چگونگی ارتباط با افراد دو قطبی

اختلال دوقطبی نوعی بیماری روحی است که با تغییرات شدید در خلق و خو بیان می‌شود. زندگی با همسر دوقطبی شما ممکن است در طولانی مدت سخت باشد، اما قطعأ غیرممکن نیست. این مقاله را بخوانید تا به توصیه‌های ارزشمندی دست یابید اگر واقعأ تمایل دارید آن را به کار ببندید.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی ارتباط با افراد دو قطبی
آیا می‌دانید طبق گفته مؤسسه بین المللی سلامت روان، بیش از دو سوم افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، حداقل یک نفر از نزدیکان خود را با اختلال مشابهی (به عنوان مثال افسردگی شدید دائمی) می‌شناسند، که این نشان می‌دهد که این وضعیت می‌تواند ارثی باشد.
 
افسردگی مانیاک، که بیشتر به عنوان اختلال دوقطبی شناخته شده است، یک بیماری روحی است، و علت آن هنوز برای پژوهشگران روشن نیست. این بیماری با دوره‌های متناوب شیدایی شدید و بالا (شناخته شده به عنوان مانیاک) و افسردگی شدید مشخص می‌شود. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است در زمانی که او در حال گذر از مرحله مانیاک است دچار رفتارهای بسیار خطرناک مانند سوء مصرف مواد و اعتیاد جنسی شود و در طول دوره افسردگی ممکن است خودکشی کند. در برخی موارد، افسردگی مانیاک همچنین بر توانایی فرد در عملکرد زندگی روزمره‌اش تأثیر می‌گذارد. گفتن جنبه‌های مثبت آنها که حقیقت داشته باشد، ممکن است به آنها کمک کند برخی از ارزش‌های از یاد رفته خود را به یاد بیاورند. دوقطبی بودن می‌تواند به خصوص برای اعضای خانواده این افراد آزار دهنده باشد، زیرا آنها باید خلق و خوی دائمأ در حال تغییر آن شخص را تحمل کنند. در حالی که مدیریت افسردگی مانیاک مشکل است، اما اگر بخواهید زندگی را برای آنها و یا خودتان آسان‌تر کنید، همچنین می‌توانید بعضی از دستورالعمل‌های ساده که در ادامه متن گفته خواهد شد را دنبال کنید.
 

در مورد اختلال دو قطبی بیشتر بدانید

پشت زمینه روانشناسی و فیزیولوژی اختلال دو قطبی را بدانید. تا آنجا که می‌توانید در مورد این بیماری بخوانید تا بتوانید به راحتی درک کنید که کسی که دوستش دارید با چه وضعیتی روبرو است. همچنین شما را به تماشای مستند بی بی سی در مورد " راز زندگی افسردگی مانیاک" ارائه شده توسط استفان فرای، که خود نیز یک دوقطبی است، دعوت می‌کنیم. همچنین می‌توانید از یک روانپزشک کمک بگیرید تا بیشتر در مورد آن بدانید.
 

به چشم ننگ به آن نگاه نکنید

داشتن اختلال دو قطبی لزومأ نباید فرد را غیرفعال کند. بسیاری از افراد مشهور و بسیار موفق به افسردگی‌های مانیاک دچار بودند از جمله ادگار آلن پو، ویرجینیا وولف، وینسنت ون گوگ، کاترین زتا جونز و ژان کلود ون دم، که این فقط نام چند نفر از آنها است. خودتان و یا دوستی که دچار این اختلال است را درک کنید. به دلیل داشتن این اختلال شخصیتی فرد دوقطبی را تحقیر نکنید، زیرا فقط او را معذب می‌کنید که در مورد وضعیت خود صحبت کند.
 

سعی کنید رفتار آنها را درک کنید

حرف‌هایی که شخص دو قطبی می‌گوید را به خود نگیرید. زیرا آنها اغلب از حرف‌هایی که می‌زنند منظوری ندارند. سعی کنید رفتار آنها را با توجه به زمینه بیماری آنها ببینید. اگر شخص بسیار عصبانی و یا تهاجمی باشد، در واقع این از علائم بیماری است. سعی کنید تسلط خود را در چنین شرایطی از دست ندهید و تلاش کنید اختلالی که طرف مقابل شما درگیر است را، درک کنید.
 

سعی کنید خوشحال باشید

رفتار خود را هنگامی که با همسر یا دوست دوقطبی خود هستید، تماشا کنید، بدانید که هر گونه خشم و یا عصبانیت او بر روی شما، به خودش منتقل می‌شود و می‌تواند او را به مرحله افسردگی برساند. این بدان معنا نیست که شما باید همیشه با بهترین حالت ممکن با آنها خوش رفتاری کنید. اگر فکر می‌کنید که در هر نقطه‌ای نمی‌توانید نوسانات خلقی آنها را کنترل کنید، صادقانه به آنها بگویید. آنها برای این حرف از شما سپاسگزار خواهند شد.
 

به طور معمولی با آنها رفتار کنید

رفتارتان با همسر یا دوست دوقطبی درست همان طور باشد که با هر شخصی دیگری انجام می‌دهید. با آنها غیر عادی رفتار نکنید، زیرا این کار غم انگیزی است. فقط به این دلیل که آنها اختلال خلقی دارند، به این معنا نیست که از نظر ناتوانی بیمار هستند و اگر شما به این نحو رفتار کنید، آنها این رفتار را دوست ندارند.
 

نوشتن خاطرات روزانه

فرد را تشویق کنید روزانه روحیه خود را ثبت کند. نوسانات خلقی معمولاً به صورت چرخه‌ای رخ می‌دهد، بنابراین یک یادداشت یا نمودار خلق و خو، به شما و همچنین خود فرد کمک می‌کند تا زمانی را که باید انتظار تغییر در حالت خلق داشته باشید را بدانید.
 

ارتباطات

شخص را تشویق کنید که در مورد آنچه که احساس می‌کند صحبت کند. اپیزودهای افسردگی، بسیاری از زمان‌ها، منجر به تمایلات خودکشی و خود کم بینی بسیار در یک فرد دوقطبی می‌شوند. در چنین مواردی، صحبت کردن با آنها ممکن است چنین افکاری را به شما نشان دهد و قبل از آنکه دیر شود، می‌توانید برای آنها اقدامی بکنید. گفتن جنبه‌های مثبت آنها که حقیقت داشته باشد، ممکن است به آنها کمک کند برخی از ارزش‌های از یاد رفته خود را به یاد بیاورند.
 

مصرف منظم داروها

اطمینان حاصل کنید که به طور منظم، فرد داروی خود را مصرف می‌کند. تشویق آنها به مدیتیشن نیز ممکن است به تغییرات خلقی آنها تا حد مشخصی کمک کند.
 

نظم در وعده‌های غذایی و خواب

اطمینان حاصل کنید که فرد خواب کافی و وعده‌های غذایی خود را به موقع دریافت می‌کند، زیرا هرگونه بی‌نظمی ممکن است یک تغییر خلق و خو در وی ایجاد کند.
 

در طول مرحله مانیاک مراقب باشید

در صورت وقوع یک مرحله مانیاک، از پس انداز وی محافظت کنید. زیرا در این مرحله فرد دو قطبی به دلیل مصرف و خرید زیاد، بخش زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهد و در نهایت چیزهایی را که لازم ندارد، خریداری می‌کند. بسیاری از آنها پس‌انداز زندگی خود را فقط طی چند روز از دست داده‌اند. همچنین، در طول این مرحله، اطمینان کسب کنید که شخص در حال گذراندن وقت خود به طور سالم است، زیرا آنها مستعد ابتلا به رفتارهای خطرناک جنسی یا سوء مصرف مواد در طول این دوره هستند.
 

گروه‌های پشتیبان

عزیزانتان را تشویق کنید که به یک گروه حامی اختلال دوقطبی بپیوندند. این می‌تواند کمک زیادی بکند، زیرا فرد می‌داند که تنها او نیست که از این اختلال که سبب خستگی او می‌شود، رنج می‌برد. بیش از همه، با او طوری برخورد نکنید که گویی او دیوانه یا بیمار ذهنی است، که این رفتار فقط وضعیت را بدتر می‌کند. با عشق و مراقبت زیاد، می‌توانید به فرد کمک کنید که زندگی شادی را داشته باشد، در عین حال به زندگی خود معنا نیز ببخشد. اما علاوه بر توجه به تمام این دستورالعمل‌ها، نیازها و خواسته‌های خود را هم نادیده نگیرید. هنگامی که شما احساس می‌کنید که استرس حفظ سلامتی شریک زندگی‌تان برای شما بیش از حد توانتان است، از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که شما زندگی خود را دارید و افسردگی مانیک شریک زندگی شما هیچ دلیلی بر این نیست که آن طور که می‌خواهید زندگی نکنید.
 
منبع: آرژون کولارانی سایت بازل


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.