داشتن اطلاع کافی از علائم مختلف آلرژی به بادام زمینی

علائم آلرژی نسبت به بادام زمینی بطور بالقوه‌ای خطرناک می‌باشند. عاقلانه است که در خصوص علائم آلرژی به بادام زمینی اطلاع کسب کنید، به این دلیل که ممکن است یک زندگی را نجات دهد. مقاله‌ی پیش رو شما را
چهارشنبه، 16 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داشتن اطلاع کافی از علائم مختلف آلرژی به بادام زمینی
داشتن اطلاع کافی از علائم مختلف آلرژی به بادام زمینی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 
 

علائم آلرژی نسبت به بادام زمینی بطور بالقوه‌ای خطرناک می‌باشند. عاقلانه است که در خصوص علائم آلرژی به بادام زمینی اطلاع کسب کنید، به این دلیل که ممکن است یک زندگی را نجات دهد. مقاله‌ی پیش رو شما را با علائم آلرژی به بادام زمینی آشنا می‌سازد.
آجیل بادام زمینی یکی از خوارکی‌های مورد علاقه در زمان صرف میان وعده است، آجیل‌های تهیه شده از میوه‌های خشک شده در تمام طول سال در فروشگاه‌های نزدیک خانه شما یافت می‌شوند. بادام زمینی دانه‌ای به شکل کلیه یا قلوه است که در انتها به سیب بادام زمینی متصل است. بادام زمینی به جهت محتوای چربی پایین خود نسبت به اکثر مغزهای خوراکی شناخته شده است. بادام زمینی حاوی 75% اسیدهای چرب اشباع نشده است. نوع اصلی این اسیدهای چرب اشباع نشده اسید اولئیک است. اسید اولئیک به حفظ سلامتی قلب و عروق کمک می‌کند. در بیماران دیابتی، نشانه داده شده است که سطوح بالای تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. این بادام همچنین منبع بزرگی از پروتئین و فیبر به شمار می‌رود. بادام زمینی حاوی پتاسیم، ویتامین B و فولات است. همچنین شناخته شده است که از مقادیر کافی منیزیم، فسفر، سلنیوم و مس برخوردار است.
واکنش‌های آلرژیک نسبت به بادام زمینی، واکنشهای نامساعد سیستم ایمنی بدن به بادام زمینی و یا حتی مواد غذایی حاوی بادام زمینی هستند. این علائم آلرژی هنگامی دیده می‌شوند که سیستم ایمنی هیستامین و ایمونوگلوبولین Eرا که آنتی بادی IgE است را تولید کند. علائم آن ممکن است از واکنش آنافیلاکتیک شدید تا آسم گسترده باشند. بادام زمینی بسیار محبوب بوده و بسیاری از افراد عاشق خوردن آن هستند. واکنشهای آلرژیک بادام زمینی می‌توانند خفیف تا شدید و حتی مرگ آور باشند.

علائم آلرژی خفیف

فردی که از این واکنش آلرژیک رنج می‌برد ممکن است دچار ناراحتی معده شود. این نشانه بسیار شایع بوده و عمدتاً به عنوان مورد خفیفی از تهوع دیده می‌شود. همچنین ممکن است همراه با اسهال و استفراغ باشد. چنانچه دچار دوره‌ی طولانی از اسهال و استفراغ شده‌اید، به منظور جلوگیری از بروز کم آبی بدن، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
جوش یا دانه‌های پوستی به رنگ صورتی در آمده و با لمس تحریک می‌شوند. ممکن است خارش دار و کمی متورم باشند. در صورت بروز جوشهای پوستی شدید، ممکن است کهیر و یا اگزما را مشاهده نمایید. ممکن است در اثر جوش ناشی از آلرژی به بادام زمینی همیشه خارش وجود نداشته باشد. ممکن است احساس خارش در چشم، سقف دهان و گلو نمایید. در صورتی که احساس خارش در این مناطق از صورت می‌کنید بلافاصله با پزشک مشورت نمایید.
کهیر نیز یکی از علائم خفیف دیده شده پس از مصرف بادام زمینی است. فرد دچار خارش و سوزن سوزن شدن در دهان و اطراف آن بلافاصله پس از مصرف این آلرژن (ماده‌ی حساسیت‌زا) خواهد شد. پوست دچار تاولهای قرمز، خارش دار و برآمده با تورم در زیر پوست (آنژیوادم) خواهد شد. این تورم همراه با کهیر حداقل دو روز طول کشیده تا از بین برود.

علائم آلرژی شدید

شما ممکن است دچار اشکال در تنفس به علت تورم راه‌ هوایی شوید. و یا گاهی اوقات، ممکن است خس خس سینه و حمله شبیه به آسم را تجربه کنید. همچنین ممکن است منجر به حمله وحشت همراه با هریک از علائم فوق‌الذکر شوید. فردی که دچار این علائم شده است بلافاصله نیاز به فوریتهای پزشکی دارد.
در صورت بروز دانه‌های پوستی ناشی از آلرژی به بادام زمینی ممکن است تورم را مشاهده نمایید. تورم در سایر قسمتهای بدن به خطرناکی تورم در ناحیه صورت و گلو نیست. خطرناکترین و کشنده‌ترین واکنش آلرژی‌زا آنافیلاکس است که موجب تورم شدید در صورت و گلو شده و تمام بدن واکنشهای آلرژیک از خود نشان می‌دهند. فشار خون ممکن است دچار افت شود. چنانچه بلافاصله تحت کنترل قرار نگیرد ممکن است مرگ آور باشد.
آلرژی به بادام زمینی در کودکان معلوم گشته که هشت برابر علائم شدیدتر خس خس و 14 برابر علائم شدیدتر قلبی عروقی مانند اختلالات ضربان قلب و افت فشار خون است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که آلرژی به بادام زمینی شدیدتر از آلرژی به بادام هندی در کودکان است. همچنین احتمال خطر شوک آنافیلاکتیک در کودکان بیشتر بوده که در صورت فراهم نشدن فوریتهای پزشکی ممکن است منجر به مرگ تنها ظرف چند دقیقه شود.
بایستی نسبت به علائم آلرژی‌ به آجیل بادام زمینی هوشیار و مراقب باشید، خصوصاً اگر دارای کودک می‌باشید به این دلیل که هرگز نمی‌دانید که چه وقت این آجیل می‌تواند موجب بروز پاسخ آلرژیک شود. امروزه، بسیاری از شکلات‌ها، شکلاتهای انرژی‌زا، دسرها و سایر محصولات غذایی حاوی بادام زمینی هستند. بنابراین، نظارت بر تمام مواد غذایی مصرفی کار غیر ممکنی است. اگر نسبت به علائم آلرژی‌ به بادام زمینی آگاهی داشته باشید، آنگاه کوچکترین نشانه از واکنش آلرژی زا می‌تواند در نجات جان یک فرد بسیار مفید باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما