چند نکته برای اینکه بتوانیم برنامه های موبایلی کودکان را کنترل کنیم

در دورانی زندگی میکنیم که تکنولوژی با سرعت در حال تاختن است و یا باید پا به پای آن بدویم و اسیر آن شویم یا به کل قید آن را بزنیم. اما افراط و تفریط هیچگاه راه درستی برای حل کردن یک مسئله نیست. گاهی اوقات وظیفه مراقبت و کنترل دیگران و به خصوص عزیزانمان بر عهده ماست و اینجاست که برقرار کردن تعادل در کنار کنترل و مدیریت صحیح نتیجه بخش خواهد بود.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نکته برای اینکه بتوانیم برنامه های موبایلی کودکان را کنترل کنیم

نکاتی برای کنترل بازی‌های ویدئویی و برنامه‌های موبایل کودکان

امروزه فرزندان ما در سنین خیلی کم به فضای آنلاین متصل و با آن به تعامل می‌ پردازند و کمی بعدتر از اینترنت برای تکالیف مدرسه، فعالیت‌ های اجتماعی بر روی گوشی‌ های تلفن همراه، مشاهده ویدئو از سایت آپارات یا یوتیوب و بازی کردن استفاده خواهند کرد. واضح است که تکنولوژی باعث می‌ شود سطح اطلاعات فرزندان بالا برود و با دوستان و یا خانواده در ارتباط باشند و همچنین سرگرمی‌ های بی‌ پایانی را توسط آن داشته باشند.

اما خیلی از والدین نیز به شکل خوبی از ریسک‌ های بالقوه‌ ای که ممکن است در اثر استفاده از تکنولوژی برای فرزندان رخ دهد مطلع هستند. چه به‌صورت آنلاین بازی کنند، برنامه‌ هایی را بری نصب بر روی گوشی تلفن هوشمند خود دانلود کنند یا در شبکه‌ های اجتماعی پست ارسال کنند، دیگران را دنبال کنند ممکن است دچار مشکلاتی شوند که لیست راهکار های مقابله با این خطرات را برای شما آورده‌ایم:
 

رتبه‌بندی را چک کنید

مشابه با اطلاعاتی که بر روی جعبه بازی‌ های ویدئویی ذکر می‌ شود، ESRB برای بازی‌ هایی که به‌صورت دیجیتالی و یا موبایلی عرضه می‌ شود نیز رتبه‌بندی‌ هایی را در نظر گرفته است. بسته به این‌ که آن محتوا چه باشد ممکن است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌ گیرد متفاوت باشد.

اگر به دنبال برنامه‌ های موبایل هستید رتبه‌بندی ESRB را می‌ توانید بر روی صفحات بازی‌ های موبایل در گوگل پلی، مارکت فایرفاکس یا فروشگاه بازی‌ های کنسولی مانند فروشگاه مایکروسافت Xbox Live ، Nitendo eShop، Playstation Store بیابید.

رتبه‌بندی ESRB شامل این موارد است:
 
دسته‌های رتبه‌بندی
سنین مناسب را پیشنهاد می‌ دهند. دسته‌بندی‌ های ESRB که شامل رده‌ های سنی به‌ این‌ ترتیب هستند؛ E(Everyone) به معنای مناسب برای همه سنین، E10+(Everyone 10 and older) به معنای همه سنین بالای ۱۰ سال، T(Teen) به معنای رده سنی نوجوان، M(Mature) به معنای اشخاصی که به بلوغ رسیده‌اند و AO(Adults Only) به معنای بزرگ‌ سالان.
 
شرح محتوا
نشان‌ دهنده محتوایی است که بازی بر اساس آن رتبه‌بندی شده است یا ممکن است که موجب علاقه و یا نگرانی باشد. ESRB در حال حاضر نزدیک به ۳۰ نوع شرح محتوا برای تصاویر خشونت‌ آمیز، وسوسه‌ انگیز، زبان، قمار و مصرف مواد مخدر و غیره دارد.
 
عناصر تعاملی
شامل اطلاعاتی است که ویژگی‌ های اساسی که در بازی یا برنامه دریافتی شما وجود دارد. این اطلاعات ممکن است شامل به اشتراک‌ گذاری اطلاعات شخصی یا مکان کاربر باشد، اگر بازی یا برنامه پرداخت درون برنامه‌ای داشته باشد یا اگر کاربران می‌ توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند یا اگر دسترسی اینترنت آزاد مورد نیاز باشد جزو مواردی هستند که در این بخش جای می‌گیرند.
 

کنترل والدین را فعال کنید

اغلب دستگاه‌ های امروزی دارای قابلیت کنترلی نظارتی برای والدین هستند که به‌ واسطه آن والدین می‌ توانند بفهمند که فرزندانشان چه‌ کار می‌ کنند و یا چگونه بازی می‌ کنند. بسته به دستگاهی که مورد استفاده‌ تان است(اعم از موبایل، کامپیوتر، تبلت و…) می‌ توانید بخش‌ های متفاوتی را همچون پرداخت‌ های درون برنامه‌ای، دسترسی به اینترنت، موقعیت‌یابی و یا حتی بازی‌ های نامناسب ازنظر رتبه‌ بندی سنی را مسدود کنید.

برای از ابزار های قوی در حوزه کنترل والدین می‌ توانند بر روی کنسول‌ های بازی نیز تعبیه‌ شده باشند و والدین این قابلیت را دارند که مدت‌ زمان بازی فرزندان را محدود کنند و یا تعاملات آن‌ ها را با دیگر کاربران محدود کنند. این کنترل‌ ها به‌وسیله یک گذرواژه PIN کنترل می‌ شوند. یک‌ بار که آن‌ ها را فعال کردید، هرگز گذرواژه خود را با کودک خود به اشتراک نگذارید تا نتوانند از آن محدودیت‌ هایی که طبق صلاح‌ دید خود برایشان ایجاد کرده‌اید به‌سادگی عبور کنند.

همچنین اگر یک کنسول بازی تهیه‌ کرده‌ اید می‌ توانید راهنمای دقیق تنظیم ابزار کنترل والدین را در راهنمای آن مطالعه بفرمایید یا باکمی جستجو به نتیجه دلخواه خود و یا شخصی‌ سازی‌ هایی که مد نظرتان است دست‌ یابید.
 

عادت‌های سالم آنلاین را بیاموزید

بدون این‌ که حتی تنظیماتی را فعال کرده باشید می‌ت وانید به فرزندان خود در رابطه با ایجاد عادت‌ های سالم استفاده از اینترنت و تکنولوژی کمک کنید. خیلی از برنامه‌ هایی که به‌صورت تعاملی ارائه می‌ شوند به کاربران این امکان را می‌ دهند تا با دیگران تعامل داشته باشند. کودکان بایستی از این موضوع آگاه باشند که هیچ‌ چیزی را که در فضای واقعی نباید به اشتراک بگذارند در فضای آنلاین نیز نباید آن‌ ها را به اشتراک بگذارند.

این اطلاعات مهم شامل گذرواژه‌ ها، اطلاعات مالی، آدرس خانه، شماره تلفن و مکان‌ های ملاقات خود با والدین و یا مدرسه خود هستند. در رابطه با چگونگی و بهترین موقعیت برای به اشتراک‌ گذاری داده‌ ها و یا اطلاعات حساسی چون درباره دوستان، تاریخ تولد، شهری که در آن سکونت دارند و یا برنامه‌ های آخر هفته، با فرزندان خود گفتگو کنید.

بچه‌ ها همچنین بایستی یاد بگیرند که این قابلیت که وقتی‌ که با دیگران در فضای آنلاین تعامل دارند می‌ توانند مخفی و ناشناس بمانند به این معنی نیست که نباید مسئولیت‌ پذیر نیز باشند. اگر دیگران روی مد چنین رفتار هایی هستند می‌ توانند آن‌ ها را به‌سادگی بلاک کنند یا بهتر از آن، آن‌ ها را به شرکت سازنده اپلیکیشن و یا وب‌ سایت ارائه‌ دهنده خدمت گزارش کنند.

درحالی‌که خیلی از برنامه‌ ها به‌ رایگان قابل دانلود هستند ممکن است اطلاعاتی را ارائه‌ کنند که بایستی درازای آن‌ ها پول پرداخت کنید که به این معنی است که حساب کاربری‌ تان ازنظر مالی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. در رابطه با پرداخت‌ های درون برنامه‌ای با فرزندان خود گفتگو کنید و مشخص کنید که چه قوانینی درون خانواده شما از این نظر وجود دارد. اغلب تلفن‌ های همراه هوشمند دنیا به یک کلمه عبور برای فعال کردن پرداخت‌ های درون برنامه‌ای دارند.

یک‌بار دیگر می‌گوییم که هرگز پسورد خود را به فرزندانتان ندهید و اگر که می‌خواهند برنامه‌ای را دانلود و یا خرید نمایند خودتان آن را کنترل کنید تا حساب کاربری‌ تان خالی نشود.

مدیریت و نظارت بر فرزندانتان را تمرین کنید. فرزندان و کودکان شما به این‌که تعادلی بین بازی‌ های موبایل یا ویدئویی و زندگی پیرامونشان باشد نیاز دارند، شاید در این زمان متوجه چنین حقیقتی نباشند. به همین دلیل شما به‌عنوان والدین فرزندان بایستی نقش اساسی خود را همین‌الان بازی کنید.
 

نکات کاربردی برای والدین

رتبه‌بندی سنی و محتوایی را همیشه چک کنید.

برای بازی‌ ها و برنامه‌ های موبایلی خود که دارای رتبه‌بندی ESRB است حتماً به خاطر داشته باشید که محتوای تعاملی داخل بازی را نیز چک کنید این محتواها می‌ توانند شامل خرید های درون برنامه‌ای، ارائه دسترسی اینترنت آزاد، به اشتراک‌ گذاری موقعیت یا اطلاعات شخصی باشند.

از ابزار های کنترل والدین استفاده کنید. اگر نیز به دنبال کنترل کردن بازی‌ ها و پرداخت‌ های گوشی تلفن همراه فرزند خود هستید می‌توانید از راهنمای تنظیم کنترل والدین در گوگل پلی استفاده کنید.

به فرزندان خود عادت‌ ها و رفتار های مثبت و سازنده را در فضای مجازی و آنلاین آموزش دهید تا آینه‌ای باشد که دقیقاً همان رفتار هایی که در دنیای واقعی دارند را منعکس کند.

درباره این‌ که پرداخت‌ های درون برنامه‌ای چگونه کنترل می‌ شوند با فرزند خود گفتگو کنید.

بازی‌ های فرزندان خود را مانیتور و کنترل کنید یا حتی با آن‌ ها به بازی بنشینید تا بفهمید اوضاع از چه قرار است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.