سبزیجات و میوه های بدون نفخ را بشناسید

خوراکی های غنی از پتاسیم مانند موز، آواکادو، کیوی، پرتقال و پسته با تنظیم سطح سدیم در بدن باعث کاهش نفخ می شوند.همچنین فیبر موجود در این میوه ها از بروز یبوست جلوگیری می کند.یبوست خود از عوامل دچار شدن به نفخ است.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سبزیجات و میوه های بدون نفخ را بشناسید

سبزیجات و میوه هایی که نفاخ نیستند

اگر یک توصیه تغذیه ای وجود داشته باشد که برای بدن شما ارزشمند و مفید باشد این است که سبزیجات زیادی بخورید. حقایقی وجود دارد که نشان می دهد باید سبزیجات زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشید.

واقعیت این است که بیشتر افراد فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارند. مقدار فیبر توصیه شده برای زنان حدود ۲۵ گرم در روز است. به خاطر داشته باشید که یک پیمانه کلم بروکلی تنها ۴ گرم فیبر دارد. به همین خاطر برای تامین فیبر خود باید سبزیجات زیادی مصرف کنید.

برای برخی از افراد مصرف فیبر می تواند معایبی به همراه داشته باشد. اضافه کردن سبزیجاتی که غنی از فیبر هستند می تواند در برخی از افراد نفخ ایجاد کند. این موضوع زمانی بدتر می شود که بخواهید یکباره از رژیم کم فیبر به رژیم غذایی پر از سبزیجات روی بیاورید.

برای اینکه بتوانید ناراحتی های شکمی خود را در این مورد کمتر کنید کافیست سرعت اضافه کردن سبزیجات به رژیم غذایی خود را کندتر نمایید.

با گذشت زمان خوردن فیبر بیشتر می تواند به کاهش نفخ کمک کند. اگر شما نیز معده بسیار حساسی دارید، می توانید سبزیجاتی که مصرف می کنید را بپزید و به جای مصرف خام آن، از سبزیجات پخته استفاده نمایید.

گرمایی که به هنگام پخته شدن به سبزیجات وارد می شود می تواند به تجزیه فیبر کمک کند و هضم آن را راحت تر می نماید. حرکت هوشمندانه دیگر این است که در مورد سبزیجاتی که مصرف می کنید هوشیار باشید. سبزیجات خاصی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سبزیجات زیر مزه بسیار خوبی دارند و ارزش تغذیه ای آن ها بالاست. این سبزیجات کمتر از سایر موارد باعث ایجاد نفخ در شکم می شود.
 
خیار
خیار ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوانی وارد بدن می کند به خصوص اگر با پوست خورده شود. اما بر خلاف بیشتر سبزیجات، خیار فیبر اندکی دارد و شانس نفخ شکم را کاهش می دهد. این ماده آب فراوانی دارد و می تواند آب مورد نیاز برای بدن را فراهم آورد.
 
مارچوبه
این ماده سبز، طعم بسیار عالی دارد. مارچوبه ماده ای به نام آسپاراگین دارد که یک آمینو اسید است و به عنوان ادرار اور طبیعی عمل می کند. این موضوع به بدن کمک می کند آب اضافی را به راحتی دفع نماید و از شر نفخ موجود راحت شود. البته نباید به یکباره مارچوبه زیادی مصرف کنید. برای برخی از افراد مارچوبه می تواند باعث نفخ شود به خصوص زمانی که در مقادیر بسیار زیاد مصرف می شود. پس حد اعتدال را نگه دارید.
 
آووکادو
آووکادو می تواند یک ماده عالی برای بدن باشد. آووکادو غنی از پتاسیم است و اثر نفاخی سدیم را کاهش می دهد. همچنین این ماده سرشار از چربی های سالم است و به بدن کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز را جذب کند.
 
کدو سبز
بیشتر سبزیجات حاوی FODMAP ها هستند. این ها گروهی از شکرها و کربوهیدرات های خاص هستند که می توانند گاز و نفخ زیادی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ایجاد نماییند. کدو سبز FODMAP پایینی دارد و می تواند یک گزینه خوب برای این افراد باشد.
 
سبزیجاتی با برگ سبز
اسفناج و کلم ویتامین B بالایی دارد و می تواند احتباس آب در بدن را کمتر کند. سالادهایی که با سبزیجات برگ سبز تهیه می شوند طعم خوبی دارند و می توانند برای بدن مفید باشند.
 
کلم ترش
برای اینکه بتوانید پروبیوتیک های مفید روده را افزایش دهید بهتر است از سبزیجات تخمیر شده همچون کلم ترش استفاده نمایید. فقط مطمئن شوید که ان را از فروشگاه های معتبر تهیه می کنید. کلم ترش کنسروی پخته شده هستند و نمی توانند پروبیوتیک هایی که می خواهید را تامین نمایند.
 
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی آنتی اکسیدان های زیادی دارد. شما می توانید از این ماده برای تهیه سالاد و سس استفاده کنید.

با اینکه چنین سبزیجاتی می توانند برای بدن شما مفید باشند اما از مصرف سبزیجات دیگر واهمه نداشته باشید.همه افراد واکنش یکسانی به سبزیجات ندارند. سبزی که در یک فرد باعث ایجاد نفخ می شود ممکن است در فرد دیگر چنین اثری نداشته باشد. بهتر است خودتان این موضوع را با تجربه کردن به دست آورید. تمامی این موارد به سلامت روده های شما بستگی دارد.


منبع: سایت مجله سلامت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.