کارایی usb type c چیست؟

پورت USB Type-C که امروزه روی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ‌های جدید اپل، ایسوس، لنوو و سایر شرکت‌های مطرح مورد استفاده قرار گرفته، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خارق‌العاده‌ای نسبت به پورت‌های معمول قبلی است که به‌طور مختصر به شرح آن‌ها می‌پردازیم.
پنجشنبه، 14 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کارایی usb type c چیست؟

ویژگی های usb type c

یو اس بی نوع سی ، از قدرت بالای انتقال اطلاعات برخوردار می باشد اما این همه ماجرا نیست. شما با استفاده از این تکنولوژی ، علاوه بر انتقال اطلاعات و داده های معمول، قادر به انتقال صدا، تصویر و حتی نیروی مورد نیاز شارژ لپ تاپتان نیز خواهید بود که در ادامه این ویژگی های کارآمد بررسی می گردد.

البته باید توجه داشت که یو اس بی نوع C تنها نوعی کانکتور می باشد و در عمل این تکنولوژی از usb2 یا usb3 استفاده می کند. پس عجیب نیست که در پاره ای از موارد این تکنولوژی ها بسیار شبیه به هم عمل کنند.
 
سرعت انتقال داده در یو اس بی تایپ سی
این ویژگی ارتباط مستقیمی با نوع تکنولوژی به کار رفته در دستگاه شما دارد. به طور معمول با استفاده از usb3.1 می توان اطلاعات را با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال داد. این یعنی یک سرعت فوق العاده که البته از لحاظ تئوری قابل قبول است. سرعت انتقال اطلاعات تنها به نوع کابل و یا درگاه مورد استفاده بستگی نداشته و عواملی مثل ویژگی های دستگاه های مرتبط به یکدیگر نیز در این زمینه دخیل می باشند.
 
توانایی انتقال نیرو و شارژ از طریق usb type-c
یکی دیگر از خصوصیات یو اس بی سی ، دریافت و انتقال شارژ می باشد. احتمالا شاید با خود بگویید که با یو اس بی 2 و یا 3 هم می شد این کار را انجام داد. اما نکته قابل توجه این است که در usb2 حداکثر توان قابل انتقال برابر با 2.5 وات می باشد در حالی که یک usb type c قادر است تا 100 وات نیرو را انتقال دهد! شما به هیچ وجه قادر نخواهید بود با usb2 یا usb3 یک لپ تاپ را شارژ کنید. اما با usb type-c این عمل به سادگی امکان پذیر می باشد.

این مورد را هم باید در نظر بگیریم که در صورت پشتیبانی همه لپ تاپ ها از این تکنولوژی ، دیگر نیازی به حمل شارژهای گوناگون نخواهد بود و همه لپ تاپ از یک نوع شارژر  بهره مند خواهند شد.
 
توانایی انتقال تصاویر و صوت
احتمالا با این ویژگی از قبل با تکنولوژی HDMI آشنا باشید. باید بگوییم که با ورود USB Type C این کابل ها و درگاه ها به فراموشی سپرده خواهد شد. چرا که یو اس بی نوع سی ، قادر خواهد بود علاوه بر ارسال همزمان تصاویر و صوت به دیگر دستگاه ها ، داده های دیگر و فایل ها را نیز انتقال دهد. تکنولوژی که در HDMI وجود نداشت. همچنین با فراگیر شدن این فناوری باید شاهد از بین رفتن درگاه های انتقال صوت 3.5 میلی متری نیز باشیم.
 
اتصال دو طرفه در usb type-c
بارها شده است که در اتصال درست کابل یو اس بی یا شارژر دچار اشتباه شده باشیم و سعی در اشتباه جا زدن آن نموده باشیم. این مشکل زمانی دردسر ساز می شود که با اعمال فشار باعث شکستگی و خرابی درگاه یو اس بی شویم. یکی دیگر از تغییرات مهم نسل جدید یو اس بی ها، این است که در usb type c دیگر نیازی به دانستن جهت صحیح کابل وجود ندارد. این کابل ها دو طرفه طراحی شده و از هر طرفی که بخواهید می توانید آن را به لپ تاپ یا گوشی متصل نمایید.

در پایان باید گفت که با همه گیر شدن تکنولوژی جدید یو اس بی ها، یعنی usb type c ، بسیاری از امور ساده تر خواهد شد. با توجه به سرعت پیشرفت هر روزه فناوری، باید خاطر نشان کرد اگر به تازگی قصد خرید لپ تاپ یا تلفن همراه دارید، حتما توانایی پشتیبانی از usb type c را مد نظر قرار دهید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.