تاول پوست و صورت

تاول بر روی صورت نه تنها باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد می‌گردد، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیز باشد. اغلب، علائمی که همراه با تاول هستند، سرنخ‌هایی برای تشخیص علت اصلی این مشکل می‌باشند.
سه‌شنبه، 26 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
تاول پوست و صورت
ظهور تاول بر روی صورت، گردن، کمر و بخش‌های دیگر بدن یکی از واضح‌ترین علل کهیر است. تاول‌ها به صورت دانه‌های قرمز رنگ و پراکنده‌ای ظاهر شده و مشابه بثورات پوستی باعث ایجاد خارش و تحریک نواحی آسیب دیده می‌گردند.
 
به صورت تدریجی کل بدن با تاول‌های قرمز و سفید پوشیده می‌شود. علت بروز تاول چیست؟ تاول، زنان و مردان از همه گروه‌های سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم شایع کهیر در کودکان می‌باشد. افرادی که حالت تهوع دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این نوع از اختلالات پوستی می‌باشند. با این‌حال، تاول‌ها می‌توانند به دلیل عفونت، گزش حشرات، تب یا برخی انواع واکنش‌های آلرژیک حاصل از مصرف برخی غذاها نیز ایجاد شوند. علل اساسی بروز تاول در زیر ذکر شده است.
 

کهیر

هنگامی‌که بدن در تماس با آلرژن‌های خطرناکی که باعث تحریک انتشار هیستامین‌ها در بدن می‌شوند، قرار می‌گیرد، کهیر بر روی صورت مشاهده می‌شود. سلول‌های دفاعی بدن در این شرایط برای مقابله با آلرژن‌ها فعال می‌شوند. نتیجه این واکنش آلرژیک، ظهور تاول‌هایی بر روی صورت و گردن می‌باشد. کهیر مسری بوده و می‌تواند از یک بخش از بدن به بخش‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد. تاول‌ها برای مدت چند ساعت یا بیشتر بسته به شدت واکنش باقی می‌مانند.
 

داروها

تاول‌های پوستی خارش‌دار برخی مواقع بر اثر داروهای قوی ایجاد می‌گردند. اغلب کودکان از آلرژی دارویی هنگامی‌که بدن آن‌ها قادر به مقاومت به دوزهای بالای دارو نیست، رنج می‌برند. چنین مواردی اغلب هنگامی‌که کودک از تب رنج می‌برد و به طور همزمان داروهای دیگری نیز برای او تجویز می‌شود، مشاهده می‌گردد. بثورات پوستی قرمز رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شود که خارش‌دار بوده و باعث تحریک زیاد بدن می‌گردند. بثورات آلرژیک نیز ممکن است در صورتی‌که کودک شما تحت دوز داروهای جدید مانند داروهای سولفا یا آنتی بیوتیک‌ها قرار بگیرد، توسعه یابد.
 

مواجهه با نور آفتاب

مواجهه منظم با نور آفتاب یکی از دلایل اصلی ظهور تاول‌های قرمز رنگ بر روی صورت می‌باشد. بثورات پوستی خارش دار به واسطه‌ی آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌گردد. این تاول‌ها ممکن است به واسطه‌ی استفاده بیش از حد از کرم‌های ضد آفتاب نیز ایجاد گردد. ترکیبات موجود در این کرم‌ها هنگامی‌که سازگار با پوست شما نباشند، باعث بروز تاول‌هایی می‌گردند. در این شرایط پوست تغییر رنگ داده و تکه‌های سفید رنگی بر روی پوست توسعه می‌یابد. همان اثرات هنگامی‌که محصولات مراقبت از پوست مانند سفید کننده‌ها و مواد آرایشی ناسازگار با پوست نیز استفاده شود، مشاهده می‌گردد.
 

علائم دیگر ظهور تاول‌های صورت

نیش حشرات، آلرژی به مواد غذایی، آلرژی به پارچه، لوسمی، تب هاری، عفونت ویروسی، گلو درد و تغییرات فصلی
 

شیوه‌های درمانی

تاول‌ها معمولاً برای مدت 24 ساعت بر روی صورت باقی می‌مانند. این تاول‌ها در صورتی‌که خفیف باشند، به سرعت ناپدید می‌شوند. تحت شرایط شدید، تاول‌ها به تدریج به قسمت‌های گردن، دست‌ها، کمر، قفسه سینه و شکم گسترش می‌یابند. در صورتی‌که تاول‌ها علامتی از بروز کهیر باشند، باید شیوه‌های درمانی کهیر به کار گرفته شود. بنابراین به منظور درمان سریع بیماری باید علت دقیق بروز این تاول‌ها را تشخیص دهید. شایع‌ترین نوع داروهایی که برای درمان تاول‌ها استفاده می‌شوند، داروهای ضدآلرژن و آنتی هیستامین‌ها هستند. بهترین گزینه درمانی استفاده از شیوه‌های درمان طبیعی جهت درمان بثورات و تاول‌های پوستی می‌باشد. پزشکان معتقدند که ظهور تاول‌ها و بثورات پوستی بر روی صورت و بخش‌های دیگر بدن ممکن است به علت وقوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس باشد. در چنین مواردی، داروهای خاصی به منظور از بین بردن عفونت تجویز می‌شود. بهترین گزینه درمانی استفاده از شیوه‌های درمان طبیعی جهت درمان بثورات و تاول‌های پوستی می‌باشد. ریختن آب سرد بر روی صورت و استفاده از تکه‌های یخ بر روی آن‌ها می‌تواند به رهایی از احساس خارش و سوزش کمک کند. شما می‌توانید مغز گیاه آلوئه ورا را نیز منجمد کرده و آن را برای نرم کردن پوست صورت بر روی آن بمالید.
 
ظهور ناگهانی تاول‌ها موضوعی جدی نیست. این تاول‌ها ممکن است یک شبه ناپدید شوند. در صورتی‌که تاول‌ها برای مدتی طولانی بر روی صورت باقی ماند، بهتر است با پزشک مشورت کرده و به دنبال یافتن شیوه‌های درمانی مناسب در این زمینه باشید. درمان مناسب قادر به ریشه کن ساختن کامل تاول‌های قرمز و سفید رنگ از صورت و بازیابی مجدد بافت نرمال صورت خواهد بود.
 

چند روش برای درمان تاول‌‌ها

لایه بالایی پوست یا همان اپیدرم به عنوان سدی بین پوست داخلی و محیط خارجی عمل می کند. زمانی که لایه بیرونی پوست دچار سائیدگی یا فشار بیش از حد می شود پوست خارجی به عنوان یک سیستم دفاعی تاول ایجاد می کند تا از فشار مداوم جلوگیری کند.
 
تاول‌ها پس از مدتی خود‌به خود بهبود می‌یابند. هنگام ایجاد تاول در هر جای بدن مراقب باشید تاول‌ها پاره نشود، زیرا درصورت باز شدن تاول ممکن است عفونت شکل بگیرد. چندین دارو و روش طبیعی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود تاول‌ها وجود دارد که در این جا به دو تا از آنها اشاره می‌شود.
 
تاول‌ها در پاشنه و انگشتان پا
تاول‌‌ها روی انگشتان پا معمولاً بر اثر اصطکاک ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تاول در پا پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد می‌باشد. کفش‌های صندل و دیگر کفش‌هایی که روی پا سائیده می‌شود می‌تواند منجر به ایجاد تاول در انگشتان پا شود.
 
توجه داشته باشید در صورتی که قبل از ایجاد تاول عامل تحریک کننده را ازبین ببرید محل به سرعت بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال اگر بعد از ایجاد سوزش در قسمتی از پاها به سرعت کفش‌های خود ‌را با یک کفش مناسب عوض کنید در عرض چند روز شاهد بهبود محل تاول خواهید بود. همچنین برای جلوگیری از اصطکاک بیشتر می‌توانید محل مورد نظر را با باند‌های چسبی یا باند گازی بپوشانید. چرب کردن محل مورد نظر با کمک وازلین می‌تواند به بهبود محل تاول کمک کند.
 
آلوئه‌ورا
داخل برگ‌های آلوئه‌ورا ماده ژله‌ای مانند وجود دارد که خاصیت‌های دارویی بسیاری دارد. از جمله خاصیت‌های این ماده ژله‌ای تاثیرات ضد التهابی و کلاژن سازی است که به بازسازی سلول‌های مرده و بهبود زخم کمک می‌کند.
 
در حال حاضر پماد‌های زیادی با ترکیبات آلوئه‌ورا تولید شده است که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از داروخانه تهیه کنید و یا حتی ماده ژله‌ای داخل برگ‌های آلوئه‌ورا مستقیم بر روی محل تاول ها بمالید.
 
منبع: Buzzle


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.