مؤثرترین مسدود کننده‌های طبیعی استروژن برای مردان

اثبات شده که مسدود کننده‌های استروژن مانند مهار کننده‌های آروماتاز، وروزل، تستولاکتون و فرمستان در به حداقل رساندن عوارض جانبی استروژن بالا در مردان بسیار مفید می‌باشند.
شنبه، 27 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
مؤثرترین مسدود کننده‌های طبیعی استروژن برای مردان
استروژن هورمونی است که نقش بسیار مهمی در چرخه فحلی زنان ایفاء می‌کند. اگر چه این هورمون در هر دو جنس زنان و مردان وجود دارد، اما در مقادیر بالا در زنان و به ویژه در طول دوران تخمک‌گذاری یافت می‌شود. در صورتی‌که سطوح استروژن در مردان بالا باشد، قطعا منجر به بروز برخی تغییرات فیزیکی نامطلوب و همچنین مشکلات جسمی شده که به راحتی قابل درمان نیست. جهت کنترل همه علائم و تنظیم سطوح استروژن در بدن، پزشک مسدود کننده‌های استروژن را به فرد بیمار تجویز می‌کند. این مسدود کننده‌ها ترکیباتی شیمیایی است که نه تنها سطوح استروژن در بدن را کنترل می‌کنند، بلکه به مدیریت علائم دیگر بیماری‌ها نیز کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مصارف این مسدود کننده‌ها در درمان سرطان می‌باشد. سطوح بالای استروژن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های کبدی شده که این موضوع ممکن است باعث تکثیر سلول‌های سرطانی در قفسه سینه و بیضه‌ها گردد. انواع متفاوتی از مسدود کننده‌های استروژن در بازار موجود می‌باشند.
 

علل استروژن اضافی در بدن

مردان اغلب تعجب می‌کنند که بدن آن‌ها مقدار کمی استروژن را به منظور حفظ تعادل هورمونی در سیستم بدن آن‌ها تولید می‌کند. استروژن از سه نوع مختلف هورمون تشکیل شده است:
 
 1) استرادیول: در زنان که توسط تخمدان ها تولید شده شده و در مردان توسط غده‌های آدرنال و بیضه‌ها ترشح می‌یابد.
 
2) استرون: این فرم از استروژن در مقادیر بسیار پایین در هر دو جنس زنان و مردان یافت می‌شود. غده آدرنال بدن به تولید این فرم از استروژن کمک کرده و در بافت چربی ذخیره می‌گردد.
 
3) استریول: این نوع استروژن در مقادیر بالایی در زنان و به ویژه در طول دوران بارداری تولید می‌شود.
 
قبل از صحبت درباره کاهش سطوح استروژن در مردان، لازم است که دلایل افزایش این هورمون را نیز بدانیم. این موضوع به کنترل علائم مختلف استروژن بالا در مردان کمک می‌کند. این علائم شامل میل جنسی پایین، تشکیل سینه در مردان، ریزش موی بدن، صدای نازک‌تر، کاهش وزن عضلات و طویل شدن پروستات می‌باشد: علل این موارد به شرح زیر می‌باشد:
 
همچنان‌که سن مردان بالا می رود، سطوح هورمون تستوسترون آن‌ها کاهش و سطوح هورمون استروژن افزایش پیدا می‌کند. در مورد مردان چاق، این اتفاق با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.
 
افراد چاق از سطوح بالای استروژن به صورت سلول‌های چرب در منطقه‌ی شکم خود که باعث تولید آنزیمی به نام آروماتاز می‌شود، رنج می‌برند. این آنزیم وظیفه‌ی تبدیل تستوسترون به استروژن را بر عهده دارد، بنابراین باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی می‌گردد.
 
مصرف مسکن‌ها و استروئیدهای آنابولیک نیز می‌تواند در افزایش سطوح استروژن مفید باشد. سوء مصرف الکل باعث تبدیل تستوسترون به استروژن و عدم توانایی کبد در حذف استروژن اضافی از بدن می‌گردد.
 
برخی بیماری‌های مربوط به غده هیپوفیز و غده‌های آدرنال و بیضه‌ها می‌توانند مسئول بالا رفتن سطوح استروژن در بدن باشند.
 

مسدود کننده‌های طبیعی استروژن

سطوح بالای استروژن برای بدن خطرناک است و حفظ این هورمون تحت کنترل جهت برقراری تعادل هورمونی بهتر در بدن ضروری می‌باشد. این تعادل می‌تواند با خوردن غذاهای سالم برقرار شود. برای مردانی که اضافه وزن دارند، بهترین مسدود کننده استروژن گرده زنبور عسل است که هنوز به عسل تبدیل نشده است. میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، میوه‌های مرکبات، انجیر، انگور، هندوانه، هلو و آناناس نیز مواد غذایی عالی جهت مسدود کردن تولید استروژن می‌باشند. سبزیجات سبز تازه مانند کلم بروکلی، کرم بروکسل، گل کلم، ذرت، لوبیا سبز، کلم برگ، پیاز، تربچه، کلم پیچ و کدو نیز در کنترل تولید استروژن در بدن موثر می‌باشند.
 
این بیماری شرایطی است که در آن مردان از سطوح بالای استروژن در بدن خود رنج می‌برند. این بیماری می‌تواند با دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و شیوه زندگی سالم درمان شود. این موضوع بدین معنی نیست که استروژن برای سلامتی انسان ضرری داشته باشد، بلکه مشکل زمانی رخ می‌دهد که سطوح این هورمون در بدن به میزان بیش از حدی برسد. روشهای جایگزینی تستوسترون باعث متوقف کردن ترشح طبیعی این هورمون در بدن می‌شود استروژن به منظور درمان برخی بیماری‌های خطرناک مانند سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استروژن بالا منجر به توسعه بروز ویژگی‌های زنانه در مردان و ایجاد مشکلات جسمی و سلامتی دیگری در آن‌ها می‌گردد. بنابراین، توصیه می‌شود که سطوح استروژن همیشه تحت کنترل باشد و اهمیت این موضوع نباید نادیده گرفته شود.
 

چگونه به صورت طبیعی تستوسترون را افزایش دهیم؟

تستوسترون، قوی‌ترین آندروژن یا هورمون مردانه در بدن است. این نام کاملا متناسب است، زیرا آندروژن‌ها مسئول حجیم شدن عضلات، ‌استحکام استخوان‌ها، کلفت‌شدن صدا و الگوی رشد مویی هستند که مشخصه مردان است.
 
شاهد هستیم که تعداد بیشتری از مردان به سمت داروهای جایگزین تستوسترون می‌روند. فروش تستوسترون در سال‌های اخیر به حد انفجار رسیده است و این را باید مدیون روشهای جدید وارد کردن آن به بدن مانند ژل و کرم و تزریق باشیم. شرایط جدید جایگزینی تستوسترون به دلایل بسیاری مشکل ساز است. بر طبق آمار بسیاری از کسانی که داروهای تستوسترون مصرف می کنند میزان تستوسترون بدنشان را چک نمی کنند به عبارت دیگر طبق گفته یکی از پزشکان این “وحشتناک” است. هیچ مردی نباید داروی تستوسترون مصرف کند مگر در مواردی که میزان تستوسترونشان پایین باشد و یا علائم آن را داشته باشند.
 
بسیاری از مردان از این موضوع بی اطلاع هستند که روشهای جایگزینی تستوسترون باعث متوقف کردن ترشح طبیعی این هورمون در بدن می شود و در نهایت سلولهای تولید کننده این هورمون از کار می افتند. اگر مردی بعد از مصرف یک ماه و یا کمی بیشتر از یک ماه بطور ناگهانی مصرف تستوسترون را قطع کند احساس وحشتناکی به او دست می دهد بدین معنا که سطح انرژی بدنش پایین می آید میل جنسیش کم می شود و احساس افسردگی می کند. این علائم باعث می شوند شخص دوباره به سمت مصرف تستوسترون برود.
 
اگر در فکر افزایش تستوسترون هستید به این موارد توجه کنید: اول سطح تستوسترونتان را چک کنید اگر پایین بود یک بار دیگر چک کنید تا مطمئن شوید نتیجه آزمایش درست بوده است. اگر پایین تر از سطح نرمال است و علائمی مانند کاهش میل جنسی و افسردگی دارید هر کاری انجام دهید تا میزان آن را بطور طبیعی بالا ببرید.
 

روش های افزایش طبیعی تستوسترون :

 
-از وزن خود بکاهید: چربی مانع از وارد شدن تستوسترون به خون می شود.
 
-شیرینی را کنار بگذارید: نان و پاستا و پیتزا و کیک و کلوچه نخورید. شکر و نوشیدنی های گاز دار را از رژیم غذاییتان حذف کنید.
 
-از لحاظ فیزیکی فعالتر باشید: لازم نیست که پول خرج کنید. بیشتر راه بروید از پله ها بالا و پایین بروید یک قدم شمار بخرید و روزی ۱۰۰۰۰ قدم راه بروید. هر نوع ورزش و فعالیتی باعث افزایش تولید تستوسترون می شود.
 
-خواب کافی داشته باشید: تولید تستوسترون در زمانی که عمیقا به خواب رفته اید افزایش پیدا می کند کسانی که خوابشان کم است میزان تستوسترونشان نیز پایین است.
 
-بدن خود را چک کنید: بعضی از بیماری هایی که به راحتی درمان می شوند، مانند واریکوسل، می توانند باعث پایین آمدن تستوسترون شوند.
 
-از مسکن‌های افیونی استفاده نکنید: بعضی از عوارض جانبی این داروها پایین آوردن میزان تستوسترون است.
 
اگر میزان تستوسترونتان پایین است و علائم آن را دارید سبک زندگیتان را با روش هایی که در بالا اشاره شد تغییر دهید اگر اینها کارساز نبودند می توانید با پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت کنید.
 
منبع: Kulbhushaan Raghuvanshi - HealthHearty


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.