برابری جنسیتی و دینداری

جامعه پذیری فرایندی چندبعدی است که کسب دانش، ارزش‌ها و نگرش‌ها را در بر می گیرد.
شنبه، 7 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برابری جنسیتی و دینداری
بر اساس نظریه‌هایی که بر تاثیرات نیرومند رسانه‌ها تاکید دارند، مجموعه وسیعی از ارزشها و شیوه‌های رفتاری از طریق تصاویر و ایده‌های منتقل شده توسط برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی عامه پسند، مجلات مصور، اینترنت، وب سایتهای موزیک ویدئوها . تبلیغات مصرف کننده، فیلم ها و گزارش های خبری فرا گرفته می شوند. نظریه کشت که توسط گربنر و همکارانش مطرح گردید، رسانه‌های جمعی را به عنوان یکی از کارگزاران جامعه پذیری و رقیبی برای والدین و خانواده، گروه های همالان، معلمان و مقامات مذهبی و هنجارهای اجتماعی در اجتماع محلی و فرهنگ ملی قلمداد می کند.
 
جامعه پذیری فرایندی چندبعدی است که کسب دانش، ارزش‌ها و نگرش‌ها را در بر می گیرد. نظریه کشت نشان می دهد که قرار گیری مداوم در معرض رسانه‌های جمعی، به ویژه تلویزیون، به درونی شدن پیام های آن منجر می شود. تصور می شود که از طریق این فرایند، رسانه‌ها قادر به تاثیر گذاری بر استانداردهای اخلاقی شامل نگرش نسبت به خانواده، ازداوج و طلاق، جهت گیری نسبت به نقش های جنسی، حمایت از برابری جنسیتی، مدارا نسبت به تنوع (رفتارها و عقاید) جنسی، باورهای مربوط به استانداردهای اخلاقی مناسب در زندگی عمومی و شکل گیری ارزش‌ها، باورها و کردارهای مذهبی گسترده تر هستند. عقیده بر این است که قرار گیری منظم در معرض پیام های منتقل شده توسط ارتباطات جمعی، تاثیر انباشتی بر ارزش۔ ها و رفتار اخلاقی، به ویژه در کودکان و نوجوانان در طول سال های شکل گیری شخصیت آنها در دوره گذار به بزرگسالی دارد.
 
دلایل مختلفی برای این تصور وجود دارد که جامعه پذیری جنسی ممکن است به طور ویژه ای تحت تاثیر ارتباطات جمعی باشد. رسانه‌ها می توانند بر هر آنچه شخص در مورد سکسوالیته یاد می گیرد، از بیولوژی تولید مثل و خطرات رفتار جنسی تا نگرش نسبت به عشق، روابط عاشقانه و ازدواج، تاثیر بگذارد. سکسوالیته اساسا تمام رسانه‌های غربی را فرا گرفته است. از سریال های کمدی و درام های تلویزیونی گرفته تا فیلم‌های سینمایی و مجلات، نمونه های کلامی و بصری بیشماری را از چگونگی انجام دوست یابی (جنس مخالف)، برقراری رابطه صمیمی (با جنس مخالف)، رابطه جنسی، عشق، ازدواج، طلاق و روابط عاشقانه نشان می دهند. مطالعات انجام شده به روش تحلیل محتوی نشان می دهند که با گذشت سالها، نمایش آشکار سکسوالیته در برنامه‌های سرگرم کننده تلویزیونی عامه پسند آمریکا رواج بیشتری یافته است. به عنوان مثال تحلیل طولی کانال های سخن پراکنی و کابلی آمریکایی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ نشان داد که بحث در مورد رابطه جنسی بیشتر از رفتار جنسی نشان داده شده، هر چند هر دو نوع مطلب به طور قابل توجه ای در طول دوره مورد مطالعه افزایش یافته است؛ برای مثال، به تصویر کشیدن آمیزش جنسی دو برابر شده است (از ۷ به ۱۴ درصد رسیده است). تحلیل محتوی مجلات عمده نیز حاکی از رشد فزاینده پیام ها و تصاویر گرافیکی جنسی است؛ برای مثال، روابط صمیمی بزرگترین بخش از موضوعاتی است که در مجلات زنان ارائه می شود و ارجاع به مسائل جنسی طی دهه های اخیر افزایش یافته است. فیلم‌های سینمایی هالیوودی اغلب جنسی هستند؛ مطالعه ۵۰ فیلم پرفروش سال ۱۹۹۶ نشان داد که تقریبا دو سوم فیلم ها حداقل دارای یک صحنه جنسی هستند.
 
تصاویر موجود در موزیک ویدئوها نیز این الگوها را منعکس می کند؛ برآورد شده است که بیش از سه چهارم تمام موزیک ویدئوها حاوی تصاویر جنسی ضمنی هستند. سکسوالیته در تبلیغات جمعی نیز فراگیر است، چه سکسوالیته ای که از طریق تصاویر محصولات آرایشی منتقل می شود و چه سکسوالیتهای که به عنوان شیوه ای برای فروش اجناس از ماشین گرفته تا کالاهای بادوام به کار گرفته می شود؛ این نوع محتوی نیز در طول زمان افزایش یافته است. اما میزان و صراحت محتوای گرافیکی جنسی رسانه‌های سنتی عمده، در مقایسه با محتوی پورنو گرافی آنلاین وب سایت های بزرگسالان - که مطالعات نشان می دهد به طور گسترده‌ای در دسترس جوانان آمریکایی قرار دارد . کمتر است. تعیین میزان سکس در اینترنت دشوار است، اما برآورد شده است که صنعت پورنو گرافی در سال ۲۰۰۶، با 4.2 میلیون وب سایت (۱۲ درصد کل وب سایت‌ها)، با جذب به طور میانگین ۷۵ میلیون بیننده منحصر به فرد در هر ماه، ۹۷ میلیارد دلار درآمد جهانی داشته است. در رسانه‌های جمعی معاصر، محتوای جنسی برنامه های سرگرم کننده عامه پسند، که به طور گسترده‌ای به ویژه در میان نوجوانان مصرف می شوند، فراگیر است؛ پیمایش ها نشان می دهند که جوانان آمریکایی زمان بیشتری را در مقایسه با زمانی که معمولا در مدرسه یا در تعامل با والدین خود می گذرانند، صرف استفاده از رسانه‌های جمعی می کنند.
 
ارتباطات جمعی، علاوه بر جامعه پذیری جنسی، ممکن است بر کسب بسیاری از دیگر ارزش‌های اخلاقی و مذهبی نیز تاثیر بگذارند. روزنامه نگاران کنجکاو در نقش خود به عنوان ناظر، گزارشات متعددی در مورد رسوایی های مالی و جنسی، از قبیل فساد و رشوه خواری در زندگی عمومی ارائه می دهند. این پوشش رسانه‌ای) ممکن است درک همگانی را در مورد استانداردهای زندگی اجتماعی از جمله نگرش نسبت به شفافیت و درستکاری و نیز اعتماد به نهادهای سیاسی و رهبران شکل دهد. گزارش های خبری بر بسیاری از موضوعات معاصر در مورد سیاست های جنسی و جنسیتی (مانند سقط جنین و پیشگیری از بارداری، کشتن از روی ترحم، تحقیقات سلولهای بنیادی، بیماریهای مقاربتی و ایدز، برابری زنان و جنبش زنان، حقوق همجنس گرایان، ازدواج مردان همجنس گرا و نقش مردان همجنس گرا در ارتش) تاکید می کنند. انتظار می رود این پوشش رسانه‌ای نیز بر افکار عمومی مانند مدارا نسبت به همجنس گرایی، سقط جنین و طلاق و همچنین نقش های جنسی مناسب برای زنان و مردان در خانه، محل کار، و حوزه عمومی و نگرش‌ها نسبت به برابری جنسیتی مؤثر باشد. همچنین مطالعات متعدد نشان داده است که چگونه رسانه‌های جمعی اغلب جنبه‌های گسترده‌ای از دینداری در ایالات متحده آمریکا و دیگر نقاط جهان را تحت تاثیر قرار می دهند.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص247-245، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.