لایه برداری پوست با لیزر چگونه انجام میشود و چه عوارضی در پی دارد؟

لیزر های لایه بردار و بازسازی پوست به طور خلاصه شلیک پر انرژی از نور لیزر را روی پوست هدایت می کنند. این انرژی، آب درون لایه های سطحی پوست را گرم کرده و باعث تبخیر آب، همراه با بافت پوست می شود. هر بار که لیزر از روی پوست عبور می کند، مقداری از خارجی ترین لایه ها به طور دقیق و کنترل شده و با عمق مناسب برداشته می شوند. همچنان که لایه های جدید کلاژن تولید می شوند پوست به مرور زمان بهبود می یابد. این روش می تواند به طور قابل توجهی خطوط، چین و چروک و تغییرات رنگدانه ای در صورت، گردن و بدن را کاهش دهد. بلافاصله پس از لایه برداری، پوست ظاهری ملتهب و حالتی سوخته خواهد داشت که 3 تا 8 روز طول خواهد کشید تا بهبود یابد.
جمعه، 8 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لایه برداری پوست با لیزر چگونه انجام میشود و چه عوارضی در پی دارد؟

لیزر پوست به چه صورتی انجام می شود؟

لیزر پوست هم می تواند توسط یک جراح پلاستیک و هم توسط یک متخصص امراض پوستی که در این زمینه تجربه داشته باشد، انجام شود. این عمل یک عمل سرپایی بوده و برای انجام آن نیاز به بستری نمی باشد. اگر تنها نیاز به لیزر دور چشم یا لب ها و گونه ها باشد، ممکن است پزشک با استفاده از بی حسی موضعی و بدون بیهوشی، اقدام به لیزر پوست شما نماید.

اما معمولا اگر تمامی صورت نیاز به لیزر داشته باشد، پزشک اقدام به بیهوش نمودن کامل بیمار خواهد نمود. درمان قسمت های کوچک از صورت، معمولا بین 30 تا 45 دقیقه به طول خواهد انجامید و در مواردی که کل صورت نیاز به لیزر پوست داشته باشد، معمولا زمان عمل حدود 2 ساعت به طول خواهد انجامید.

پس از انجام عمل پوست ، ممکن است قسمت هایی که مورد درمان قرار گرفته اند، توسط پزشک بانداژ شود. پس از گذشت 24 ساعت از درمان، نیاز است که در روز 4 الی 5 مرتبه اقدام به تمیز کردن نواحی لیزر شده، با استفاده از پماد ها و ژل های مخصوص نمایید.

پس از عمل لیزر پوست ممکن است در نواحی درمان، مقداری تورم به وجود آید که یک رخداد طبیعی محسوب می شود و جای چندان نگرانی نخواهد بود. تجویز داروهای استروئیدی معمولا در این مواقع توسط پزشک، انجام می شود. همچنین استفاده از یک بالش اضافی، در هنگام خواب می تواند به کاهش تورم، کمک کند.

در طول دوره درمان، ممکن است بین 12 تا 72 ساعت بعد از لیزر پوست، در نواحی لیزر شده، احساس خشکی و خارش داشته باشید. پس از 5 الی 7 روز از لایه برداری لیزری، پوست شما خشک و کنده خواهد شد. بسته به ناحبه تحت درمان، بهبود کامل می تواند پس از 10 الی 21 روز به طول بیانجامد.

پس از طی این مدت، می توان از مواد آرایشی بدون روغن، برای پوشاندن قرمزی پوست استفاده نمود. پس از حدود 2 الی 3 ماه قرمزی پوست نیز ناپدید شده و دوره درمان به طور کامل پایان خواهد یافت.

ممکن است بعد از عمل لیزر، متوجه شوید که پوست شما روشن تر از گذشته شده است. در طول این مدت لازم است که از یک کرم ضد آفتاب خوب که توانایی دفع اشعه ماورا بنفش را داشته باشد، استفاده نمایید. در هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب حتما توجه داشته باشید که کرمی که انتخاب می کنید، حاوی ترکیبات 7 درصد یا بیشتر اکسید روی و SPF با اندازه 30 یا بالاتر باشد. تا آنجا که ممکن است از خورشید، خصوصا در ساعات بین 10 صبح تا 2 بعدازظهر دوری کنید. بسیار مهم است که پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید.
 

عوارض لیزر پوست

اگرچه لایه برداری پوست با استفاده از لیزر، نمی تواند پوست شما را به طور کامل به دوران جوانی اش برگرداند، اما می تواند تا حد بسیار مطلوبی در درمان پوست شما موثر باشد.

با این حال لیزر پوست نیز ممکن است یک سری معایب را نیز در پی داشته باشد که عبارتند از:

ایجاد سوختگی در اثر گرمای زیاد دستگاه لیزر

ایجاد زخم

ایجاد تغییر در رنگدانه های پوست (روشن تر یا تیره تر)

در موارد نادری ایجاد تبخال

عفونت باکتریایی


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.