اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی

در صورتی‌که از آلرژی به بادام زمینی رنج می‌برید، پس نیازمند اجتناب از برخی غذاهای خاص هستید. آلرژی به بادام هندی شرایطی است که سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های موجود در بادام هندی را به عنوان اجسام خارجی تصور کرده و با انتشار آنتی بادی‌هایی با آن‌ها مقابله می‌کند.
جمعه، 20 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اجتناب غذایی در حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به بادام هندی
آلرژی در بین افراد شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. برخی افراد به اقلام مختلفی از مواد غذایی گرفته تا مواد پارچه، تا مواد موجود در هوا آلرژی دارند. آلرژی غذایی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌هایی است که مردم به آن مبتلا می‌شوند و یکی از چنین آلرژی‌هایی آلرژی به بادام زمینی است که در این مقاله بر روی این نوع آلرژی متمرکز می‌شویم. علائم آلرژی به بادام زمینی تقریباً بلافاصله در افرادی که به این ماده غذایی حساسیت دارند، بروز می‌کند. بنابراین جلوگیری از مصرف بادام زمینی ضروری است. اما همراه با این موضوع، برخی غذاهای خاص نیز وجود دارد که به تشدید علائم این نوع آلرژی کمک می‌کنند، بنابراین شناسایی این مواد غذایی ضروری است.
 

واکنش به آلرژی

همان طور که قبلاً ذکر شد، یک فرد ممکن است به انواع مختلفی از مواد غذایی آلرژی داشته باشد. در بروز واکنش‌های آلرژیک، سیستم ایمنی بدن برخی مواد را به اشتباه به عنوان مواد مضر برای بدن شناسایی کرده و با تولید آنتی بادی‌هایی مانند هیستامین‌ها و ایمنوگلوبین E که مسئول مقابله با این مواد مهاجم می‌باشد، واکنش نشان می‌دهد. اما تولید این هیستامین‌ها باعث واکنش‌های جانبی در بدن می‌گردد و عملکرد کلی بدن را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز علائم آلرژی می‌گردد. برخی از این علائم در زیر ذکر شده است.
 
خارش و قرمزی پوست در اثر بروز آلرژی ایجاد می‌شود. در این شرایط ممکن است جوش‌های قرمز رنگ کوچکی همه سطح پوست را بپوشاند.
تنگی قفسه سینه نیز در صورت بروز آلرژی مشاهده می‌شود.
از دیگر علائم آلرژی آبریزش بینی، خستگی، آبریزش چشم، شیوع سرفه‌های خوش خیم، تهوع، استفراغ و درد معده می‌باشد.
 
موارد ذکر شده برخی از علائم آلرژی به بادام زمینی است و بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی تخصصی جهت جلوگیری از وقوع این آلرژی بسیار ضروری است.
 
فهرست غذاهایی که باید از مصرف آن اجتناب کرد در زیر آورده شده است:
 
خشکبار
در صورتی‌که شما به بادام زمینی آلرژی دارید، احتمال بالایی وجود دارد که به همه‌ی خشکبارهای دیگر نیز آلرژی داشته باشید. بنابراین، اجتناب از مصرف خشکبار در پیشگیری از شروع این علائم و کاهش خطرات آن‌ها مفید است. مصرف خشکباری مانند بادام، شاه بلوط، پسته، گردو و غیره ممکن است خطرات بالایی را به دنبال داشته باشند.
 
محصولات جانبی
همراه با خشکبار، نیاز به اجتناب از مصرف برخی محصولات جانبی حاصل از این خشکبارها نیز وجود دارد. این محصولات شامل روغن، کره، عصاره‌ها، پاستا، شامپوها و غیره می‌باشد. نیاز به بررسی برچسب‌های همه محصولاتی که می‌خرید و آگاهی از ترکیبات موجود در این محصولات، وجود دارد.
 
محصولات دیگر
برخی محصولات دیگر نیز وجود دارند که ممکن است حاوی درجات متنوعی از بادام زمینی باشند.
این محصولات شامل پودینگ، شکلات داغ، رول تخم مرغ، پیتزا، سس‌های مختلف، غذاهای آسیایی و آفریقایی و بستنی می‌باشند.
 
اگرچه این فهرست به منظور آگاهی از غذاهای حاوی بادام زمینی مفید می‌باشد، اما برخی از غذاهای دیگر نیز وجود دارد که حاوی مقادیری از بادام زمینی و یا هر نوع خشکبار دیگر بوده و ممکن است منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک شوند. بنابراین، نیاز به اطمینان کامل در رابطه با نوع غذایی که مصرف می‌کنیم و ترکیبات تشکیل دهنده موجود در آن‌ها وجود دارد.
 

آلرژی به بادام هندی

بادام هندی نوعی خشکبار است و به همین دلیل تحت طبقه آلرژی‌های خشکبار طبقه بندی می‌گردد. برای اکثر مردم بادام هندی یک خشکبار غنی از مواد غذایی و خوش طعم می‌باشد، با این‌حال، این ماده غذایی برای برخی افراد بسیار زیان آور است. برخلاف آلرژی به بادام زمینی، آلرژی به بادام هندی یک نوع بیماری شدید است که می‌تواند در برخی موارد کشنده باشد.
 
افراد مبتلا به آلرژی به بادام هندی باید اکیداً از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند. شروع آلرژی به بادام هندی در کودکان از سن دو سالگی می‌باشد. این آلرژی به دلیل این است‌که سیستم ایمنی بدن به اشتباه پروتئین‌های موجود در بادام هندی را به عنوان اجسام خارجی مضر تشخیص می‌دهد و شروع به تولید آنتی بادی‌هایی جهت مبارزه با آن‌ها می‌کند. مواد شیمیایی در این فرایند آزاد شده و این مواد شیمیایی باعث بروز علائم مختلف آلرژیک می‌گردند.
 

علائم

شدت این علائم از یک فرد به فرد دیگر متنوع می‌باشد. واکنش بدن در برابر بادام هندی می‌تواند از محدوده خفیف تا شدید متغیر باشد. فرم خفیف‌تر این واکنش ممکن است باعث بروز علائمی مانند کهیر، بثورات پوستی و غیره گردد. در این شرایط لکه‌های صورتی رنگ با تورم جزئی بر روی پوست ایجاد می‌گردد. این لکه‌ها خارش دار بوده و احساس داغی در آن ناحیه از پوست ایجاد می‌کنند. افراد مبتلا به آلرژی به بادام هندی باید اکیداً از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند. بیماران مبتلا به این نوع آلرژی خارش را بر روی دهان، چشم‌ها و گلوی خود تجربه می‌کنند. علاوه بر این، مصرف بادام هندی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، تهوع و غیره در برخی افراد گردد.
 
از طرف دیگر، موارد شدید آلرژی به بادام هندی باعث بروز تورم می‌گردد. بثورات واقع در اطراف گلو یا صورت می‌تواند باعث تورم در این نواحی از بدن گردد. این نوع تورم خطرناک نیست، اما در صورتی‌که برای چندین روز ادامه باید، قادر به مسدود کردن مجاری هوایی شده و از این‌رو باعث جلوگیری از تنفس فرد می‌گردد. این موضوع خطرناک بوده و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگری مانند حملات آسم، خس خس سینه، اضطراب شدید و غیره گردد. در صورتی‌که این بیماری بلافاصله درمان نشود، فرد قادر به تنفس نخواهد بود. این موضوع باعث افت فشار خون شده و منجر به بروز شوک آنافیلاکسی که یک وضعیت مرگبار است، می‌گردد.
 

درمان

عبارت کلیشه‌ای پیشگیری بهتر از درمان است، در این جا صحت دارد. بهترین گزینه برای حفظ امنیت فرد، خودداری از مصرف بادام هندی است. از آن‌جا که آلرژی ایجاد شده توسط بادام هندی بسیار شدیدتر از هر نوع آلرژی دیگر خشکبار می‌باشد، بهتر است در این مورد احتیاط بیشتری را انجام دهید. برچسپ‌های موجود بر روی محصولات مختلف را جهت بررسی ترکیبات تشکیل دهنده آن قبل از خرید محصول چک کنید. با این‌حال، ما در یک دنیای نا امن زندگی می‌کنیم، که نمی‌دانیم واقعاً چه خطراتی ما را دنبال می‌کند. ما ممکن است به صورت تصادفی بادام هندی موجود در برخی مواد غذایی را مصرف کنیم. در چنین شرایطی، نیاز به آگاهی از اقدامات درمانی در این زمینه وجود دارد.  
 
شیوه درمان آلرژی به بادام هندی وابسته به نوع علائم ایجاد شده می‌باشد. برای مثال، برای واکنش‌های کهیر و واکنش‌های دستگاه گوارش، آنتی هیستامین‌ها تجویز می‌شوند. برای خس خس سینه و مشکلات تنفسی نیاز به داروهای گشاد کننده برونشیت به منظور باز کردن مجاری هوایی می‌باشد. در مورد التهاب، کورتیکو استروئیدها تجویز می‌شود، در حالی‌که تزریق اپی نفرین در مواردی که آنافیلاکسی بروز کرده، گزینه مناسبی است.
 
این نوع آلرژی بدون در نظر گرفتن نژاد، سن یا جنس، افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آن‌جا که این آلرژی می‌تواند تأثیرات کشنده‌ای بر فرد داشته باشد، بنابراین انجام اقدامات درمانی بلافاصله بعد از مشاهده علائم خفیف این نوع آلرژی حیاتی می‌باشد. در صورتی‌که درباره آلرژی خود به این ماده غذایی شک دارید، بهتر است آزمایشات پوستی را به منظور تشخیص این که آیا به بادام هندی حساسیت دارید یا خیر، انجام دهید.
 
منبع: Buzzle.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.