آشنایی با خواص و مضرات نخود

نخود سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و فیبر بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. برای آشناییبا خواص نخود و مزایای مصرف آن در رژیم غذایی با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص و مضرات نخود
نخود از جمله حبوبات بسیار مفید و دارای ارزش غذایی بالا است که در گذشته استفاده از آن رایج تر بوده و امروزه متاسفانه شاهد مصرف کمتر آن در رژیم غذایی افراد جامعه هستیم. این خوراکی سودمند و پرفایده به ویژه برای مردان دارای خواص بیشماری بوده، به طوریکه متخصصان طب سنتی مصرف نخود را برای همه گروه های سنی و به ویژه مردان لازم و ضروری دانسته اند.

از جمله خواص نخود برای سلامتی حفظ میزان سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است. از دیگر خواص نخود برای بدن کمک به کاهش وزن می باشد و برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، نخود با افزایش احساس سیری به این افراد به کاهش وزن کمک می کند. 

مصرف نخود برای مردان باعث افزایش قوای جسمانی و جنسی شده و تولید اسپرم را افزایش می دهد و از اینرو در بیشتر شدن قدرت باروری مردان بسیار موثر می باشد.


گیاه شناسی نخود

گیاه نخود، از خانواده حبوبات و علفی، یک‌ساله، کوچک و کرک‌داراست که تقریباً ۲۵ تا۵۰ سانتى‌متر ارتفاع دارد. گل‌هاى نخود کاسه‌ گلى بلند و باریک دارد که از پنج کاسبرگ به‌هم پیوسته تشکیل شده است.


خواص نخود (طبیعت و خواص درمانی)

نخود از دیدگاه طب سنتی دارای طبعی گرم و خشک می باشد. مهمترین خواص درمانی این دانه گیاهی مفید، خاصیت ضد چربی، مقوی، محرک جنسی، صفرابر، تعدیل کننده قند خون، آنتی اکسیدان و مدر است. برخی از مهم ترین خواص نخود در درمان بیماری ها به شرح زیر می باشد:

پیشگیری و کمک به درمان افزایش چربی و کنترل قند خون از خواص نخود برای افرادی است که آن را مصرف می کنند. مواد موجود در نخود و فیبر محلول و نامحلول موجود در آن به تعادل سطح کلسترول و کنترل و مدیریت فشار خون بالا کمک می کند و از این رو غذایی مفید برای بیماران قلبی عروقی می باشد و از بروز حوادث قلبی پیشگیری می کند.

تخفیف علایم و عوارض یائسگی از دیگر فواید مصرف نخود است. همچنین باز کردن قاعدگی از دیگر موارد مصرف نخود برای زنان می باشد.

از خواص نخود که در طب سنتی به آن زیاد اشاره شده است، افزایش نیروی جنسی و تولید اسپرم در مردان است. همچنین برای تقویت قوای جنسی مردان می توان مقداری روغن نخود را به زیر شکم مالید.

به دلیل وجود ویتامین‌ها و عناصر غذایی مفید در نخود، این ماده غذایی بسیار مقوی بوده و به رشد کودکان بسیار کمک می کند.

نخود برای رشد موها مفید بوده، از ریزش مو جلوگیری می کندو علاوه بر خوردن نخود که برای سلامت موها مفید است، شستشوی سر با آب نخود نیز به سلامت و رشد بیشتر موها کمک می کند.

دانه نخود دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و در نتیجه در پیشگیری از بروز انواع سرطان موثر می باشد.

مصرف نخود به دلیل غنی بودن از ویتامین K به حفظ و تقویت استخوان‌ها بسیار کمک می کند.

نخود موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، از این رو به افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است، مانند بیماران مبتلا به ام اس مصرف نخود توصیه می شود.

بازشدن سینه و گرفتگی صدا از دیگر خواص نخود است. به این منظور نخود را با شیر تازه مخلوط و میل کنید. این ترکیب خاصیت ضدسرفه و سرماخوردگی نیز دارد.


ارزش غذایی نخود

نخود سرشار از عنصر نایاب مولیبدن است. همچنین حاوی منگنز، فولات، فیبر غذایی، تریپتوفان و منبع بسیار خوبی برای پروتئین گیاهی، مس، فسفر و آهن می باشد.

جدول ارزش غذایی و خواص نخود

آشنایی با خواص و مضرات نخود


مضرات نخود (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

نخود سرشار از ماده ای به نام پورین بوده و لذا افراد مبتلا به افزایش اسید اوریک خون بایستی در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین مصرف آن برای افرادی که دچار ناراحتی‌های مثانه و زخم مثانه هستند، مضر می باشد.

در صورت استفاده از داروهای ضد انعقادی خوراکی نظیر داروی وافارین یا کومادین، از زیاده روی در مصرف نخود خودداری نمایید.

به طور کلی خوردن نخود ایجاد نفخ و گاز می‌کند و بسیار دیرهضم است، از اینرو توصیه می شود حتما قبل از پختن، مدتی خیسانده شود.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.