آشنایی با خواص گوجه فرنگی برای لاغری

آیا تا کنون برای کاهش وزن و رسیدن به لاغری از رژیم گوجه فرنگی استفاده کرده‌اید؟ بررسی‌ها نشان داده که گوجه فرنگی به دلیل به وجود آوردن احساس سیری برای مدت طولانی در افراد، می‌تواند در کاهش وزن نقش زیادی داشته باشد. در این مقاله به نکاتی درباره خواص گوجه فرنگی در لاغری اشاره می‌کنیم.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گوجه فرنگی برای لاغری

ترکیبات ارزشمند موجود در گوجه فرنگی

به طور معمول در سراسر دنیا از گوجه فرنگی به شکل پخته یا خام در انواع غذا‌ها و سالاد‌ها استفاده می‌شود. این ماده غذایی دارای ترکیبات ارزشمندی است که گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به حفظ تناسب اندام و سلامت بدن کمک کند. از مهم‌ترین ترکیبات موجود دراین ماده غذایی پر خاصیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع ویتامین‌ها شامل: ویتامین A, C, E, K.
فیبر
اسید آمینه‌های لازم
مقدار کمی کالری
پروتئین و چربی
قند‌های مختلف مانند: فرکتوز و گلوکز
اسید فولیک
لیکوپین
مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، مس، پتاسیم، فسفر، روی و ...


چگونه خواص گوجه فرنگی در لاغری نقش دارد؟

بررسی‌های به عمل آمده از گذشته تاکنون نشان داده است که افرادی که از رژیم‌های گیاه‌خواری پیروی کرده و مقدار فراوانی میوه و سبزی در طول روز مصرف می‌کنند نسبت به دیگران کاهش وزن و تناسب اندام بیشتری دارند. در حال حاضر مشخص شده که این موضوع صرفاً به دلیل کم بودن مقدار زیاد کالری در میوه‌ها و سبزیجات نیست. به عنوان مثال گوجه فرنگی که دارای مقدار زیادی لیکوپین است سبب کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری در افراد خواهد شد.


استفاده از گوجه فرنگی برای لاغری

وجود مواد معدنی غنی و ویتامین‌ها و نیز عدم وجود چربی و کربوهیدرات‌های مضر باعث شده پزشکان مصرف میوه‌جات و سبزیجات را به شدت به همگان توصیه کنند.  برای استفاده از گوجه فرنگی برای کاهش وزن و چربی سوزی بهتر است که نکاتی را به شرح زیر مد نظر داشته باشید:

۱. استفاده از گوجه فرنگی در میان وعده‌ها
معمولا افراد در میان‌ وعده‌ها از مواد غذایی چرب و پر کربوهیدراتی مانند پنیر، کره، شیرینی جات، چیپس و ... استفاده می‌کنند که این خود یک عامل مهم چاقی به شمار می‌آید. به همین دلیل برای شروع یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، می‌توانید آن را به تنهایی یا به همراه سبزیجات مفید دیگر مانند خیار، کاهو، کلم بروکلی و ... به عنوان میان‌وعده مصرف کنید.

۲. مصرف گوجه فرنگی به همراه وعده‌های اصلی غذا
برای داشتن یک وعده غذایی سالم و مفید شما می‌توانید گوجه فرنگی را به صورت خام و یا پخته به همراه مواد غذایی پروتئین دار و بدون چربی مانند ماهی یا مرغ کبابی، حبوبات پخته شده، کمی برنج یا نان به عنوان وعده شام یا ناهار میل کنید.

۳. استفاده از گوجه فرنگی به عنوان پیش غذا
شما می‌توانید با گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات، سالادی را تهیه کرده و قبل از وعده‌های غذایی مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که به دلیل وجود مقادیر زیاد فیبر در گوجه فرنگی، کمی احساس سیری کرده و در وعده اصلی غذایی، کمتر غذا میل کنید.

۴. جایگزین کردن مواد غذایی پر کالری با گوجه فرنگی
سعی کنید به جای غذا‌های پر کالری مانند انواع ساندیچ‌ها بیشتر از برش‌هایی از گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات پخته و خام استفاده کنید.


خواص آب گوجه فرنگی در لاغری

آب سبزیجات از جمله آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید بوده که علاوه بر کمک به حفظ تناسب اندام، به زیبایی و پوست و مو نیز کمک شایانی می‌کنند. یکی از خواص اصلی و مهم آب گوجه فرنگی خاصیت چربی سوزی این ماده غذایی مفید است. این نوشیدنی مفید مناسب برای افرادی است که به دنبال لاغری و تناسب اندام از بین بردن چربی‌های اضافی بدن خود هستند. همچنین چربی سوزی باعث سلامت قلب و عروق نیز خواهد شد.

نکات مهم 
اگر از گوجه فرنگی و سایر سبزیجات به صورت خام و یا به عنوان سالاد استفاده می‌کنید، از مصرف سس‌های پر کالری به همراه آن‌ها بپرهیزید.

سعی کنید که در هنگام خرید گوجه فرنگی آن‌هایی را انتخاب کنید که کاملاً رسیده و قرمز باشند و گوجه‌هایی که له شده و یا سبز و کال هستند را انتخاب نکنید.

قبل از استفاده هر گونه میوه و سبزی آن‌ها را به خوبی شستشو دهید.

برای داشتن تناسب اندام و لاغری به صورت صحیح و سریع‌تر بهتر است در کنار مصرف این ماده غذایی، مصرف غذا‌های چرب و مضر را کاهش داده و ورزش را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید.

همیشه مقداری سبزیجات خرد شده شامل گوجه فرنگی و خیار در دسترس داشته باشید، تا در هنگام گرسنگی در طول روز از آن‌ها به راحتی استفاده کنید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.