هر آنچه راجع بیت کوین باید بدانیم

بیت کوین یک نوع پول است؛ درست مانند طلا و نقره که سالها توسط انسانها برای تجارت استفاده می شدند که بعدها اسکناس و بعدتر حواله‌ها و تراکنش‌های بانکی جایگزین آنها شدند. تمام این ابزارها در برهه‌هایی از تاریخ نقش پول را در مبادلات انسانها داشته‌اند.
چهارشنبه، 6 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر آنچه راجع بیت کوین باید بدانیم

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در واقع نوعی ارز دیجیتالی است که گفته می شود توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ابداع گردیده است. هنوز با این که مدت زمان زیادی از ورود اولین بیت کوین به بازار جهانی می گذرد، اما پدید آورنده و سازنده اصلی آن هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار داشته و به طور صددرصدی نمی توان فرد نامبرده در بالا را به عنوان خالق اصلی بیت کوین ، معرفی نمود.

بسیاری از منابع مطمئن که اخبار و حواشی این ارز دیجیتالی را همواره دنبال می کنند، اذعان دارند که ساخت و طراحی بیت کوین، کار یک فرد به تنهایی نبوده و باید یک تیم مهندسی، در پشت این ارز موفق دیجیتالی بوده باشند.

به هر حال فارغ از این که سازنده اصلی بیت کوین چه کسی می باشد باید گفت که این ارز دیجیتالی، توانسته در مدت کوتاهی از زمانی که معرفی شده است، ارزش خود را از چند سنت، به چند هزار دلار برساند و اکنون می بینیم که این ارز درحال ثبت رکورد بیش از 20 هزار دلار برای هر واحد می باشد. اما نکته قابل توجه در خرید و فروش بیت کوین این است که تاکنون هیچ دولتی، این ارز دیجیتالی را به عنوان پول قبول نداشته و تنها به رسمیت شناختن آن به عنوان یک کالا بسنده کرده اند.

به معنی دیگر، شما با خرید بیت کوین، مالک ارزی مثل دلار نخواهید بود، بلکه مالک شئی ارزشمند هستید که هر واحد آن هزاران دلار ارزشمند می باشد.

نکته قابل توجه در ساز و کار بیت کوین این است که این ارز دیجیتالی متعلق به هیچ سازمان و یا نهادی نبوده و عملیات انتقال آن به صورت سرتاسری انجام می شود. به عبارت بهتر هنگامی که یک بیت کوین از حساب شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد، تمام دارندگان بیت کوین ها، از آن مطلع می شوند.

جالب این جاست که حتی اگر شما از پس خرید یک واحد بیت کوین هم نتوانید، بر بیائید، می توانید واحد های کوچکتر، همچون نیم، یک دهم  و حتی یک صدم بیت کوین را نیز خریداری کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار علاقه مندان قرار خواهیم داد.
 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که ساز و کار این ارز دیجیتالی را دریافته و بدانند که چرا یک فرد باید به خرید بیت کوین روی بیاورد؟

اولین نکته ای که باعث می شود این ارز دیجیتالی یا بهتر بگوییم، پول رمزنگاری شده، از سایر پول ها و ارزهای رایج در دنیا، خود را جدا نماید، قابلیت عدم پیگیری و ردیابی آن است.

این قابلیت به دارندگان بیت کوین این اجازه را می دهد، تا بدون اینکه شناسایی شوند، اقدام به خرید و فروش در فضای مجازی نمایند. در واقع شما هنگامی که مالک بیت کوین باشید، وارد یک شبکه عظیم Peer to Peer می شوید که به صورت کاملا موازی کار کرده و هر فرد می تواند هم به عنوان سرور و هم به عنوان سرویس گیرنده، ظاهر شود.

هویت شما در این شبکه به هیچ وجه فاش نخواهد شد و به راحتی می توانید هر تعداد که می خواهید بیت کوین از فروشندگان آن بخرید و یا هر مقدار که می خواهید به خریداران، بفروشید. به همین علت است که اکثر تبادلات پولی در دارک وب ، به وسیله این ارز انجام می شود.

خرید و فروش در این شبکه بر پایه پروتکل های رمزنگاری و امضای دیجیتال انجام می گردد. امضای دیجیتال در خرید و فروش بیت کوین ، به این معناست که شما هنگام خرید، دقیقا می توانید اطمینان حاصل کنید که از فرد مورد نظر خود، بیت کوین خریداری کرده و اکنون در حساب شما، این واحد دیجیتالی افزوده شده است.

از طرف دیگر، در خرید و فروش این ارز دیجیتالی، از پروتکل های “اثبات صفر دانش” نیز استفاده شده است که به کاربران این امکان را می دهد، که بدون اینکه فروشنده را شناسایی کنند، از صحت ادعای فروشنده مبنی بر فروش تعداد درخواستی بیت کوین، و برعکس، اطمینان حاصل نمایند. در حقیقت اثبات صفر دانش، نوعی پروتکل امنیتی است که اجازه می دهد، ما بدون اینکه بخواهیم محتوای رازی را فاش کنیم، به طرف مقابل این اطمینان را بدهیم که ما این راز را می دانیم.

اگر با پروتکل های رمزنگاری آشنایی داشته باشید باید بگوییم که بیت کوین از رمز نگاری کلید عمومی استفاده می کند. در این نوع رمز نگاری، اطلاعات مربوط به بیت کوین های شما به صورت کلید های عمومی و خصوص نگه داری می شود. در این روش رمز نگاری، هر بیت کوین، به یک کلید عمومی تبدیل می شود که قابل مشاهده برای همه می باشد. هر کیف پول نیز دارای کلید های خصوصی می باشد.

به این ترتیب، در این روش رمز نگاری، کلید های عمومی برای رمز نگاری محتوا، استفاده شده که تنها با کلید خصوصی، قابل خواندن می باشد. به این معنی که هر بیت کوین، دارای یک آدرس عمومی می باشد که برای همه قابل خواندن می باشد. اما فقط کسی از محتوای آن با خبر است که کلید خصوصی آن را در اختیار داشته باشد. بدین صورت شما با کلید عمومی اقدام به خرید بیت کوین می نمایید و با کلید خصوصی خود می توانید آن را واگذار به دیگران کنید.
 

منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.