاع و ریسک پذیر بودن در تمام عرصه های
یکی دیگر از شاخص های طلایی که زمینه موفقیت و پیشرفت را در سبک زندگی بسیجی فراهم می کند، ریسک پذیری و نترس بودن است. انسان های ترسو هیچ گاه خود را به میدان های سخت و طاقت فرسا وارد نمی کنند، چرا که احتمال شکست برای آنها غیر قابل تحمل است، این در حالی است که تفکر بسیجی به استقبال خلاقیت، نو آوری و فن آوری جدید می رود این حرکت طلایی نیز مرهون شجاعت فرهنگ بسیجی است. در عصر جدید شاهد هستیم ابرقدرت های جهان ایران اسلامی را با ابزار های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی مورد تهدید و محاصره قرار داده اند، و اجازه دسترسی به هر گونه فناوری به ایرانیان نمی دهند، دانشمندان هسته ای و نانوتکنولوژی را ترور می کنند و آنها را تهدید به محرومیت می نمایند، ولی یک بسیجی نمونه با بی اعتنایی از کنار این تهدیدها می گذرد و کار علمی تحقیقاتی و جهادی خود را انجام می دهد: «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛[3] به زودى خدا گروهى [دیگر] را مى‌‏آورد که آنان را دوست مى‌‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏ کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند. این فضل خداست. آن را به هر که بخواهد مى‏‌دهد، و خدا گشایشگر داناست‏.»
 
3-بلند همت و تلاش گر
یک بسیجی نمونه در تمام عرصه های زندگی خود بلند همت و تلاش گر است، بسیجی انقلابی و جهادگر هیچ گاه خستگی و یأس و تنبلی به خود راه نمی دهد و در مسیر دست یابی به فناوری های روز دنیا و همچنین رسیدن به قدرت برتر علمی و اخلاقی با تمام توان همت خود را به کار می بندد و ذره ای در این مسیر سستی به خود را نمی دهد، بسیجی جهاد گر در مسیر دست یابی به قله های بلند موفقیت به خوبی آیات حیات بخش قرآن را با خود زمزمه می کند و می آموزد که رسیدن به موفقیت با تلاش و کوشش میسر می شود نه با سستی و رخوت: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏، وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرى‏، ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفى‏؛[4] و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست. و [نتیجه‏] کوشش او به زودى دیده خواهد شد. سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند.»
 
4-هدف راهبردی و استراتژیک
یکی از تفاوت های ماهوی و استراتژیک تفکر بسیجی با سایر جریان های فکری و فرهنگی، برخورداری از هدف راهبردی و متفاوت در بسیج است. راهبرد و استراتژیک بسیج تنها در رسیدن به اهدف مادی و دنیوی خلاصه نمی شود، به عبارت روشنتر، دنیا برای یک بسیجی اصالت ندارد، بلکه دنیا مسیر و پلی است برای دست یابی به سعادت اخروی. یک بسیجی در حیات دنیوی خود افق های الهی را مشاهده می کند، از این رو به دنبال پیشرفت منهای عدالت و اخلاق نیست، او به دنبال آبادانی دنیا و خرابی آخرت نیست، بلکه در زندگی و حیات مادی خود سعی دارد با عملکرد هوشمندانه و خردمندانه خود علاوه بر آبادانی و پیشرفت مادی در نهایت به رضایت الهی دست پیدا نماید.«فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ؛[5]بعضى از مردم مى‏ گویند: خداوندا! به ما در دنیا، (نیکى) عطا کن! ولى در آخرت، بهره‏ اى ندارند. و بعضى مى‏ گویند: پروردگارا! به ما در دنیا (نیکى) عطا کن! و در آخرت نیز (نیکى) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!»

5-وظیفه شناسی و حاضر بودن در صحنه های مختلف
یک بسیجی نمونه در عرصه هایی که به او نیاز است به نحو احسن حضور پیدا می کند، و به طور شایسته وظیفه و مسئولیت خود را انجام می دهد و در این خصوص کوتاهی نمی کند، نمونه عینی و بارز وظیفه شناسی در انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری است، کما اینکه در پاسخ به سؤال دانشجویی که در سال های آخر ریاست جمهوری معظم له از ایشان پرسید: بعد از ریاست جمهوری چه کار خواهی کرد: پاسخ می دهند اگر امام به من بگویند برو و رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاه مرزی در منتها الیه جنوب شرقی کشور باشد، من با افتخار می روم و آنجا مشغول به خدمت می شوم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید می گویم، صحبت پدر فرزندی است، نمی خواهم راجع به خودم صحبت بکنم، هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید،....کشور ما به این نیاز دارد.[6]
 
پی نوشت ها:
[1]. سوره محمد، آیه 7. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! اگر (آیین) خدا را یارى کنید، شما را یارى مى‏ کند و گامهایتان را استوار مى‏ دارد.»
[2]. سوره هود، آیه 113.
[3]. سوره مائده، آیه 54.
[4]. نجم، آیات39-41.
[5]. سوره بقره، آیات200و 201.
[6]. بیانات رهبری در دیدار با هزاران نفر از اعضای دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور، 1386/02/31.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.