بررسی تاثیر رسانه ها بر تربیت و رشد فرزندان

امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزار های اصلیِ انتقال و گسترش ارزش‌ های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی است. در مطلب زیر راهکار هایی برای حل این مشکل برای شما عزیزان ارائه داده ایم.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی تاثیر رسانه ها بر تربیت و رشد فرزندان

آیا رسانه بر فرزندان ما تاثیر گذار است؟

امروزه اکثر کودکان با دستگاه‌ هایی همچون تلویزیون‌ ها، تبلت ها و گوشی‌ های تلفن همراه هوشمند آمیخته‌ شده‌ اند. حتی قبل از این‌ که دوچرخه‌ سواری را یاد بگیرند استفاده از گوشی‌ های تلفن همراه هوشمند را آموخته‌ اند.

تکنولوژی تا زمانی که به‌ درستی مورد استفاده قرار بگیرد می‌ تواند بخشی از یک دوران کودکی سلامت باشد. برای مثال، پیش‌ دبستانی‌ ها می‌ توانند قبل از این‌  که به مدرسه بروند از طریق تلویزیون عمومی حروف الفبا را یاد بگیرند، کسانی که در مدارج بالا تر تحصیل می‌ کنند می‌ توانند به انجام بازی‌ های آموزشی بپردازند و نوجوانان می‌ توانند بر روی اینترنت به انجام تحقیقات بپردازند.

اما استفاده بیش‌ ازحد از فناوری می‌ تواند چیز بدی باشد:

کودکانی که به‌ صورت پیوسته بیش از ۴ ساعت در روز تلویزیون نگاهی می‌ کنند قطعاً دچار افزایش وزن می‌ شوند.

کودکانی که فعالیت‌ های ناهنجار را بر روی تلویزیون نگاه می‌ کنند رفتار های ناهنجاری را از خود بروز می‌ دهند و اغلب دنیا را جایی ترسناک می‌ دانند که قرار است در آن اتفاق بدی برای آن‌ ها بیفتد.

کودکانی که بازی‌ های ویدئویی ناهنجار را بازی می‌ کنند رفتار های زننده بیشتری خواهند داشت.

کاراکتر های تلویزیونی و بازی‌ های ویدئویی رفتار های خطرناکی را از خود نشان می‌ دهند، ازجمله این رفتار های خطرناک می‌ تواند به سیگار کشیدن و مشروب خوردن اشاره کرد که باعث بروز رفتار های نژاد پرستانه و یا تبعیضات جنسیتی شود.

به دلایلی که ذکر شد، والدین حتماً بایستی توجه بسیاری به زمان استفاده فرزندانشان از وسایلی چون تلویزیون، بازی‌ های ویدئویی و هر چیزی که صفحه‌ نمایش دارد نشان دهند و محدودیت‌ هایی را تعیین کنند تا از این‌ که فرزندانشان زمان زیادی را پای صفحات نمایش نمی‌ گذرانند اطمینان حاصل کنند.
 

چه چیزی توصیه می‌شود؟

یک آکادمی معتبر بین‌ المللی به نام AAP توصیه می‌ کند تا در مورد Screen Time این موارد را در نظر بگیرید:
 
کودکان و نوزادان تا ۱۸ ماه
هیچ‌ گونه Screen Time ای نداشته باشند. همچنین هیچ‌ گونه ویدئو چت با خانواده و دوستان برای آن‌ ها مجاز نیست.
 
نوزادان ۱۸ ماهه الی ۲۴ماهه
می‌ توانند کمی به همراه والدین یا مراقبین خود از وسایلی چون تلویزیون استفاده کنند.
 
پیش‌دبستانی‌ها
بیش از ۱ ساعت از روز نباید پای برنامه‌ های آموزشی بنشینند. این کار بایستی با یکی از والدین و یا مراقب انجام شود که به آن‌ ها کمک کند که چیز هایی را که مشاهده می‌ کنند درک کنند.
 
کودکان و نوجوانان ۵ الی ۱۸ ساله
والدین بایستی برای این رده سنی محدودیت‌ هایی را برای استفاده پیوسته از صفحات نمایش تنظیم کنند که شامل استفاده از TV، رسانه‌ های اجتماعی و بازی‌ های ویدئویی می‌ شود. رسانه‌ ها نبایست باعث شوند تا فرزندان شما از خواب بیفتند و یا از فعالیت‌ های فیزیکی آن‌ ها کاسته شود.
 
مشاهده خشونت
طی تحقیقات انجام‌ شده، هر فرزند در آمریکا با ۲۰۰۰۰۰ عمل خشونت‌ آمیز در تلویزیون رو به‌ رو می‌ شود. جالب است که این رفتار های خشونت‌ آمیز از سوی نقش مثبت فیلم صورت می‌ گیرد که به کودکان می‌ آموزد که آن‌ ها را تحسین کنند. د رواقع، دربازی‌ های ویدئویی نیز پیروزی‌ ها و موفقیت‌ ها به این صورت است که قهرمان‌ بازی با کشتن دشمنان به آن دست پیدا می‌ کند.

این امر موجب می‌ شود که کودکان در تشخیص خوب از بد دچار سردرگمی شوند. کودکان جوان‌ تر از طریق مشاهده تصاویر خشونت‌ آمیز ترسیده شده‌ اند.

به‌ راحتی و آسانی می‌ توانید به فرزندان خود بگویید که تصاویری که مشاهده می‌ کنند واقعی نیستند اما این گفته شما تغییری در احساسات آن‌ ها به وجود نخواهد آورد.

به این خاطر است که آن‌ها نمی‌ توانند تفاوت بین دنیای فانتزی و واقعی را به‌ خوبی تشخیص دهند. مشکلات رفتاری، کابوس‌ های شبانه و خواب ناراحت و سخت خوابیدن باعث می‌ شوند که فرزند شما رفتار های خشونت‌ آمیزی را از خود بروز دهند.
 
مشاهده رفتار های خطرناک

تلویزیون و بازی‌ های ویدئویی پر از محتوا هایی هستند که رفتار های خطرناک را به تصویر می‌ کشند(ازجمله این رفتارها می‌ توان به نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر، کشیدن سیگار و یا داشتن روابط جنسی در سنین کم اشاره کرد). جالب است که این رفتارها به شکل جذاب و سرگرم‌ کننده‌ ای به تصویر کشیده می‌ شوند که تأثیر گذاری بیشتری دارند.

مطالعات نشان داده‌ اند که نوجوانانی که بسیاری از رفتار های جنسی را در تلویزیون مشاهده می‌ کند ممکن است فعالیت‌ های جنسی خود را پیش از موعد شروع کنند که این امر باعث می‌ شود به اجتماع ضربه وارد شود.

درحالی‌ که سیگار کشیدن و تبلیغات چنین رفتار هایی در تلویزیون ممنوع شده‌ اند، کودکان همچنان می‌ بینند که خیلی از مردم در برنامه‌ های تلویزیونی سیگار می‌ کشند. این باعث رفتار هایی مانند سیگار کشیدن و خوردن مشروبات الکلی در مدرسه می‌ شود که این‌طور نمود دارند که مشروع هستند و ممکن است که باعث رفتار های زشت و ناپسندی از سوی آن‌ ها شوند.
 
خطر چاقی در کمین کودکان کم تحرک
متخصصین حوزه سلامت می‌ گویند که نشستن بیش‌ از حد پای صفحات نمایش باعث رشد چشم‌ گیر مشکلات در حوزه سلامت می‌ شود.

وقتی‌ که آن‌ ها پای صفحات نمایش می‌ نشینند دیگر فعالیتی ندارند و همچنین با تبلیغاتی که آن‌ ها را به استفاده از غذا های ناسالم مثل چیپس سیب‌ زمینی یا نوشیدنی‌ های بدون کالری تشویق می‌ کند احاطه‌ شده‌ اند که اغلب مورد استقبال این افراد قرار می‌ گیرند.

مطالعات نشان می‌ دهند که کودکانی که کمتر به مشاهده تلویزیون پرداخته‌ اند وزن کمتری پیداکرده‌ اند. جایگزین کردن بازی‌ های ویدئویی با بازی‌ های خارجی، راه دیگری است تا به کودکان کمک کنید از سلامتی جسمانی خوبی برخوردار شوند.
 
متوجه شدن اهداف تجاری
اکثر کودکانی که سنی کمتر از ۸ سال دارند متوجه اهداف تجاری که پشت پرده فروش یک محصول وجود دارد نمی‌ شوند. کودکانی که ۶ ساله و یا جوان‌ تر هستند نمی‌ توانند تفاوتی بین یک نمایش تلویزیونی و یک تبلیغ قائل شوند، به‌ طور خاص اگر بازیگر و کاراکتر مورد علاقه‌ شان محصولی را تبلیغ کند.

حتی کودکانی که سن بالاتری دارند نیاز دارند که به آن‌ ها یادآوری شود که فروش این محصولات با اهداف تبلیغاتی و تجاری انجام می‌ شود.

می‌ توانید تلویزیون را خاموش‌کنید و زمان تماشای تلویزیون را برای کودکان خود محدود کنید. اما آن‌ ها همچنان در معرض شنیدن و دیدن تبلیغات قرار دارند.

هنگامی‌ که کودک شما از شما می‌ خواهد که محصولی را که تبلیغ‌ شده است را خریداری نمایید، به او توضیح دهید که چه اهداف تجاری‌ ای در پشت پرده این تبلیغ وجود دارد و سایر تبلیغات نیز برای این طراحی‌ شده‌ اند تا مردم چیز هایی را خریداری کنند که به آن‌ ها نیازی ندارند و این تبلیغات حتی گاهی این معنی را می‌ دهند که اگر از آن‌ ها استفاده کنیم خوشحال‌ تر خواهیم بود.

بنابراین شما چه‌ کارهایی می‌ توانید انجام دهید؟

به فرزندان خود بیاموزید که مشتریان باهوشی باشند. سوالاتی نظیر آنچه در ادامه آمده است را از آن‌ها بپرسید.

تو چه‌ کاری می‌ توانی در مورد آن انجام دهی؟

آیا فکر می‌ کنی به آن اندازه که در تبلیغ آمده است. چیز خوبی است؟

آیا فکر می‌ کنی که این انتخاب به نفع سلامتی تو است؟

به‌ وسیله نکاتی که در ادامه آمده است سعی کنید تا کودکان خود را محدود کنید تا کمتر در معرض تبلیغات تجاری تلویزیون قرار بگیرند.

آن‌ها را مجبور کنید که شبکه‌های تلویزیونی عمومی را مشاهده کنند.

برنامه‌ هایی را ضبط کنید که تبلیغات تجاری ندارند.

زمانی که تبلیغات تلویزیونی شروع می‌ شود. صدای تلویزیون را ببندید و با فرزند خود درباره برنامه صحبت کنید و از او سؤال‌ هایی را در آن رابطه بپرسید.

برنامه‌ های مورد علاقه آن‌ ها را ببینید و یا DVD های آن را بخرید و یا اجاره کنید.

با استفاده از ایجاد محدودیت‌ های سالم برای استفاده سالم از وسایلی که صفحات نمایش دارند و این‌ که بدانید فرزند شما چه چیزی را می‌ بیند و چه بازی‌ هایی را انجام می‌ دهد، می‌ توانید به فرزندان خود کمک شایانی برای استفاده صحیح و آموزنده از رسانه‌ ها داشته باشید.

دقت داشته باشید که اگر نگرانی بسیاری برای فرزندان خود و آنچه در شبکه‌ های اجتماعی انجام می‌ دهند دارید، بایستی از ابزار های کنترل والدین برای اعمال محدودیت‌ ها و نظارت بر قوانینی که مشخص کرده‌ اید و اجرایی شدنشان استفاده کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.