شاخصه‌های نماینده طراز انقلاب اسلامی

نماینده مجلس و نبرد با گرگ

امروز و در بحبوحه فشارهای گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی به خصوص از سوی گرگهای اقتصاد این مرز و بوم، بیش از هر زمانی لزوم وجود نمایندگانی شجاع و نترس و مبارز احساس می‌شود و شهید مدرس، الگوی یک نماینده شجاع است.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محسن رفیعی وردنجانی
موارد بیشتر برای شما
نماینده مجلس و نبرد با گرگ

انتخابِ یک انتخاب‌گر

انتخاب، همیشه مهم بوده است. در کنار انتخاب‌های فردی مثل انتخاب دوست، شریک، شغل، رشته تحصیلی، انتخاب همسر و... شاید انتخاب‌های اجتماعی مثل انتخاب نماینده مجلس و... از اهمیّت بیشتری برخوردار باشند. انتخاب یک وکیل و نماینده برای اینکه به جای ما تصمیم بگیرد و انتخاب کند. آری! انتخاب برای انتخاب!

کسی که خود را شایسته نمایندگی نمی‌بیند نباید در این عرصه قدم گذارد چرا که از پیامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: «مَن تَقَدَّمَ عَلى قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ وَ هُوَ یَرى أَنَّ فیهِم مَن هُوَ أَفضَل مِنهُ خانَ اللَّهَ وَ رَسولَه وَ المُسلمین‏؛[1] هر کس که مى‏بیند در میان گروهى از مسلمانان برتر از او هست اگر بر آنها پیش بیفتد به خدا و رسول و به مسلمانان خیانت کرده است.» انتخاب نماینده‌ یعنی انتخاب یک انتخاب‌گر.

کسی که به جای ما در مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری می‌کند و باید چشم و گوش ما باشد. ما یک انتخاب انجام می‌دهیم ولی شخصی که انتخاب می‌شود چهار سال، صدها انتخاب مهم برای مردم کشور انجام خواهد داد که در هر انتخاب او، ما نیز سهیم و مسئول هستیم.

آزمونی به نام انتخاب

زندگی در این دنیا مجموعه‌ای از انتخاب‌ها و تصمیم‌هاست و افراد حتی برای انتخاب‌های خود رها نشده‌اند؛ چنانکه قرآن کریم می‌فرماید:«أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُترکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُون؛[2] آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏‌شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏‌گیرند؟» ‏اگر آزمون‌های الهی را در دو دسته فردی و اجتماعی جای دهیم بی‌تردید یکی از مهمترین آزمون‌های اجتماعی خداوند متعال، آزمون انتخاب است.
 

یک وقت انسان در مسند مسؤولیتی نشسته است - در مجلس است، در دولت است - او اگر مرعوب شد، واویلاست! مرعوب شدن او، یعنی از دست دادن بسیاری از امکانات این ملت! نماینده نباید مرعوب شود.
 

قلم سرنوشت ملّت

با انقلاب اسلامی، مردم ایران انتخابی تاریخی انجام دادند و تمامی انتخاب‌هایی که پس از آن برای تشکیل و استمرار نظام اسلامی انجام شد انتخاب‌هایی از همان جنس بوده است و به جرأت می‌توان مسیری که تا به امروز آمده‌ایم را حاصل همان انتخاب‌ها دانست؛ یعنی ترجمان این سنت الهی است که:«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏؛[3] خدا حال قومى را تغییر نمى‌‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند.»

پس هماره نسبت اراده و خواست مردم با جهت سنت‌ها و اراده الهی سرنوشت ساز بوده و خواهد بود. به این معنا که اگر مردم، آرمان‌های جامعه دینی و الهی را جستجو کنند کمک‌های خداوند نیز آنها را یاری خواهد داد و اگر در پی چیزی جز ارزش‌های الهی باشند بی‌تردید اثر انتخاب خود را متحمّل می‌شوند. وقتی شاخص انتخاب، رضای الهی و تشکیل جامعه ایده‌آل اسلامی قرار گیرد، آنگاه در انتخاب یک نماینده، هوا و هوس فردی جای خود را به ملاک‌های دینی خواهد داد که یکی از مهمترین و مؤثرترین آنها، شجاعت است.
 

شجاعت مجلس در میانه‌ کارزار اقتصادی

مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم و اصلی بر عهده دارد؛ قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون. در این راستا یک نماینده مجلس، بارها و بارها نیازمند به شجاعت خواهد شد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر نترس بودن نماینده مجلس تأکید کرده و می‌فرمایند:«مرعوب شدن، صفت خیلی بدی است. حالا یک وقت انسان در خانه خودش نشسته است و مرعوب می‌شود - این یک نفر آدم است - اما یک وقت انسان در مسند مسؤولیتی نشسته است - در مجلس است، در دولت است - او اگر مرعوب شد، واویلاست! مرعوب شدن او، یعنی از دست دادن بسیاری از امکانات این ملت! نماینده نباید مرعوب شود.»[4]

از زمان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا کنون، تهاجم استکبار جهانی به این انقلاب و مردم پیوسته ادامه داشته است. یعنی جنگ چهل ساله‌ای که در این سال‌ها به اوج خود رسیده است. جنگ بی‌سابقه و تمام عیار اقتصادی، آخرین نسخه این تهاجم همه جانبه است.

راه‌برِ فرزانه انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند:«جنگ اقتصادی در دنیا به شکلهای مختلفی وجود دارد... منتها این جنگ یک جاهایی جنبه‌ وحشیانه و کینه‌ورزانه می‌گیرد؛ مثل جنگی که با ما در زمینه‌ اقتصاد دارد می‌شود، که این تحریم‌ها دیگر جنبه‌ کینه‌ورزانه و جنایت‌آلود به خودش گرفته؛ البتّه تحریم از اوّل انقلاب بود، [امّا] در این ده سال اخیر طبعاً شدّت بیشتری پیدا کرده؛ و این تحریم فعلاً خواهد بود.»[4]
 

شجاعت علوی

روشن است که در این جنگ پُر‌دامنه، تنها کسی می‌تواند عهده‌دار مسئولیت خطیری چون نمایندگی مردم شود که بدون هیچ حرف و نقلی، شجاع و نترس باشد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر او را در انتخاب رؤسای لشکر و کشور، چنین دستور می‌دهد:«ثُمَّ أَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَ السَّخَاءِ وَ السَّمَاحَة؛[6] پس از آن با دلاور مردان و شجاعان و بخشندگان و جوانمردان رابطه برقرار ساز.»

بحران‌های داخلی، خطرهای خارجی، مبارزه با فساد و مفسدین در اشکال مختلف آن، دفاع از حق، مقاومت در برابر انواع فشارهای سیاسی، تصمیم‌های بزرگ و حتی صبر در مسائل گوناگون، همگی میدان‌هایی هستند که لازمه‌ آنها شجاعت است.
 

نبرد نماینده مجلس با گرگ

آیت الله شهید سید حسن مدرس الگویی ممتاز برای یک نماینده مجلس است. شجاعت ایشان مثال زدنی است. ماجرای برخورد او با یک گرگ درنده بسیار معروف است. شهید مدرس در یکی از شب‌های سرد زمستانی پر از برف در بیابان با گرگی گرسنه روبه‌رو می‌شود که با شجاعت در مقابل آن گرگ می‌ایستد و در نبردی نفس‌گیر عصایش را در گلوی گرگ می‌فشارد.

زوزه‌ی گرگ در گلویش خفه شد. مدرّس فشار بیشتری به عصا آورد و آن را در کام گرگ نگه داشت. گرگ با جهیدن به این سو و آن سو و چرخاندن سر می‌خواست خود را از فشار عصا نجات دهد، اما راه گریزی نداشت، ناچار عقب عقب رفت. مدرّس رهایش نکرد، با هر قدم که گرگ به عقب می‌گذاشت، گامی جلو می‌رفت. لحظاتی سپری نشده بود که گرگ ناله‌ای کرد و به روی برف‌ها افتاد.[7]
 
نماینده مجلس و نبرد با گرگ

زوزه‌ گرگ‌ها

با اوضاع سخت اقتصادی که در این سال‌ها بر مردم مقاوم ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری فشار می‌آورد عده‌ای انسان‌های گرگ صفت، هم‌سو با درندگان بین المللی در پی آن هستند که رمق مستضعفین را گرفته و به قیمت معیشت مردم، جیب‌هایشان را پر کنند. در چنین شرایطی! اگر یک نماینده مجلس، شجاع و نترس نباشد چگونه می‌تواند مردم را از دست این گرگ‌ها نجات دهد؟ و چه خوش فرمود لقمان حکیم که:«لایُعرَفُ الشُّجاعُ إلاّ فی الحَربِ؛[8] شجاع شناخته نمی‌شود مگر در موقع جنگ‏!»

پی‌نوشت‌ها:

[1]. علامه امینی، الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏8، ص 411.
[2]. سوره عنکبوت، آیه 1.
[3]. سوره رعد، آیه 11.
[4]. بیانات در دیدار کارگزاران حج‌، 1378/11/26.
[5]. بیانات در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، 1398/08/28.
[6]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص 433.
[7]. ر.ک: جواد شیخ الاسلامی، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، ص 274.
[8]. شیخ مفید، الإختصاص، ص 246.



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.